Kiadták Japánnak a Renault-vezért szöktető exkommandósokat

További Külföld cikkek
-
Így harcolnak a tündék az orosz demokráciáért
- Óriási hibát vétett a nagyszebeni kórház, rossz család kapott hírt hozzátartozójuk haláláról
- Tévedésből ettek kábítószeres gumicukrot, kórházba került három spanyol rendőr
- Kiadták Mexikó egyik leghírhedtebb drogbáróját az Egyesült Államoknak
- Már az Egészségügyi Világszervezet is vizsgálja a rejtélyes afrikai haláleseteket
Nagy port kavart fel a Renault–Nissan cégcsoport elnöke, Carlos Ghosn ellen Japánban indult eljárás, amelyben több tízmilliós sikkasztással vádolták a megacég vezetőjét. A libanoni–francia topmenedzsert az autóipar egyik gurujaként tartották számon, miután megmentette és nyereségessé tette az ezredfordulón a csőd szélén tántorgó Nissant. Nem meglepő, hogy ezek után hatalmas sokkot okozott, amikor 2018 novemberében őrizetbe vették azzal gyanúval, hogy a hivatalosan bevallott összegnél több tízmillió dollárral nagyobb javadalmazást vett fel saját maga számára a Nissanból.
Az autóipar császára volt, aztán elcsalt pár milliárdot
Milliárdos csalással gyanúsítják az egyik legnagyobb autóipari gurut, aki a csőd széléről a legnagyobb autógyártóvá tette a Nissant és a Renault-t. Az ügyben sok a furcsaság, kimenetele az egész iparágra hatással lesz.
Egy év házi őrizet után Ghosn eltűnt tokiói otthonából, és szülőhazájában, Libanonban bukkant fel. Maga a szökés egyébként egyszerre lehetne egy kémfilm és egy Mr. Bean-féle paródia alapja. A folyamatban tökéletesen tetten érhető az a fajta kettő mérce, amelyet egy bizonyos szint felett álló befolyásos réteg maximálisan ki is használ a világ összes érvényben lévő szabályának és korlátozásának megkerülésére, legyen az adófizetés, koronavírus-karantén vagy – mint most a – lakhelyelhagyási tilalom. Jelen esetben kiemelt szerepet játszanak a magángépek (business jetek) és a velük utazókkal kapcsolatos laza ellenőrzések.
Mr. Bean-kémfilmbe illő hatósági bénázás az év szökésénél
A dollártízmilliós sikkasztással vádolt Carlos Ghosn volt Nissan-vezér megszökött Japánból, de ügye ezzel messze nem ért véget. Zöldsapkás, venezuelai arany és egy hangszerdoboz is előkerült a történetben. Hollywood már ugrásra készen áll.
A hírek szerint ugyanis Ghosn az Oszaka–Isztambul-útvonalat egy rizikós ügyeiről ismert török légitársaság business jetének fedélzetén lépett le, de ami ennél is érdekesebb, az az, hogy hogyan jutott fel a gépre. A cégvezető miután elhagyta hanyagul őrzött tokiói házát az oszakai repülőtérre ment, majd ott várakozó segítői, (köztük a most kiadott Michael Taylor exzöldsapkás) egy
hangtechnikai ládába tették,
amelyre előre lukakat fúrtak, hogy levegőt kapjon. Az oszakai Kansai International Airport illetékesei később elismerték, hogy pilóták vagy üzemeltetők hivatalos kérése esetén nem vizsgálták át azokat a nagy méretű csomagokat, amelyeket a privát gépek utasai hoztak-vittek magukkal. A fentiek ismeretében az exkommandós Taylor valószínűleg csak további biztosítékként szerepelt a tervben, ugyanis az előkészített láda szándékosan túl nagy volt ahhoz, hogy beleférjen a röntgenbe. Hogy az ellenőrzés során miért nem nyitották ki, arra csak a jelenlévők tudják a választ.
Pénzmosás, szöktetés
Taylor egyébként a szárazföldi erők különleges alakulata után fedett ügynökként dolgozott, majd saját biztonsági céget alapított, amely a Pentagon megbízásából az afgán védelmi erők kiképzésében is részt vett. Bár 2010-ben pénzmosásért Utah államban két év börtönre ítélték, később újraépítette a cégét. Fiával együtt tavaly májusban vették őrizetbe az Egyesült Államokban, miután Ghosn szökésében játszott szerepe miatt nemzetközi körözést ad rá ki.
A hivatalos kiadatási kérelem elbírálása után mindkettejüket kiadták Japánnak, ahol a múlt héten őrizetbe is vették őket. A szigetország törvényei szerint 23 napig hivatalos vádemelés nélkül fogva tarthatók. Hogy a szoros amerikai–japán szövetségben, a fentiek alapján jó kormányzati kapcsolatokkal rendelkező Taylor esetében csak eljátsszák a hivatalos eljárást, vagy komolyan meg akarják büntetni közreműködéséért, az csak néhány hét múlva derül ki, a vizsgálati fogság után következő lépésben.

Ghosn egyébként felkerült az Interpol vörös körözési listájára, azaz a szervezet a szökevény elfogására kérte a libanoni hatóságokat. Ám a dolog sikerét minimum kétségbe vonja, hogy ez nem számít nemzetközi körözésnek, ráadásul Libanon és Japán között nincs kiadatási egyezmény, bár a közel-keleti országban élni most nem lehet a világ legjobb dolga. Ghosn egyébként rendszeresen tart üzleti work-shopokat Libanonban.
Érdekes, hogy a kisebb súlyú bűnért, vagyis a szöktetésben csak közreműködő Taylor ellen nemzetközi körözést adtak ki, míg magát a „főbűnöst” mindössze a fent említett vörös listára tették fel. Ezen a listán volt egyébként Hernádi Zsolt MOL-vezér is, ezért a fentiek miatt valószínű, hogy az ilyen típusú politikai-gazdasági érdekek mellett megvádolt befolyásos menedzserek esetében inkább csak a kellemetlenkedés, mint a tényleges perbe fogás a cél.
(Borítókép: Michael Taylort japán rendőrök kísérik fel egy buszra, miután az Egyesült Államok kiadta őt, és megérkezett a Narita repülőtérre, Japánba 2021. március 2-án. Fotó: Kazuhiro Nogi / AFP)