A zuhanás napján sem dolgozhatott volna a másodpilóta
- A nyomozók olyan orvosi igazolást találtak a lezuhant Germanwings-gép másodpilótájának lakásán, amely szerint Andreas Lubitz a katasztrófa napján sem dolgozhatott volna.
- A másodpilóta 2009-ben súlyos depresszióban szenvedett. Ezután rendszeres orvosi felülvizsgálatokat írtak elő számára.
- Lubitzot utoljára idén március 10-én a düsseldorfi klinikán vizsgálták, de nem depresszió miatt.
- A zuhanás előtt a gép kapitánya baltával próbálta betörni a pilótafülke ajtaját, hogy megakadályozza a katasztrófát.
- Egy német pszichiáter szerint rendkívül szokatlan, hogy egy kiterjesztett öngyilkosságnál valaki számára ismeretlen embereket rántson a halálba.
További Külföld cikkek
- Iszonyatos fegyverkezésbe kezdtek a görögök, Törökországot ez aggasztja
- Még két hónapot csúszik az űrben rekedt kozmonauták hazatérése, akik júniusban indultak egyhetes kirándulásra
- Helikopter ütközött egy kórház épületének Törökországban, négyen meghaltak
- Vádat emeltek a magdeburgi támadás elkövetője ellen
- Irán mostanra már teljesen letérdelt a nyugati szankciók miatt
A düsseldorfi ügyészség nyomozói több orvosi dokumentumot találtak Andreas Lubitz düsseldorfi lakásán. Ezek szerint a másodpilótának volt egy – közelebbről meg nem határozott – betegsége, és kezelés alatt is állt. Az egyik dokumentum alapján egyértelmű, hogy Lubitznak a katasztrófa napján sem lett volna szabad dolgoznia. Az ügyészség közleménye szerint Lubitz eltitkolta állapotát a felettesei és munkatársai előtt, a számára kedvezőtlen diagnózisról szóló igazolást pedig összetépte.
Lubitz volt a másodpilótája a Germanwings Barcelonából Düsseldorfba tartó járatának, ami kedden zuhant le 150 emberrel a fedélzetén a francia Alpokban. Az eddigi vizsgálatok szerint a kapitány kiment vécére, Lubitz pedig nem engedte vissza őt a pilótafülkébe, és átvette az irányítást a gép felett. A gép ezután zuhant le.
Egy súlyosabb depresszív epizód
A düsseldorfi egyetemi klinika péntek délután kiadott közleményében azt írta: a másodpilótát idén februárban kezelték, utoljára pedig március 10-én járt a kórházban. A közlemény szerint diagnosztikai vizsgálatokat végeztek, de ennél többet az orvosi titoktartásra hivatkozva nem mondhatnak. A klinika ugyanakkor cáfolta, hogy Andreas Lubitzot depresszióval kezelték volna.
A berlini Tagesspiegel korábban úgy értesült, hogy Lubitzot depresszióval kezelték. A német Bild is úgy tudja, hogy Andreas Lubitz „súlyos depresszióban” szenvedett 2009-ben, és pszichiátriai kezelésben részesült. A lap betekinthetett a német szövetségi légiközlekedési hivatal dokumentumaiba. Ezek szerint Lubitz 2008-ben kezdte meg a pilótakiképzést, de közben többször is visszaminősítették. 2009-ben egy „lecsengőben lévő súlyosabb depresszív epizódot” diagnosztizáltak nála. Emiatt hat hónapra félbe is kellett szakítania a képzést.
A férfi azóta is „különleges és rendszeres kezelésben” részesült – írta a lap, amely szerint ezekről az információkról a Germanwings anyavállalata, a Lufthansa tájékoztatta a légiközlekedési hivatalt. A hivatal az ARD német közszolgálati televíziónak megerősítette, hogy Lubitz neve mellett a nyilvántartásban az „SIC” megjegyzés szerepelt, ami rendszeres felülvizsgálatokat írt elő.
Évente kell ellenőrizni az orvosi alkalmasságot, a Lufthansa szerint ez nem az ő dolguk
A német Szövetségi Légiközlekedési Hivatal bekérte a Lufthansa másodpilótájának repülőorvosi vizsgálati eredményeit. A hivatal szeretné átadni a dokumentumokat a francia ügyészségnek.
A hivatal kezeli a német pilóták engedélyeit. Az engedéllyel rendelkező pilótáknak évente egyszer kötelező részt venni orvosi felülvizsgálaton, és minden esetben új alkalmassági bizonyítványt kell szerezniük, amit be kell nyújtaniuk a hivatalnak. A pilótaengedélybe és az orvosi alkalmassági igazolásba megjegyzéseket, egyedi előírásokat is be lehet iktatni. Ez a kötelező szemüvegviseléstől kezdve egészen az SIC minősítésig terjedhet, amely „különösen rendszeres orvosi felülvizsgálatokat” tehet szükségessé.
A Lufthansa szerint a pilóták orvosi alkalmasságának kontrollja már nem a légitársaság, hanem a légiközlekedési hivatal felelőssége, írja a Spiegel. 2013 áprilisáig ez a repülőorvosi vizsgálatokat végző centrumok illetékességébe tartozott, köztük a Lufthansa által fenntartott központéba is. Azóta ezt a feladatot a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal látja el.
Lefoglalták a számítógépét
A Spiegel korábban azt írta: a nyomozók csütörtökön tüzetesen átvizsgálták Lubitz düsseldorfi lakását, ahol „pszichiátriai betegségre utaló nyomokat” is találtak . A Focus azt írja: a nyomozók „különböző tárgyakat és iratokat” foglaltak le. Sem búcsúlevelet, sem vallási vagy politikai motívumra utaló nyomot nem találtak.
Házkutatást tartottak Montabaurban is, ahol Lubitz szülei és testvére élt. A Germanwings másodpilótájának ez volt az otthona, sokat tartózkodott itt, a düsseldorfi lakását inkább a munka miatt használta. Lubitz szüleinek házában egy asztali számítógépet foglaltak le, valamint két műanyag zsákban és egy dobozban vittek el dolgokat.
Carsten Spohr, a Lufthansa elnöke csütörtökön elmondta, hogy Lubitznak 2008-ban félbe kellett szakítania a pilótaképzését. Ennek pontos okát az orvosi titoktartásra és a személyiségi jogok védelmére hivatkozva akkor nem nevezte meg. A Bild szerint amikor a másodpilóta kiképzése megszakadt, depresszióban és szorongásban szenvedett. Ebben az időben néhány hónapig légiutas-kísérőként dolgozott.
Később újabb teszteket végeztek el, és Lubitz folytathatta a kiképzést. A Spiegel azt írja, repülésre alkalmas (fit to fly) minősítést kapott. Sikeresen letette a vizsgákat, majd 2013-ban megkapta a pilótaengedélyt. A Lufthansa vezetői szerint kiválóan dolgozott. Arról, hogy hogyan zajlik a pilóták alkalmassági vizsgálata, itt írtunk.
Baltával próbálták betörni az ajtót
A keddi franciaországi repülőgép-szerencsétlenséget vizsgáló hatóságok megállapítása szerint a másodpilóta bezárkózott a pilótakabinba, és valószínűleg szándékosan vezette a gépet a hegyoldalnak. A Bild cikkéből a szerencsétlenség további részletei is kiderültek. Így az is, hogy a gép kapitánya, aki nem tudott visszatérni a pilótakabinba, megpróbálta baltával betörni az ajtót és megakadályozni a katasztrófát. A Germanwings légitársaság tájékoztatás szerint ez az eszköz része a fedélzeti mentőfelszerelésnek.
Mint arról írtunk , a 28 éves Andreas Lubitz a szüleivel élt a Rajna-vidéken lévő Montabaurban, de Düsseldorfban is volt lakása. Egy szomszéd a düsseldorfi Westdeutsche Zeitungnak azt mondta: alig ismerték a környéken a férfit. Egyszer-kétszer látták, annyit tudtak róla, hogy a lakásban egy nő is lakott. A férfit munkatársai kedves sportos, barátságos és vidám embernek írták le. Nem volt magányos, sok barátja volt, emlékezett rá a repülőklub elnöke, ahol Lubitz az első óráit vette.
Furcsa kiterjesztett öngyilkosság
A Süddeutsche Zeitung szerint igazán semmi különös nincs abban, hogy egy 28 éves fiatalember a néha ízléstelen és a politikai korrektség határát is átlépő, idétlen viccoldalakat kedvelte a Facebookon. Ezek alapján egy csendes, de sikeres, gátlástalan, mindig mosolygó és kissé gyerekes ember képe rajzolódik ki, ami sem nem szokatlan, sem nem kóros önmagában.
A Süddeutsche Zeitungnak az öngyilkosságokkal foglalkozó Manfred Woltersdorf pszichiáter azt mondta: extrém és rendkívül szokatlan, hogy valaki 149 másik embert rántson magával a halálba. Húsz-harminc éve fordulnak elő ilyen esetek, amelyek mögött az állhat, hogy „egyre kevésbé tisztelik mások életét”. A pszichiáter szerint ugyanakkor az ilyen kiterjesztett öngyilkosságokat általában olyanok ellen követik el, akik közeli kapcsolatban állnak az öngyilkossal. A szakértő szerint nem zárható ki valamilyen drog, például kristály (kristályos metamfetamin) használata, ami perceken belül pszichotikus állapotot idéz elő, mint ahogy az egyszerű rosszullét és öntudatvesztés sem.
Keresik a másik fekete dobozt
Folytatódott a kutatás a hét elején a francia Alpokban történt Germanwings-katasztrófa helyszínén péntek reggel. Negyedik napja tart a helyszínelés és az áldozatok maradványainak kiemelése. Továbbra is keresik a repülőgép második, a repülési adatokat rögzítő fekete dobozát, amelytől újabb részleteket remélnek a katasztrófa lezajlásáról. Az első, a pilótafülkében zajló beszélgetéseket rögzítő fekete dobozt már megtalálták.
A helikopterek derült időben tudtak elindulni pénteken a Tête de l'Estrop hegycsúcs felé, amely mögött a német légitársaság repülőgépének roncsai találhatók a sziklás terepen szétszóródva. Az 1500 méteres tengerszint feletti magasságban elterülő szakadékos, meredek hegyvidék csak helikopterrel közelíthető meg. Több száz csendőr, rendőr és mentő vesz részt a kutatásban.