Vanda, Paula
-2 °C
3 °C

Felszállás után visszazuhant egy gép Kazahsztánban

2019-12-27T000000Z 530311507 RC2G3E9L6L22 RTRMADP 3 KAZAKHSTAN-A
2019.12.27. 07:01

Felszállás után visszazuhant egy repülőgép Kazahsztánban.  A BBC információi szerint a Bek Air járata Almatiból tartott a fővárosba, Nur-Szultanba. Az utasszállító fedélzetén 100 ember utazott, a szerencsétlenségnek legalább tizenkét halálos áldozata van és legalább hatvan sérültje, köztük nyolc gyerek.  A kazah belügyminisztérium délelőtt azt írta, hogy az első információk szerint a szerencsétlenség halálos áldozatai közül 8 gyerek, később ez az információ lekerült a híroldalakról, és megerősítették, hogy 8 gyerek kórházba került, de eszméletüknél vannak. 

Roman Szkljar kormányfőhelyettes közölte, hogy felszálláskor a gép farka kétszer is súrolta a pályát. Egyelőre nem tudni, hogy ennek technikai oka volt, vagy a pilóta hibájából történt. A feketedobozokat a helyszínen megtalálták. A gép halálos áldozatai között van a repülőgép kapitánya is - írta az Interfax, amelynek információi szerint a balesetben korábbiakkal ellentétben nem 15, hanem 12 ember halt meg. 

A gép Almati repülőteréről próbált felszállni a fedélzetén 93 utassal és 5 fős személyzettel, ám veszített magasságából, majd visszaérve a földre áttört egy betonkerítést, és nekiment egy kisebb épületnek - közölte a kazah légügyi hatóság.

A Reuters szerint a környéken sűrű köd volt, de egyelőre nem tudni, hogy ez okozta-e a szerencsétlenséget. Az RT információi szerint egy Fokker 100 típusú repülőgép zuhant le, ami a Flightradar szerint 23 éves volt.  Az RT már 15 halottról, és 66 sérültről ír, valamint arról, hogy legalább egy tucat embert életveszélyes állapotban szállítottak kórházba. A fedélzeten több gyerek is tartózkodott. 

Az egyik túlélő a Tengrinewsnak azt mondta, hogy nagyon ijesztő hangot adott a gép mielőtt elkezdett veszíteni a magasságából.  Egy másik túlélő azt mondta, hogy nem volt káosz a gépen a becsapódás után, előtte viszont az emberek sikoltottak és sírtak. A túlélő szerint a gép nagyon furcsa szögben zuhant, mintha elvesztette volna a pilóta az uralmát a repülő felett. A túlélő szerint a gép úgy nyomódott össze mint egy konzervdoboz, és az első sorokban ülők többsége vagy meghalt vagy életveszélyesen megsérült. Az utasok egymásnak segítettek elhagyni a repülőt, közben a telefonjaikkal világítottak. 

A hatóságok azt állítják, hogy felszállás előtt jégtelenítették a gépet, a túlélők viszont azt mondják, hogy mindkét szárny láthatóan jeges volt, a vészkijáraton menekülők közül többen el is csúsztak rajta.  A gép a képek alapján egy házba csapódott, de arról nincsenek egyelőre információk, hogy lakott épületről van-e szó, illetve az ott élők megsérültek-e a szerencsétlenségben. 

A kormány azt ígérte, hogy minden áldozat családjának 10 ezer dollárt, azaz nagyjából 3 millió forintnak megfelelő gyorssegélyt fizet. Kaszim-Zsohart Tokajev elnök nemzeti gyásznapot rendelt el péntekre.

Délelőtt az Almati reptér a Facebook oldalán tett közzé egy listát arról a 60 túlélőről, akiket kórházba kellett szállítani. 

A kazah légügyi hatóság azonnal felfüggesztette a Fokker 100-as típusú repülőgépek repülését, és teljeskörű vizsgálatot rendelt el. Kaszim-Zsohart Tokajev elnök miután kifejezte részvétét az áldozatok családja felé, azt ígérte, hogy a részletes vizsgálat során a törvény teljes szigorával sújtanak le a felelősökre. 

 A Bek Air az összes járatát törölte, de Almati reptere nem állt le. 

A Bek Air légitársaság 1999-ben alakult, VIP utakra specializálódott, az utóbbi időkben azonban úgy hirdették magukat, mint az ország első fapados légitársasága. A flottájuk hét Fokker 100 típusú gépből áll. 

Nem ez az első légiszerencsétlenség a környéken, 2013-ban nem messze Almatitól szintén lezuhant egy gép, akkor huszan haltak meg.  2011-ben az Európai Bizottság a Kazah Air kivételével tiltólistára tette a kazah légitársaságokt, mert nem feleltek meg az európai repülésbiztonsági követelményeknek. 

(Borítókép:  Mentőegységek a repülőszerencsétlenség helyszínén, Almati közelében 2019. december 27-én. Fotó: REUTERS/Pavel Mikheyev)

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport