Kínai propagandát terjesztő fiókok ezreit szüntette meg a Twitter
További Külföld cikkek
- Puccstól tart a szlovák kormány, Robert Fico összehívta a Biztonsági Tanácsot
- Donald Trump ultimátumot adott Vlagyimir Putyinnak
- Olaf Scholznál betelt a pohár a késes támadás után: Elegem van!
- Lövöldözés történt egy nashville-i középiskolában, két gyereket is meglőttek
- Tarjányi Péter: Európa zsarolható állapotban van Kína, Oroszország és Amerika részéről is
A kínai kormányhoz köthető több ezer fiókot szüntetett meg a Twitter. A fiókok és posztjai szakértők szerint egy propagandaművelet „kínos” termékei voltak, céljuk a hszincsiangi ujgurok ellen elkövetett jogsértések ellensúlyozása volt.
A művelet keretében hamis, magukat ujguroknak beállító felhasználók számoltak be képes előadás formájában, mennyire boldogak a térségben, minden szuper és jó.
A Twitter be van tiltva Kínában, így a posztokat nyugati és/vagy Kínát bíráló célközönségnek szánták.
A 2160 fiókot az Australian Strategic Policy Institute (ASPI) agytröszt szerint két kategóriába lehet sorolni. A nagyobb, 2048 fiókból álló halmazban a Kínai Kommunista Párt Hszincsianggal kapcsolatos narratíváját erősítették, a maradék 112 fiókot pedig a Changyu Culture magáncéghez kötik, amelyet nagy valószínűséggel a hszincsiangi hatóságok bíztak meg olyan audiovizuális tartalom gyártásával, amelyben ujgurok éljeneznek a kormánynak.
Elemzők több mint harmincezer bejegyzést kapcsoltak a szóban forgó fiókokhoz, sokhoz pedig a #StopXinjiangRumours (#StopHszincsiangiPletykák) hashteget rendelték.
Külön érdekesség, hogy számos fiók koreai szappanopera-rajongókhoz vagy pornográfiához köthető, legalábbis annak indultak. Az ASPI szerint fogták ezeket a már korábban létező, Hszincsianggal semmilyen összefüggésben nem lévő fiókokat, és „újraformálták” őket, új célt adva a digitális perszonáknak.
Az ausztrál szakértők furcsállták is, hogy milyen hanyagsággal készült a propagandakampány, volt olyan fiók, amelynek az volt a neve, hogy @fUck_next.
Ráadásul a fiókok 97 százalékának ötnél kevesebb követője volt, 73 százaléknak egy sem. A posztok csupán két százalékát osztották meg, azt is kínai tisztviselők.
Az ASPI szerint meglehet, a propagandisták nem is értik, mit lehet eladni a nem kínai célközönségnek, hogyan kell hihető álhíreket készíteni. Erre remek példa Peng Suaj kínai teniszcsillag ügye, aki miután megvádolta a volt miniszterelnök-helyettest nemi erőszakkal, felszívódott, a kínai neten konkrétan megszűnt.
(Guardian)