Edit
10 °C
27 °C
Index - In English In English Eng

Az elnök családjának fényűzéséről írt, nem hosszabbították meg a kínai vízumát a Wall Street Journal újságírójának

2019.08.30. 12:30

Gyakorlatilag kiutasították Kínából a Wall Street Journal újságíróját, nagyjából egy hónappal az után hogy egy cikkben Hszi Csin-ping kínai elnök unokatestvérének állítólagos szerencsejátékos ügyleteiről és ausztrál pénzmosásáról szólt. 

A cikket jegyző szingapúri újságíró 2014 óta ír az újság pekingi szerkesztőségéből a kínai politikáról, most azonban a hatóságok közölték, hogy nem hosszabbítják meg a pénteken lejáró újságírói vízumát. 

Olyan előfordul, hogy Kína visszatartja, vagy elutasítja a vízumkérelmét olyan szervezeteknek és újságoknak, akik szerintük nem megfelelően számolnak be az állami politikáról, vagy kedvezőtlen színben tüntetik fel a kommunista pártot, de olyan már jó ideje nem történt, hogy a kormány közvetlenül belenyúljon az ország vezetésével szemben éles, de pártatlan kritikákat megfogalmazó Wall Street Journal szerkesztőségének összetételébe azzal, hogy egy újságírójukat kiutasítják az országból- írja a lap. 

A kérdéses ügyben az újságíró ausztrál hatóságok, és kaszinók hivatalos dokumentumainak megszerzése után írt  Hszi Csin-ping unokatestvérének költekezéseiről, és feltételezett pénzmosásról, amiket James Packer szerencsejáték-mogul nyaralóhelyein ütöttek nyélbe. A cikk szerint nem volt arra utaló jel, hogy az elnök tudott arról, mit csinál az unokatestvére, vagy hogy bármilyen módon köze lett volna bűncselekményekhez. 

Ennek ellenére Peking a legfőbb vezérek és családtagjaik magánvagyonát érzékeny információnak tartja, amiről gyakorlatilag tilos írni.

Valószínűleg erre az is magyarázat, hogy egyre nagyobb a nyilvánvaló ellentmondás a párt retorikája, és a politikai vezetéshez tartozó családok felhalmozott, gyakran rejtett magánvagyona között. 

Az újságíró kiutasításáról a külügyminisztérium nem nyilatkozott, az újság viszont megerősítette az értesüléseket, ahogyan arról is beszámoltak, hogy még a sztori megjelenése előtt kaptak egy olyan üzenetet a külügytől, miszerint súlyos következményei lesznek, ha a cikket megjelentetik.  A cikken dolgozó másik újságíró pedig nemrég a szokásos egy év helyett csak három hónapos vízumot kapott. 

2012-ben a Bloomberg újságírói jártak hasonlóan az után, hogy szintén egy nem túl kedvező cikket hoztak le Hszi Csin-ping családjának befektetéseiről, és hasonló esetről már a New York Times újságírói is beszámoltak.