Lajos, Patrícia
18 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

Kampány indult Habony szlovén médiája ellen

2018.12.05. 20:32

Szlovéniában két civilszervezet kampányt indított a Habony Árpád tulajdonában és érdekkörében álló két médiatermék ellen, írja a Magyar NarancsHabony Árpád és a hozzá köthető üzleti kör – elsősorban a volt köztévés Schatz Péter a Nova24Tv-t valamint a Demokracija című hetilapot tulajdonolják. A két médium erős kampányt folytatott a szlovén választások idején az Orbán által favorizált párt, az SDS mellett. A pártnak végül nem sikerült megszereznie a hatalmat, de lapok folytatják a gyűlöletpropagandát.

Felháborodást a rendszeresen közölt álhírekkel, menekülteket, melegeket, a feminizmust támadó anyagaikkal váltottak ki. Mostanra  több civil szervezet is kampányt indított a Nova24Tv és a Demokracija hirdetőinek megszólítására.

Kifejezetten a Telekom hirdetései miatt indított kampányt Domen Savič, aki több évig volt újságíró, aztán digitális marketinggel foglalkozott, ma pedig a Citizen D nevű civil szervezetet vezeti. „A Telekom Slovenija legnagyobb tulajdonosa az állam, a cég pedig többször is kampányolt a gyűlöletbeszéd ellen. Ehhez képest egy olyan média legnagyobb hirdetőivé váltak, amelyek nemcsak szorosan kötődnek az egyik párthoz, de folyamatosan álhíreket sugároz" - nyilatkozta.

Szintén a Nova24Tv és a Demokracija gyűlöletbeszédet elégelte meg Danes je nov dan (A mai egy új nap) nevű civil szervezet. A Danes je nov dan minden olyan nagyvállalatra nyomást akar gyakorolni, amelyik a gyűlöletkeltő médiában reklámoz, mert ezekkel a hirdetési pénzekkel a szélsőségeseket támogatják. Olyan álreklámokat készítettek, melyekben a Schatz Péter és Habony Árpád tulajdonolta Demokracija és Nova24Tv legszélsőségesebb (rasszista, homofób, szexista, idegenellenes) állításai mellé odaírták, hogy mely cégek „büszke támogatásával” készült a tartalom.

A Samsung azóta már visszavonta hirdetéseit a Nova24Tv-ből, ahogyan az A1 osztrák telekomcég is ezt tervezi.

A kampányra reagálva november végén megszólalt Marjan Šarec szlovén miniszterelnök is. Šarec felhívta a cégek figyelmét, hogy tartsák be saját etikai szabályzatukat. A cégek költéseikkel a gyűlöletbeszéd terjedését támogatják, ezért a szlovén miniszterelnök arra kéri őket, hogy jól gondolják meg, hol reklámoznak.