A Föld egykilencedét lezárnák az oroszok

000 DV701678
2014.09.08. 14:11

Alaposan megnehezítené Európa és a Távol-Kelet között a légi forgalom fenntartását, ha Moszkva a tervezett EU-s szankciókra válaszul valóban elzárná légterét a tranzitjáratok elől.

A lehetőséget az orosz kormányfő jelentette be hétfőn. Dmitrij Medvegyev szerint erre akkor kerülne sor, ha a tervezett szektorális – elsősorban az orosz állami irányítás alatt álló olajcégeket, így a Rosznyeftyet és a Gazpromnyeftyet – érintő szankciókat életbe léptetné az EU.

Brüsszel ezt a múlt héten határozta el, arra az esetre, ha Moszkva nem tenne meg mindent a kelet-ukrajnai feszültség enyhítéséért. A Minszkben pénteken aláírt megállapodás, amely papíron tűzszünetet biztosít az oroszbarát szakadárok és az ukrajnai vezetés között, egyelőre nem hozta meg a kellő eredményt, a hétvégén helyenként is jöttek jelentések tűzharcokról, és a felek kölcsönösen azzal vádolták egymást, hogy nem vonták vissza haderőiket a megbeszéltek szerint.

Herman van Rompuy ugyan jelezte, hogy az EU kész átgondolni a szankciókat, de az Európai Tanács leköszönő elnöke hozzátette: ehhez a valódi megbeszélésekre nehezen rávehető orosz vezetésnek többet kell tennie Kelet-Ukrajnában.

Az Európai Bizottság szóvivője, Pia Hansen hétfőn közölte: a kidolgozott szankciók életbe léptetéséről a bizottság már hétfőn végleges állást foglalhat.

Ha ez így lesz, válaszul várható lesz az orosz légtér elzárása is.

Ez elég sok nyugati légitársaság csődjéhez vezetne

– jelentette ki Medvegyev, hozzátéve, hogy nem szeretné, ha az események erre kényszerítenék Moszkvát.

A légi járatok útvonalát számos interkontinentális járat esetében megnehezítené, ha a 17 millió négyzetkilométeres Oroszország – amely a Föld teljes szárazföldi területének 11 százalékát teszi ki – valóban nem engedné be légterébe a felette átrepülni szándékozó polgári gépeket.

Jelentősen meghosszabbodna az útvonal:

  • Berlinből Pekingbe 7500 helyett 9100 kilométerre
  • Londonból Manilába 11 ezer helyett 12 ezer
  • Párizsból Tokióba 9800 helyett 11 700
  • Prágából Szöulba 8400 helyett 10 ezer
  • Stockholmból Bangkokba 8300 helyett 9600

kilométerre nőne, az út Oroszország kényszerű megkerülésével.

Külföldi repülőből kevesebb kell

A Krím annektálása és a Kelet-Ukrajnával kapcsolatos orosz politika miatt már korábban bevezetett amerikai és EU-s szankciók után az orosz vezetés képviselői többször kijelentették, hogy ez akár ösztönzőleg is hathat a hazai termelésre, a mezőgazdaságtól a gépiparon át a pénzügy szolgáltatásokig.

Medvegyev hétfőn arról is szót ejtett, hogy a jövőben Oroszországnak még kevesebb utasszállító repülőgépet kellene importálnia és azt inkább a hazai gyártással kiváltania.

Az orosz légitársaságok repülőgép-állományának 80 százaléka jelenleg külföldi gyártmány.