Sára, Márió
-2 °C
1 °C
Index - In English In English Eng

Kirgizisztánban zárolták több sajtóorgánum számláit egy oknyomozó riport után

2019.12.13. 16:37

A kirgiz hatóságok zárolták több sajtóorgánum, köztük a Szabad Európa Rádió és társzervezete, a Szabadság Rádió (RFE/RL) helyi szolgálatának számláit, azt követően, hogy közzétettek egy oknyomozó riportot a kirgiz vámhivatal korrupciós ügyeiről és több száz millió dollár illegális kiviteléről - számolt be az MTI. 

Az RFE/RL, amit még a hidegháború hajnalán alapított az amerikai kongresszus, csütörtökön a honlapján közölte, hogy bírósági döntés alapján zárolták kirgizisztáni szolgálata (Azattyk) és tudósítója, Ali Toktakunov számláit, továbbá a Kloop.kg és a 24.kg elnevezésű hírportálok számláit is. A sajtóorgánumok ellen az oknyomozó riportban szereplő üzletemberek nyújtottak be keresetet, kártérítést követelve jó hírnevük és becsületük megsértése miatt.

A RFE/RL és a Kloop által közösen készített jelentés egy rendkívül szerteágazó korrupciós ügyről szólt, aminek központjában a vámhivatal áll. Az információkat egy 37 éves kínai ujgur üzletember, Aierken Saimati juttatta el hozzájuk. Az illető, biztonságát féltve, török állampolgárságért folyamodott, és november közepén meg is kapta volna, de időközben megölték egy isztambuli kávézóban. A török hatóságok eddig hivatalosan nem tájékoztatták a nyilvánosságot a nyomozás menetéről. A gyilkosság miatt százak tiltakoztak Biskekben, hatékony hatósági fellépést követelve a korrupció ellen.

Az oknyomozó riport szerint a vámhivatal volt helyettes vezetője, Raimbek Matraimov tudtával folyt hamisított termékek csempészése nagyrészt egy kínai születésű, kazah útlevéllel rendelkező ujgur üzletember, Habibula Abdukadir szállítmányozási cégbirodalmán keresztül, és több százmillió dollárt vittek ki illegálisan az országból.

A kirgiz pénzügyőrség vezetője időközben azt mondta, hogy egymilliárd dollárra rúg az összeg.