Zoltán
9 °C
21 °C

Facebookos hirdetésekkel is belemászhattak az oroszok az amerikai elnökválasztásba

2017.09.06. 22:59

A Facebook képviselői a kongresszusi meghallgatáson elismerték, hogy a közösségi oldaltól egy rejtélyes orosz cég 100 ezer dollár értékben vásárolt hirdetéseket az amerikai elnökválasztási kampányban - írja a Washington Post belső forrásokra hivatkozva. A hirdetések politikai témájúak voltak, néha név szerint is említették Donald Trumpot és Hillary Clintont, és amerikai felhasználóknál jelenítették meg őket, politikai érdeklődés szerint célozva. A kampány még 2015 nyarán, messze az elnökválasztási szezon előtt kezdődött. A 100 ezer dollár persze eltörpül az elnökválasztási reklámokra elköltött teljes összeg mellett, de egyrészt az amerikai törvények fekete-fehéren tiltják a külföldiek számára a választások bármilyen befolyásolását, másrészt ez bizonyíték lehet a Trump-stáb és az oroszok kapcsolatára. Amit egyébként mindkét fél tagad, és egyelőre csak közvetett bizonyítékok vannak rá; igaz, abból elég sok.

Ez új frontot nyithat abban a nyomozásban, ami az elnökválasztás esetleges orosz manipulálásáról zajlik már hónapok óta Amerikában. A közösségi oldal saját vizsgálata 470 kamu Facebook-felhasználót és -oldalt fedett fel a hirdetések hátterében, amelyeket Oroszországból hoztak létre, és üzemeltettek - ezek vásárolták az ominózus hirdetéseket. Összesen 3300 ilyen facebookos reklámot azonosítottak orosz szállal a háttérben. Ezeket tipikusan olyan felhasználókra célozták, akiknek az amerikai közéletben erősen megosztónak számító témák voltak az érdeklődési körében, mint a melegjogok, a második alkotmánykiegészítés (ez rendelkezik a fegyvertartásról), a feketék társadalmi helyzete, vagy a bevándorlás. A reklámok általában ezekben a témákban hirdettek szélsőséges nézeteket, és csak kisebb részben buzdítottak direktben valamelyik jelölt mellett vagy ellen.

A reklámozók egy része bizonyíthatóan a hírhedt szentpétervári Internet Research Agency nevű céghez kötődik, ez egy úgynevezett trollfarm, ami több száz bérkommentelőt alkalmazva terjeszti az orosz kormány propagandáját az interneten, elsősorban Twitteren és Facebookon. Egy titkosítás alól nemrég feloldott amerikai hírszerzési dokumentum szerint a céget egy Putyinhoz nagyon közel álló, és az orosz titkosszolgálathoz is jól beágyazott üzletember vezeti.