Orosz rakétahajtóművek hajthatják az észak-koreai rakétákat
További Külföld cikkek
- Vádat emeltek a magdeburgi támadás elkövetője ellen
- Irán mostanra már teljesen letérdelt a nyugati szankciók miatt
- Halálos balesetet okozott Ausztriában egy magyar autós
- Egy kisteherautó sofőrje behajtott egy texasi plázába, öt embert elütött
- Egy évre betiltják a TikTokot Albániában egy iskolai gyilkosság miatt
Egy ukrán gyártól vásárolhatta meg Észak-Korea a feketepiacon azokat az orosz tervezésű rakétahajtóműveket, amiket felhasználva Kim Dzsongun akár az Egyesült Államokat is megtámadhatná, írja a New York Times amerikai nyomozókra és szakértőkre hivatkozva. Egyértelmű bizonyítékok egyelőre nincsenek, ráadásul az sem kizárt, hogy az oroszok vannak a dolog mögött.
Észak-Korea sikerei a ballisztikus rakétákkal gyakorlatilag a semmiből jöttek, amire még az amerikaiak sem számítottak. Normál körülmények között nem juthattak volna erre a szintre ilyen hamar, így feltételezhetően sikerült külföldi technológiához jutniuk. Donald Trump eddig csak Kínára mutogatott, mint az ország fő gazdasági és technológiai támogatójára, de reális esély van rá, hogy Oroszországnak vagy Ukrajnának is köze lehet a hirtelen fejlődéshez.
Túl jók az észak-koreai hajtóművek
Szakértők – akik elemezték azokat a képeket, amiken Kim Dzsongun vizsgálgatta az új rakétamotorokat – arra a következtetésre jutottak, hogy a hajtóművek nagyon hasonlítanak azokra, amik korábban a Szovjetunió rakétaflottáját hajtották. Ezek ráadásul annyira erőteljesek, hogy egyetlen velük felszerelt rakéta akár 10 termonukleáris robbanófejet is eljuttathat egyik országból a másikba.
A hajtóművek ugyanakkor mindössze pár korábbi szovjet helyszínhez köthetőek. Ilyen például a Dnyipróban lévő rakétagyár (Pivdenmas), ami a hidegháború alatt az egész szovjet arzenál leghalálosabb rakétáit gyártotta, köztük az óriás SS-18-asokat. A gyár ráadásul Ukrajna függetlenedése után is az orosz hadipar egyik fő gyártója volt.
A háború nem tett jót
Miután Viktor Janukovicsot eltávolították a hatalomból 2014-ben, Oroszország pedig annektálta a Krimet és oroszbarát szeparatistákat támogatva kirobbantotta a kelet-ukrajnai háborút, az állami tulajdonú gyár nehéz anyagi helyzetbe került: az oroszok minden korábbi megrendelést visszavontak.
Az amerikaiak szerint ez lehetett az oka annak, hogy a Pivdenmas a feketepiacon eladott terveket, hardvereket és tudást Észak-Koreának (bár erre továbbra sincs bizonyíték).Az elméletet erősíti, hogy az ázsiai ország hat éve már megpróbálta a gyártól ellopni a szükséges a technológiát, de akkor nem járt sikerrel, azonban kapóra jött számára az ukrán válság.
A Fehér Ház nem kommentálta a szakértő jelentéseket, a Pivdenmas pedig tagadta azokat a híreket, miszerint rossz anyagi helyzetben lennének, és hogy bármilyen veszélyes technológiát eladtak volna Ukrajnán kívülre.
Porosenko nincs benne, de az oroszok lehet
Az amerikai nyomozók természetesen nem hittek a Pivdenmasnak, azonban azt mondják, hogy nincs bizonyítékuk arra, hogy Petro Porosenko ukrán elnöknek bármilyen köze lenne a dologhoz, vagy hogy akár csak tudomása lenne arról, mi folyik a gyáron belül. Oleksandr Turcsinov, a kormány vezető nemzeti biztonsági tisztviselője pedig azt nyilatkozta hétfőn, hogy
Ezeknek az információknak nincs semmilyen alapja, valószínüleg az orosz titkosszolgálatoktól származik, hogy a saját bűntetteiket fedezzék vele. Észak-Korea veszélyes és kiszámíthatatlan ország, az ukrán kormány pedig minden ellenük hozott szankciót támogat.
Az amerikai szakértők ennek megfelelően azt sem zárják ki, hogy az orosztervezésű hajtóművek – RD-250 – akár az orosz rakétavállalattól, az Energomastól is származzanak, ami erősen kötődik az ukrajnai komplexumhoz. Korábbról megmaradt RD-250-es hajtóműveket az orosz gyár raktáraiban is tárolhattak.
Ezzel együtt az amerikai szakértőknek sem tiszta, hogy ki a felelős az eladásokért.
Észak-Korea már korábban is próbálkozott az oroszoknál
Az ázsiai ország már évtizedek óta próbált technológiát vásárolni a feketepiacon, ráadásul korábban is az oroszok kerültek a célkeresztbe. Az 1990-as években sikerült hozzájutniuk R-27-es kompakt rakéták tervrajzához, amiket a Makajev országos rakétaközpont készítet szovjet tengeralatjárókhoz.
Ez azonban nem volt igazán járható út, ugyanis a szűk tengeralattjárókra tervezett rakétákat nem nagyon sikerült szárazföldi rakátákká átalakítani, pedig még segítséget is próbált szerezni hozzá a diktátorállam. 1992-ben ugyanis egy csapat rakétaszakértő – akik a Makajevnek dolgoztak –készült Észak-Korába utazni, csak a moszkva repülőtérről visszafordították őket.