Üzemanyaghiány a kutakon: az árstop feloldását követelik
További Külföld cikkek
- Amikor az ünnep is a politikáról szólt: ezek voltak a történelem legfontosabb karácsonyai
- Ma már a karácsonyi filmek is a hatalomról szólnak
- A Toszkánát idéző lengyel várkastély, a Stobnica titka
- Börtönbüntetésre ítélték az összeomlott szálloda tulajdonosát és építészét Törökországban
- Csaknem 250 év után nyilvánították védett állatnak Amerika szimbólumát
Autók és motorkerékpárok várakoznak hosszú, tömött sorokban a kutak előtt. A látvány megszokottá vált Afrika legnépesebb országában – tudósít az Africanews.
Nem ritka, hogy a sofőrök akár nyolc órát is sorban állással töltenek. Napjuk nagy része várakozással telik, és eközben persze nem dolgoznak.
Az üzemanyagválságot tetézte az orosz–ukrán konfliktus. A háború miatt az importált üzemanyag ára több mint kétszeresére nőtt.
A kormány végül árstopot vezetett be, és 165 nairában, nagyjából 150 forintban szabta meg a benzin literenkénti maximált árát.
A kiskereskedők arra panaszkodnak, hogy veszteséggel üzemelnek, és az autósok pedig nem tudják tovább elviselni a háború terhét.
„Igazából a kormányhoz szeretnék fordulni, hogy segítsen rajtunk […], mert mi tényleg szenvedünk” – kesergett Adeniran Abiodun taxisofőr.
A kormány ígéretei, miszerint a hiány hamarosan megszűnik, nem javítottak a helyzeten. Az üzemanyag-kiskereskedők esedeznek a kormánynak: ne szabályozza a piacot, és engedélyezze, hogy a kutak maguk határozhassák meg az árakat.
A nigériai kormány egyelőre nem engedett a kérésnek – jelentette az AP hírügynökség.
„Az ukrajnai háború miatt megemelkedett a gázolaj ára, de önök nem engedték meg a kiskereskedőknek, hogy árat emeljenek. Hogy térül meg ez a költség, miből fogják ezt fedezni?” – kérdezte Clement Isong, a nigériai olajkereskedők szövetségének vezérigazgatója.
Az árstop haladéktalan feloldását sürgetik
Nigériában most azért van üzemanyaghiány – immár harmadszor az idén –, mert a kutak megnövekedett költségekkel szembesültek. A benzin raktári szállítása 80 százalékkal drágult az elmúlt hónapokban.
„Az emberek szenvednek” – hangoztatta Isong, és sürgette a kormányt, hogy haladéktalanul oldja fel az árstopot.
Nigériában gyakori a benzinhiány, jóllehet az ország Afrika egyik legnagyobb nyersolajtermelője. A Kőolaj-exportáló Országok Szervezete, az OPEC szerint Nigéria májusban átlagosan napi 1,42 millió hordó olajat termelt ki. Az országnak azonban az üzemanyag túlnyomó részét importálnia kell, mivel négy finomítója nem képes kielégíteni a belső szükségleteket.
Egyes kutakon a befagyasztás dacára megemelték az árakat, ami csökkentette a sorokat. A fővárosban, Abujában azonban továbbra is a kormány által meghatározott áron forgalmazzák az üzemanyagot.
A hiányból csak úgy lehet kilábalni, ha a benzinkutaknak engedélyezik a szabad árképzést – mondta az egyik kereskedelmi bank energetikai és ipari üzletágának alelnöke.
„Emeljük meg az árakat, hogy a szállítmányozókat ne érje veszteség” – hangoztatta Uwadiae Osadiaye. Más üzemanyag-értékesítők egyetértenek vele abban, hogy a dereguláció a folyamatos benzinhiány „leghatékonyabb megoldása”.
Egy taxisofőr elpanaszolta, hogy napi bevétele 60 százalékkal csökkent, mert (munka)idejét arra vesztegeti, hogy benzinért áll sorba.
„Azért imádkozom, hogy ez az üzemanyaghiány véget érjen, hogy mindenki túlélhesse” – mondta a kétgyermekes apa, Bagana Usman.
Nigéria egyébként már most is Európa első számú cseppfolyósítottföldgáz-szállítója. Az orosz–ukrán háború kitörése óta Európa keresi a módját, hogyan erősíthetné a partnerséget.
(Borítókép: Egy férfi benzineskannákkal Lagosban 2022. februárban. Fotó: Olukayode Jaiyeola / NurPhoto / Getty Images)