Összeomlott a vonatközlekedés Nagy-Britanniában
További Külföld cikkek
- Elképesztő ígéretekkel fordult rá az ünnepekre Donald Trump
- Meghalt egy nő, miután felgyújtották a New York-i metróban
- 20 év börtönt kaphat egy orosz nő, aki a reptéren akarta hagyni az újszülött gyermekét
- Nagyon bevásárolt az amerikai jobboldal Elon Muskkal
- Több ezren csatlakoztak az egyetemi hallgatók egyik demonstrációjához Belgrádban
A brit közlekedési ágazat munkavállalóit képviselő két szakszervezet, az RMT és a TSSA szerdára Nagy-Britannia-szerte sztrájkot hirdetett a fizetéssel, a munkakörülményekkel és a munkahelyi biztonsággal kapcsolatos régóta tartó elégedetlenség miatt.
A munkabeszüntetés következtében az ország több pontján teljesen megszűnt a vasúti közlekedés,
több londoni pályaudvarról délután kettő és négy óra között indulnak az utolsó vonatok.
A brit koncessziós vasúti hálózatot megviselte a koronavírus-járvány enyhülése óta hirtelen megnövekedett közlekedési fellendülés; a pandémia alatti két évben a vasúti vállalatok állami támogatásból tartották fenn magukat, az egészségügyi intézkedések feloldásával és a turizmus újjáéledésével azonban a dolgozók már nehezen tudják ellátni a napi forgalommal kapcsolatos feladatokat.
Négyszázalékos emelést ajánlottak
A kormány által működtetett Network Rail infrastrukturális cég – amely Angliában, Skóciában és Walesben is több vasúti vonal fenntartója, és amelynek dolgozói ugyancsak csatlakoztak a szerdai sztrájkhoz – négyszázalékos fizetésemelést ajánlott az RMT szakszervezetnek a mostanra már holtpontra jutott egyeztetéseket követően, s további négyszázalékos emelést említett arra az esetre, ha a munkavállalók elfogadják szerződésük bizonyos pontjainak módosítását.
Mick Lynch, az RMT főtitkára nyilatkozatában azt mondta:
a Network Rail nem módosított a legutóbbi fizetésemelési ajánlatán, és a vasúti vállalatok sem ajánlottak számunkra semmi újat.
A szakszervezet tagjai ezen okok miatt is „eltökéltebbek, mint bármikor korábban annak érdekében, hogy megkapják a megfelelő fizetésemelést, és hogy javuljanak a munkahelyi biztonsági és egyéb körülmények”.
Nem segíti a helyzetet, hogy Nagy-Britannia lakossága jelenleg 9,4 százalékos inflációval, több mint tíz éve stagnáló reálbérekkel és évtizedek óta a legsúlyosabb megélhetési válsággal küzd.
Grant Shapps brit közlekedési miniszter azzal vádolta meg a szakszervezeteket, hogy a munkabeszüntetéssel „országszerte fennakadást okoznak több millió keményen dolgozó ember mindennapi életében”, továbbá elítélte a szerdai sztrájk időzítését, amiért az szerinte szándékosan egybeesik az európai női labdarúgó-bajnokság elődöntőjével, valamint a nemzetközösségi játékok kezdetével.
A közvéleményt is megosztja
A közvélemény megosztott a közlekedési ágazat munkavállalóinak sztrájkjával kapcsolatban. A BBC brit közszolgálati média híroldalán beszámolt arról, hogy sokan együttéreznek a vasúti dolgozókkal, és támogatják a mozgalmat, a szerdai járattörlésekről azonban több utas sem értesült előre, ami miatt nemcsak a munkába menők, de a nyaralók és a turisták tervei is felborultak.
A kormány a múlt havi sztrájkok után nemrégiben törvénymódosítást hajtott végre, amely lehetővé teszi a munkáltatók számára, hogy alkalmi munkavállalókat foglalkoztassanak, akik a sztrájkoló dolgozók munkáját végzik el, ezzel csökkentve a munkabeszüntetés negatív hatásait – írta az MTI.
(Borítókép: Le van zárva a londoni Waterloo pályaudvar indulási oldala a brit vasutasok országos sztrájkja alatt 2022. július 27-én. Fotó: Frank Augstein / AP / MTI)