Nincs több zakatolás a belgrádi főpályaudvaron
Vasárnaptól nem járnak vonatok a belgrádi főpályaudvarról, a közelekedést kiszervezték egy külvárosi pályaudvarra, hogy tehermentesítsék a szerb főváros központját. Az 1884-ben emelt főpályaudvar műemlékvédelem alatt álló épülete a továbbiakban történelmi múzeumként működik tovább. Az utolsó vonat szombaton 21 óra 45 perckor indult el Belgrád központjából, a Belgrád-Budapest nemzetközi járatot több tucatnyian búcsúztatták.
![A belgrádi főpályaudvar épülete](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2044/20443/204438/20443843_1df24b2af9fbfc21cea95c81f98548ba_wm.jpg)
A központi pályaudvaron eddig naponta kétszáz személy- és teherszállító vonat fordult meg. A 16 nemzetközi, 56 helyközi és 90 helyi járat ezentúl a Prokop nevű külvárosi állomásról indul útnak, és itt lesz a végállomása is.
A központi pályaudvar felszámolása során a Száva folyó partján futó síneket felszedik
![letöltés](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2044/20443/204438/20443847_cdf98b74145dea964a92867528cf1c44_wm.jpg)
Az ott található melléképületeket lebontják, a helyükön pedig a néhány éve elindított, Belgrád a vízen elnevezésű projekt objektumait húzzák fel. Ez egy modern városrész lesz, amivel Belgrád valódi metropolisszá szeretne válni. Építenének felhőkarcolót, irodákat, és luxuslakásokat közel húszezer embernek. Arab befektetők is beszálltak a 2014-ben elindított projektbe.
A főpályaudvar bezárása ellen több szervezet tiltakozott az utóbbi időben. Zorana Mihajlovic közlekedési miniszter azonban rámutatott, a vasútállomás kihelyezéséről már az 1970-es években szó volt, az előkészületek pedig tíz éve kezdődtek meg, akkor kezdték építeni a mostantól használt külvárosi pályaudvart, így a központi pályaudvar bezárása senkit nem érhetett meglepetésként.
![Belgrade-Waterfront-BW-Vista-River-View-1920-x-1080](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/2044/20443/204438/20443849_0f27a5864d5e4d414fb9dd17aca12b46_wm.jpg)
A tiltakozók szerint viszont egyrészt nem elfogadható, hogy egy majdnem kétszáz éves épületet egy sokkal kisebb, és egyáltalán nem impozáns állomásépületre cserélnek, másrészt pedig a legnagyobb európai városokban is a központban van a fő vasútállomás, nem pedig a város egy félreeső részén. Így a turistáknak is nehezebb lesz eljutniuk a városközpontba vagy a szállodájukba.
(MTI)