Nyakukon maradt a halexport a briteknek

2021.01.11. 20:47

Óriásit esett a haltermékek ára Peterhead skót kikötővárosban, némely termék értéke nyolcvan százalékot zuhant – írja a euronews. Ezt arra vezetik vissza, hogy több tucat halterméket szállító teherautónak nem sikerült még az előtt elhagynia a brit szigeteket, hogy az új kereskedelmi szabályok életbe léptek volna. 

Skót élelmiszeripari illetékesek szerint a problémát az okozza, hogy a brexit-megállapodást –amely bár garantálja az Európai Unió és az Egyesült Királyság közti vám- és kvótamentes árukereskedelmet – egy héttel azelőtt ütötték nyélbe, hogy életbe lépett volna. Számos olyan korlátozás, illetve új, papírozási kötelezettség vált hatályossá, amelyek hátráltatják az exportot az unió területére, az érintett cégeknek pedig nem volt idejük felkészülni azokra a változásokra, amelyeknek meg kell felelni, hogy az árukat el tudják juttatni a kontinensre – számol be a euronews.

A skót halexport tűnik az új kereskedelmi követelmények első áldozatának. A Scotland Food and Drink kereskedelmi szövetség közlése szerint nagyon sok élelmiszerexportőr keresi meg őket azzal a panasszal, hogy látszólag bezárta kapuit előttük az EU. 

Most tesztelik először a multimilliárd fontos kereskedelmi rendszert a valóságban, és nem a jó irányba halad

– tweetelte James Withers, a szövetség vezérigazgatója, hozzátéve, hogy az extra papírmunka és dokumentáció, a vámnyilatkozatok miatti zűrzavar, valamint a számítógépes nyilvántartórendszerekben tapasztalt problémák miatt fennakadások tapasztalhatóak az áruforgalomban. 

Több halászközösség és cég is Londonhoz fordult a megélhetésüknek ártó akadályok miatt. A Samways of Lyme Bay kereskedőcég például arra panaszkodott, hogy csak akkor tudja útnak indítani halszállítmányait, ha egy állatorvos még a helyszínen jóváhagyja azt.

Kezdetét vette a káosz. Még a legegyszerűbb teherszállítmány szervezése Európába is szinte lehetetlen feladattá vált a Tory korlátozások halmazának következményeként, amik január elsején léptek életbe 

– írta Dover kikötővárosban székelő John Shirley Ltd. fuvarozó cég, bírálva a brit konzervatívok vezette londoni kormányt.

Michael Gove kabinetminiszter nem firtatta, hogy nehézségek jönnek a brit-uniós kereskedelemben. Még a múlt hét végén közölte, hogy a kormány feladata precízen lekommunikálni, milyen papírmunkára van szükség az áruforgalom akadálymentes áramlására. 

A londoni kormány 159 oldalas iránymutatását a kétoldalú kereskedelemről és az új szabályokról szilveszter este frissítették, órákkal életbe lépésük előtt.