Elkészült a világ leghosszabb alagútja

2016.06.01. 09:37

20 évnyi munka után végre elkészült a világ leghosszabb és legmélyebben futó alagútja. Az 57 kilométer hosszan, 2,3 kilométerrel a felszín alá fúrt svájci Gotthard-alagúton át teherszállító szuperexpresszek fognak suhanni Rotterdam óriáskikötőjéből Genova óriáskikötőjéig. A projekt jelentőségét jelzi, hogy a szerdai megnyitón ott lesz Angela Merkel, Francois Hollande és Matteo Renzi is.

Az Erstfeld és Bodio közti alagút a Japánban található 53,9 kilométeres Seikan-alagúttól veszi át a világrekordot, az 50,5 kilométeres Csalagutat pedig a képzeletbeli dobogó harmadik helyére taszítja. Svájc szerint 

a Gotthard-alagút forradalmasítani fogja az európai teherforgalmat.

És ez tényleg nem tűnik nagyzolásnak. Az Olaszország és Észak-Európa közti teherforgalmat eddig ugyanis kamionok milliói bonyolították le, melyek sokkal jobban ki voltak téve az időjárás viszontagságainak és a forgalmi viszonyoknak. Az alagúton természetesen személyvonatok is áthaladhatnak, sőt, a 2013-as tesztek alapján kerek egy órával, két óra negyven percre csökken majd a Zürich és Milánó közötti vonatút ideje.

A svájci szövetségi közlekedési igazgató, Peter Fueglistaler így elmélkedett a projektről:

Az alagútépítés része a nemzeti identitásnak. Az Alpok meghódítása ugyanolyan számunkra, mint a hollandoknak az óceánok felfedezése.

A projekt több mint 10 milliárd dollárba került, melyet főleg a bonyolult műszaki megoldások emésztettek fel. A nehézségeket érzékelteti, hogy 73 különböző típusú kőzetfajtán kellett átfúrni egy 410 méteres fúrófejjel, és 46 fokos hőmérsékletben 28 millió tonna kőzetet kellett kitermelni,

az építkezés ráadásul  kilenc munkás életébe került.

Az alagút megépítéséről még 1992-ben döntöttek népszavazás útján. Az ötlet maga nem a kormányzattól származik, hanem környezetvédő szervezetektől. 

(via BBC)