További Külföld cikkek
- Meg kell műteni Benjamin Netanjahut
- A felrobbant gép egyik utasa utolsó üzenetében utalt arra, mi okozhatta a balesetet
- Csúnya kézírása miatt távozott üres kézzel egy bankrabló az Egyesült Államokban
- Meghalt Charles Dolan, az HBO alapítója
- Megszólaltak a szlovén hegyimentők, így zajlott a magyar túrázók mentése az Alpokban
A géppel problémák támadtak 300 méteres magasságban Nyitránál (vélekedés szerint légörvénybe került), de Stefan Klein, az Aeromobil tervezője még ki tudta nyitni a vészernyőt. Ezért ő maga sértetlenül megúszta a zuhanást, de a repülő autó alaposan összetört.
A roncsokhoz négy tűzoltóautó vonult ki a nitra.sme.sk szerint. Kleint kórházba szállították, megvizsgálták, de a legutolsó jelentés szerint mindent rendben találtak nála. A gyártó cég közleménye szerint az Aeromobil csak enyhén sérült, sőt megmutatta, hogy biztonságosan tud landolni baj esetén is.
Az Aeromobilnak egyelőre ez az egy prototípusa van, 2017-ben kezdték volna meg a sorozatgyártását a tervek szerint. A konstrukció egy sportautó és egy ultrakönnyű repülőgép keveréke. Ez a 3.0 verziója, amit már valós körülmények között tesztelnek.
Az Aeromobil 6 méter hosszú, és 2,26 m széles. Pár másodperc alatt kihajtható szárnyainak fesztávolsága 8,32 m. Kompozit anyagokból épül, van benne katapult és robotpilóta is.
Lent százhatvannal, fent kétszázzal repeszt
Mint arról beszámoltunk, A mindössze 450 kilogrammos, szénszálas karosszériaelemek felhasználásával acélvázra épített gép hat méter hosszú, szélessége nyílt szárnyakkal nyolc, összezárt szárnyakkal két és negyed méter. A repülő autót egy ezerkétszáz köbcentiméteres, száz lóerős bokszermotor hajtja, közúton legfeljebb 160, a levegőben pedig mintegy kétszáz kilométer óránkénti sebességgel.
A hibrid felhasználás korlátait tekintetbe véve a repülő autó fogyasztása is meglehetősen barátinak tűnik, gépkocsiként használva 8 liter tesz ki száz kilométeren, repülőgépként pedig beéri 15 liter ólommentes autóbenzinnel óránként.
A fejlesztő cég elsődlegesen a kevésbé kiépített infrastruktúrával rendelkező piacokra szánja a repülő autót, amely egyenetlen terepen, alig kétszáz méteres pályán képes felszállni, hogy aztán egy tankolásra hétszáz kilométert tegyen meg, majd akár ötven méteres pályán leszálljon. Az AeroMobil közúton gurulva egy tankolással csaknem kilencszáz kilométer megtételére képes. A Hospodárské Noviny szlovák gazdasági-közéleti lap úgy tudja: az AeroMobil elsődlegesen az észak-amerikai piacon kerülhet majd forgalomba.