Európai Bizottság: transzparensnek kell lenniük a politikai reklámoknak

2021.11.25. 12:58

Az Európai Bizottság a demokratikus vita védelmét célzó intézkedések részeként javaslatot terjesztett elő a politikai reklámtevékenységek átláthatóságáról. Vera Jourová, az Európai Bizottság átláthatóságért és értékekért felelős tagja azt mondta: a javasolt szabályok előírnák, hogy valamennyi politikai reklám esetében egyértelműen fel kell tüntetni, hogy politikai reklámról van szó, és például azt is, hogy ki és mennyit fizetett érte. A javaslat szerint minden eddiginél részletesebben tájékoztatni kellene a közvéleményt a reklámok célközönségének meghatározásáról, írta az MTI.

Az uniós biztos kijelentette: a javaslat a politikai kampányok minden korábbinál nagyobb átláthatóságát garantálja; a fizetett politikai reklámokat egyértelműen jelezni kell. Közzé kell tenni a legfontosabb információkat, például a szponzor nevét, tilos lesz a különleges adatokat, például etnikai származást, vallási meggyőződést vagy szexuális irányultságot felhasználó vagy arra következtetni engedő célzás technikáinak alkalmazása. Egyértelműen fel kell tüntetni, hogy a reklámmal kit, milyen alapon vettek célba, és közzé kell tenni, hogy az egyének mely csoportjait célozták meg, milyen kritériumok alapján és milyen eszközökkel vagy módszerekkel.

A tagállamoknak pedig hatékony, arányos és visszatartó erejű szankciókat kell elfogadniuk, például pénzbírság kiszabását kell kilátásba helyezniük a politikai reklámok megsértése esetére.

Jourová jelezte: az Európai Bizottság javaslatot tett az európai politikai pártok és alapítványok finanszírozásáról szóló uniós szabályok felülvizsgálatára; a cél az európai politikai pártoknak a kapcsolatát erősíteni a nemzeti tagpártokkal, növelni az átláthatóságot, főként a politikai reklámok és adományok esetében.