Újra fájhat a fejünk az al-Kaida repülős merényletei miatt
További Külföld cikkek
- Az első zuhanást még túlélte a szlovéniai Alpokban meghalt magyar túrázó
- Izrael rakétatámadást hajtott végre Jemenben, kis híján a WHO vezetőjét is eltalálták
- Sikeres csúcstámadás után eltűnt két olasz hegymászó, napok óta keresik őket
- Felfoghatatlan összeget lehet nyerni egy amerikai lottón
- Legalább hárman meghaltak egy buszbalesetben Norvégiában
A brit belügyminisztérium belbiztonsági kérdésekért felelős államtitkára szerint újjáéledőben van és ismét a polgári repülést fenyegeti az al-Kaida nemzetközi terrorhálózat – írja az MTI a brit belügyminisztérium belbiztonsági kérdésekért felelős államtitkárára hivatkozva.
Ben Wallace a The Sunday Times című konzervatív vasárnapi brit lapnak adott interjúban úgy fogalmazott, hogy a 2001. szeptember 11-i amerikai merényletsorozatért felelős csoport újból egyre nagyobb fenyegetést jelent, és ez most már "álmatlan éjszakákat okoz" a nemzetbiztonságért felelős kormányilletékeseknek. Az államtitkár szerint az al-Kaida és társult szervezetei ma már ismét aktívak Szíriában, Afganisztánban, Jemenben, Líbiában és a térség több más országában.
Az államtitkár a lapnak kijelentette, hogy az al-Kaida az Iszlám Állam visszaszorulásával párhuzamosan feléledőben van, újjászervezte magát, egyre több tervet sző Európa ellen és továbbra is a repülést tekinti célpontjának.
Wallace szerint az hírszerzési információk arra vallanak, hogy
az al-Kaida repülőgépek megsemmisítésére alkalmas technológia kifejlesztésén dolgozik.
A brit kormány más, név nélkül idézett tagjai a lapnak azt mondták, hogy a terrorcsoport miniatűr pokolgépeket vagy robbanószerrel megrakott drónokat próbálhat kifejleszteni.
A hét második felében a londoni Gatwick repülőteret 33 órán át zárva kellett tartani drónok rendszeres berepülése miatt. A zárlat idején legalább 40 drónberepülést észleltek a repülőtér légterében, és emiatt több mint ezer járatot kellett törölni vagy más repülőterekre átirányítani. Az átirányítások és járattörlések 140 ezer utast érintettek. A brit nyomozóhatóságok hangsúlyozták ugyanakkor, hogy ez az incidens nem terrorcselekmény volt, az elkövetők is megvannak már.
Wallace elmondta: a belügyi és a közlekedési tárca 25 millió fontos (9 milliárd forintos) közös kutatási programot indított annak kidolgozására, hogy miként lehetne a polgári repülést még jobban védeni az újonnan kifejlesztett vegyszerektől, az eddigiektől eltérő technológiájú robbanószerkezetektől és a repülést "belülről érő fenyegetésektől", vagyis a repülőtereken dolgozó esetleges "dzsihadista alvóügynököktől".
Wallace szerint a repülőtéri biztonsági ellenőrzés hatékonyabbá válásával csökkent annak a valószínűsége, hogy az ellenőrző rendszereken át pokolgépeket lehessen a repülőgépekre csempészni, de "éppen ezért beszélünk nyilvánosan a belső fenyegetettségről, vagyis arról, hogy ha (a terroristák) nem tudnak bejutni a bejárati ajtón, megpróbálkozhatnak a hátsó ajtóval".