Romániában betiltották a járdán rollerezést

2020.02.04. 21:48 Módosítva: 2020.02.04. 22:48

A kerékpárhasználathoz hasonló feltételek mellett lehet ezentúl elektromos rollerekkel közlekedni a romániai utakon, az erről szóló sürgősségi rendeletet keddi ülésén fogadta el a román kormány – írja az MTI. 

A kabinet a nagyvárosi forgalomban egyre népszerűbbé váló rollerezés körüli joghézagot számolta fel. Marcel Vela belügyminiszter szerint 2016 óta már csaknem kétszáz baleset okozói, illetve szenvedő alanyai voltak az elektromos rollerrel közlekedők, akik közül

37-en súlyos, 156-an könnyebb sérülést szenvedtek, egyikük pedig életét vesztette.

A módosító rendelet szerint elektromos rollernek minősülnek az óránként legalább 6, és legfeljebb 25 kilométeres sebesség elérésére képes, elektromos motor által meghajtott két- és háromkerekű járművek, amelyekkel csak 14. életévüket betöltött személyek közlekedhetnek utas nélkül, a kerékpárforgalom előtt nyitott közutakon.

A kerékpárokhoz hasonlóan a rollereket is lámpával kell felszerelni, és ezentúl tilos az elektromos járművekkel a járdán közlekedni. Ahol létezik kerékpársáv, ott a rollerezőknek is azt kell használniuk, egyébként pedig azokon az utakon közlekedhetnek, amelyeken a megengedett sebesség nem haladja meg az 50 kilométert óránként. A 16 év alatti rollerezőknek kötelező védősisakot viselniük.

A bukaresti belügyminisztérium szerint Románia a nyolcadik európai uniós tagállam – Németország, Ausztria, Belgium, Dánia, Olaszország Franciaország és Hollandia után –, amely szabályozza az elektromos rollerek használatát.

Magyarországon a rendőrség álláspontja szerint az elektromos roller segédmotoros kerékpárnak számít, ezért az úttesten kell vele közlekedni – amit kipróbáltunk, és elég veszélyes –, és a kormány tavaly ősszel azt nyilatkozta, nincs napirenden a KRESZ módosítása a rollerek miatt. A hivatalos rendőrségi álláspont ellenére az emberek többsége a járdán rollerezik forgalmasabb utakon. A kölcsönözhető e-rollerek nemcsak gurulás, de tárolás közben is gyakran jelentenek konfliktusforrást; van, hogy használóik széthagyják őket az út közepén, vagy vandalizmus áldozatai lesznek, és azért kerülnek rossz helyre. A Terézvárosban a múlt héten emiatt a közgyűlés már úgy határozott, a tárolást február 1-jétől közterület-használati engedélyhez kötik.