Szinte nincs olyan család, baráti társaság, ahol ne lenne legalább egyvalaki, aki valamilyen mentális betegséggel, idegrendszeri zavarral vagy függőséggel küzd. Ez a kötet húsz megrázó igaz történetet tár fel.
MEGVESZEMCsak egyszer néztek Lubitz fejébe
További Külföld cikkek
- Mégsem akar szenátor lenni Donald Trump fiának felesége
- Lezuhant egy kisrepülőgép egy brazíliai üdülővárosban
- Túlélhető az atomcsapás a saját magánbunkerünkben?
- Iszonyatos fegyverkezésbe kezdtek a görögök, Törökországot ez aggasztja
- Még két hónapot csúszik az űrben rekedt kozmonauták hazatérése, akik júniusban indultak egyhetes kirándulásra
Látásra, hallásra, vérnyomásra, túlsúlyra, fogazatra és számtalan egyéb testi tényezőre pontos előírások vannak, amelyek alapján eldőlhet, hogy egy pilóta vezethet-e gépet, és egyáltalán, folytathatja-e hivatását.
A „polgári légiközlekedési személyzet egészségi alkalmasságának feltételeiről” törvény rendelkezik, ez a fizikain túl pszichiátriai kizáró okokat is említ – alkoholizmus, drogfüggőség, epilepszia – és pszichológiaiakat is, például beszűkült stressztűrő képességet, ami, ha már befolyásolja a munkavégzést, vizsgálni kell.
A pilóta pszichés állapotának feltérképezésének alapossága azonban a gyakorlatban a légitársaságok döntésétől függ.
„Pályafutásom kezdetén nem volt pszichológiai vizsgálat, később évente az orvosi alkalmassági része volt a pszichológussal való találkozó és egy teszt kitöltése is” – emlékezett vissza Mihályi Károly. A 2000-es évekig évtizedeken át a Malévnál, később cseh és tajvani légitársaságnál dolgozó pilóta szerint akkoriban nem érezték komolynak ezeket a vizsgálatokat. „Nem hittük, hogy a tesztek kitöltéséből kiderülhet, hogy valakinek hajlama van az öngyilkosságra” – mondta Mihályi, aki a Germanwings tragédiája kapcsán már nem látja indokolatlannak a pszichológiai vizsgálatot.
A cseh légitársaságnál már nem volt pszichológiai vizsgálat, és a tajvanin is csak a legelején volt ebbe az irányba mutató felmérés, bár ez is inkább intelligenciatesztre hasonlított.
Megbízható elem
A rendszerváltás előtt a Malévnál különösen nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy a pilóta politikailag megbízható legyen. Mégse nézett volna ki jól, ha valaki a gépet vezetve disszidál.
A titkosszolgálatok átvizsgálták a pilóta családi hátterét, kapcsolatait, az eredményt aztán közölték a Malév összekötőjével. A rendszerváltás után a politikai megbízhatóság természetesen már nem volt szempont az alkalmasság vizsgálatánál.
A jelenlegi szabályozás szerint a szakszolgálati engedély – a pilóták „jogosítványa” – évenkénti meghosszabbításához erkölcsi bizonyítvány bemutatására is szükség van az orvosi fizikai vizsgálatok eredményei mellett.
Nem látszott ködösnek a pilóta
A fapados Germanwings anyavállalata, a Lufthansa sajtótájékoztat
A vezérigazgató szavaiból azonban kiderült, hogy pszichológiai vizsgálat csak egyszer, a gyakorlat lezárultával van, ezután rendszeres ellenőrzés nincsen erre vonatkozóan – ahogyan egyébként sok más társaságnál sem.
A Germanwings lezuhant Airbus–A320-asának másodpilótája minden szükséges vizsgálaton átesett, korábban nem volt semmilyen probléma a munkájával. Ugyanakkor az is elhangzott, hogy 2008-ban a kiképzését egy hosszabb időre orvosi okok miatt félbeszakította
Teljesítménye másodpilótaként megfelelő volt. A légitársaságnál dolgozóknak jelentési kötelezettségük van: ha bármelyik kollégájuk viselkedését furcsának találják, azt jelezniük kell a felettesüknél. Andreas Lubitz esetében senkinek nem tűnt fel semmi.
A 28 éves férfi 2013 szeptemberében jelentkezett a Germanwingshez, miután elvégezte a Lufthansa brémai repülőiskoláját
A neve szerepelt az Amerikai Légügyi Hatóság (FAA) adatbázisában, amely a legmagasabb minősítést elért pilótákat sorolja fel. Ezt a minősítést csak azok kaphatják meg, akik teljesítik vagy túlszárnyalják a FAA magas képzési, minősítési és egészségügyi előírásait, azaz a legmegbízhatóbb
Lubitz tinédzser korában tagja volt a westerwaldi repülőklubnak, ahol vitorlázó repülőre szerzett engedélyt. A klub szerint nem láttak rajta depresszióra utaló jeleket, amikor ősszel megújította az engedélyét.
„Nagyon kedves, vidám, udvarias fiatalembernek ismertem” – idézte a Reuters a klub vezetőjét. Klaus Radke. A klub más tagjai is értetlenkedve állnak a történtek előtt. „Nem találok szavakat. Erre nincs magyarázat. Ismerve Andreast ez egyszerűen felfoghatatlan” – mondta Peter Rücker.
Meg lehet bukni a pszichológia-teszten?
Bár a légitársaságok saját hatáskörükben döntenek a pszichológiai vizsgálatról, és azok is általában csak a felvételre korlátozódnak, további rendszeres ellenőrzés nincs, a pszichológusok azonban mégis fontos szűrőként vannak jelen a pilóták életében.
A tanulmányaik megkezdésekor ugyanis a fiatalok átesnek egy alapos vizsgálaton.
A Nyíregyházi Főiskola képez repülőgépvezetőket, ám a felvételi előtt megköveteli a pszichológiai vizsgálatot. A stressztűrést, felelősségtudatot, depresszióra való hajlamot is vizsgáló teszt három részből áll: az első papíron zajló intelligenciateszt, személyiségteszt, a második egy műszeres vizsgálat, amely többek között a reakcióidőt, a monotonitás tűrését, a vizuális memóriát vizsgálja – a harmadik pedig egy beszélgetés arról, miért akar az illető személy pilóta lenni, milyen pályaképe, céljai vannak, vagy épp arról, milyen hobbit űz.
„Egy részük megbukik a vizsgálaton” – mondta Zerkowicz Dávid. A repülési pályaalkalmassági vizsgálatokat is végző munkaszakpszichológus szerint azonban fontos hangsúlyozni, hogy itt többnyire 18-20 éves fiatalokról van szó, akik még változhatnak, így van, aki egy évvel később már alkalmasnak bizonyul. „De volt olyan 21 éves, aki három éven keresztül próbálkozott és nem felelt meg” – jelezte a vizsgálat súlyát Zerkowicz.
A kiértékeléskor a többszáz kérdésre adott válaszokat pontszámozzák, és a megadott sztenderdek szerinti intervallumokba helyezik. Ha vannak gyanús elemek, akkor arra a beszélgetőskor igyekeznek rávilágítani. „Előfordulhat, hogy a rosszabb eredményre egy gyász időszak a magyarázat. Ilyenkor javasolhatjuk, hogy a vizsgálatot ismételjük meg valamivel később. Ugyanakkor fontos, hogy aktív pilótaként is képes legyen valamennyire háttérbe szorítani a munkáját negatívan befolyásoló tényezőket” – mondta a szakember.
A rendszeres pszichológiai vizsgálat nem része a pilóták életének, de Zerkowitz szerint indokolt lenne, hogy a pilóták számára biztosított legyen a folyamatos kapcsolat a támogató pszichológusi háttér. „Van több társaságnál pszichológus, de ez önmagában nem garancia arra, hogy szívesen igénybe is veszik. Itt nagyon sok múlik a szakemberen és azon is, hogy a pilótának ne kelljen attól félnie, hogy amint segítségért fordul a pszichológushoz, elveszítheti a munkáját.”
A Malév még vizsgálta a lelkeket
Orvosi vizsgálaton minden pilóta rendszeresen átesik, ezt rendelet szabályozza. Ha itt a repülőorvos úgy látja, hogy olyan pszichológiai probléma merült fel, ami befolyásolhatja a pilóta munkavégzési képességeit, akkor előírhatja, hogy megvizsgálja egy, a repülőorvosi szolgálatnál akkreditált pszichológus.
Ezenkívül a cégek saját hatáskörben is elrendelhetik pilótáik – vagy épp a légiirányítók – rendszeres pszichológiai vizsgálatát. A Malévnál a 70-es, 80-as években ez évente volt, a 90-es években ritkult, a nemzetközi trendeknek megfelelően.
Ennek ellenére a 2012-ben megszűnt magyar légitársaságnál többször sor került pszichológiai vizsgálatra, például, ha egy elsőtiszt kapitány akart lenni, vagy ha egy kapitány oktatónak szegődött volna. „2006-ban még a repülőtéri laborban vizsgáltunk új felvételiseket, és utoljára 2011-ben leendő és gyakorló oktatóknak tartottunk ismeretfelújító foglalkozást.” Ezen a szintentartó-készségfejlesztő kurzuson pszichológiai, pedagógiai módszereket beszéltek meg. „Ez persze nem pszichológiai vizsgálat, hanem közös szakmai munka volt, ami szintén sokat jelenthet egy-egy probléma kezelésében.” A Malév megszűntével azonban ezeknek a kurzusoknak is végeszakadt.