Csaknem négy évtizede belebukott az ízváltásba, most újra megpróbálkozik
További Külföld cikkek
- Továbbra sincs nyugalom Georgiában, elutasították az elnök keresetét a választással kapcsolatban
- Alig értek véget a választások, Trump miatt már a kormányalakítással foglalkoznának Írországban
- NATO-főtitkár: A NATO-nak Ukrajna támogatására kell összpontosítani, nem a béketárgyalásokra
- Joe Biden kegyelme Donald Trumpot segítheti
- Puccs Dél-Koreában: betiltották a pártokat, de a parlament ellenáll
A Coca-Cola utoljára akkor változtatta meg az ízvilágot. Ezzel az Egyesült Államokban egy nemzetet dühített fel – idézte fel a történteket a New York Times.
A gyártó most újabb felháborodási hullámot kockáztat. Ráadásul ezúttal nemcsak aromáját, hanem a cukormentes lé megjelenését is megváltoztatja.
A közösségi médiában máris fenntartással fogadták a meghirdetett módosítást, ami sokakat a 36 évvel ezelőtti, méretes baklövésre emlékeztet.
Néhány fogyasztó máris megfogadta, hogy más italra vált, vagy áttér a fő vetélytárs termékére.
Mások az 1985-ös marketingbukást idézték fel, amikor a Coca-Cola bemutatta az új kólát, a New Coke-ot, az eredeti üdítőital édesebb változatát, amit sokan nyomban elutasítottak.
„Jellegtelen, viszont túl édes” – így jellemezte akkor egy detroiti pincérnő a piacra dobott terméket. „Ízléstragédia” – minősítette egy floridai író a „nedűt”.
A konkurens Pepsi szóvivője közben tapsolt örömében. „Ez egy óriási lehetőség számunkra” – jelentette ki.
Eközben a Coca-Cola éppen ellentétes célt tűzött ki: az új ízvilággal a feltörekvő vetélytársat próbálták meg visszaszorítani a piacon.
A szövetségi bíró azzal utasította el a keresetet, hogy Pepsit fogyaszt
A vásárlók szó szerint utálták a New Coke-ot. Harminchat éve, 1985 júniusában a vállalati ügyfélszolgálatához naponta 1500 fogyasztói panasz érkezett.
„Új doboz, új összetétel” – hirdeti magát ma a cég.
You'd better have a backup plan if this as screwed up as New Coke was. Wait-do you even remember New Coke? Stop messing with a good thing dammit!
— Gregory Dorsey (@Thtrboy69) July 14, 2021
A fogyasztók azonban máris reagáltak:
Legyen egy tartalék tervetek, ha ez is annyira elcseszett, mint amilyen a New Coke bevezetése volt
– tweetelte egyikük.
A vásárlók 1985-ben a Coca-Cola minden alkalmazottját, még a biztonsági őröket és a gyárban dolgozók szomszédait is személyes felelősöknek tekintették – ismeri el őszintén a cég honlapján, amely a keserű pillanatokat a „valaha volt egyik legemlékezetesebb marketingbaklövésként” írja le.
Az ízváltás annyira feldühítette az embereket, hogy egy sitcomban is utaltak a vásárlók neheztelésére. Egyesek pert indítottak, amellyel azt próbálták kieszközölni, hogy a Coca-Cola térjen vissza az eredeti receptúrához.
Egy szövetségi bíró azonban elutasította a keresetet arra hivatkozva, hogy ő bizony a Pepsit részesíti előnyben.
A gyártó azonban meghajolt a tömegek követelése előtt, és 1985 júliusában, az új termék piaci megjelenése után mindössze három hónappal bejelentette, hogy az eredeti Coca-Colát immár Classic néven újra piacra dobja.
„Ha a fogyasztó ezt akarja, akkor ezt adjuk neki” – jelentette ki a cégvezető a fordulat után.
Az eredeti kóla szénsavas vízzel felhígított szirupjának formulája egyébként mind a mai napig féltve őrzött üzleti titok, amit csak néhány kiváltságos és a nyilvánosság előtt névtelen alkalmazott ismer.
John Pemberton gyógyszerész, a szirup kotyvasztója 1888-ban bekövetkezett halála előtt legalább négy emberrel osztotta meg eredeti receptjét. Három évvel később, 1891-ben Asa Candler megvásárolta a recept jogait Pemberton hagyatékából, megalapította a Coca-Cola Companyt, majd még ugyanabban az évben kezdeményezte egyrészt a reklám, másrészt a szellemi tulajdon védelme érdekében a recept titkosítását. Noha azóta számos összetételt publikáltak, amelyek mindegyikéről azt állították, hogy hiteles recept, a Coca-Cola váltig állítja, hogy az eredeti képlet szigorúan bizalmas.
Most mégsem várható botrány
A kezdeti fenntartások ellenére ezúttal a ízváltozás valószínűleg nem fog ugyanilyen visszhangot kiváltani, mint évtizedekkel ezelőtt – véli az Emory Egyetem marketingprofesszora.
„A stratégiával megpróbál a piac előtt járni” – mondta Doug Bowman.
A fogyasztók időközben általában megbarátkoznak azzal, hogy az italgyártók módosítanak a népszerű italokon. Bowman professzor megjegyezte, hogy a New Coke-botrány óta eltelt közel négy évtizedben a vodkagyártók vaníliát, lime-ot és barackot kevertek a szeszbe; a serfőzdék számtalan ízzel kísérleteznek; végül a kólagyárak is belekóstoltak a gyümölcsös ízesítésbe.
Nehéz elképzelni, hogy a legelszántabb cukormentes rajongókon kívül bárki is észrevenné a különbséget
– véli Bowman professzor.
A Coca-Cola azt ígérte, hogy nem változtat az összetevőkön, amelyek között szénsavas víz és a koffein mellett olyan vegyszerek is szerepelnek, mint a karamellszínezék, a foszforsav, az aszpartám és a kálium-benzoát.
(Borítókép: Egy alkalmazott a Coca-Cola palackozóüzemében dolgozik Németországban 2013. augusztus 21-én. Fotó: Jens Kalaene / picture alliance / Getty Images)