- Külföld
- Zöld Index
- franciaország
- magánrepülő
- környezetvédelem
- éghajlatváltozás
- energia-veszélyhelyzet
- korlátozás
- tiltás
- közlekedés
- repülés
- szennyezés
- légszennyezés
- természet
- légi közlekedés
Szóba került a magánrepülőgépek betiltása
További Külföld cikkek
- Elfogatóparancsot adott ki a Nemzetközi Törvényszék az izraeli miniszterelnök ellen
- Egy szakértő nem zárja ki, hogy Donald Trump nukleáris fegyvert adna Ukrajnának
- Meghalt John Prescott
- Szardínián köthetnek ki a Donald Trump által elüldözött amerikaiak
- Gigantikus pert akasztanak a Netflix nyakába a Jake Paul–Mike Tyson-meccs miatt
Az éghajlatváltozás nyári következményei – a kánikulai időszakokat követő heves viharok – hetek óta olyan éles közéleti vitát váltanak ki a legvagyonosabbak magánrepülőgépeinek károsanyag-kibocsátásáról, hogy a kormány is szükségét érezte állást foglalni a kérdésben.
Clément Beaune közlekedési miniszter egy hétvégi lapinterjúban jelezte, hogy támogatná a magánrepülőgép-utak „szabályozását”.
A francia közlekedési miniszter szerint – aki azt mondta, a magánrepülőgépek „a kétsebességes erőfeszítés jelképévé váltak” – léteznek sürgősségi indokok vagy gazdasági kötelezettségek, de a magánrepülőgép nem lehet kényelmes egyéni közlekedési mód, miközben az Emmanuel Macron elnök által kért általános mozgósítás az energiatakarékosságot illetően mindenkitől erőfeszítést vár el. A tárcavezető nem zárta ki a magánrepülőgép-utak megadóztatását.
A francia köztévé érdeklődésére a közlekedési minisztérium jelezte, hogy „a magánrepülőgépek betiltásáról nincs szó, miután az üzleti repülés jelentős gazdasági szektort képvisel Franciaországban”. A tárca azt szeretné, ha európai szintű szabályozás születne a kérdésben.
Radikálisabb lépést sürget az ellenzék
Julien Bayou, az ellenzéki Zöldek főtitkára üdvözölte, hogy a téma a politikai közbeszéd részévé vált, de sokkal határozottabb intézkedéseket sürgetett.
Egy magánrepülőgép arányosan tízszer jobban szennyez, mint egy kereskedelmi repülőgép. Elérkezett az idő, hogy kitiltsuk őket, mert szó szerint megmérgeznek minket
– fogalmazott a pártvezető. Szerinte az adóztatás nem elégséges megoldás, mert „ha adót vetnénk ki, például 15 ezer euró mértékűt, az még a zsebpénzét sem közelítené meg ezeknek az embereknek” – mondta nem kormányzati szervezetek adatait idézve, amelyek szerint
a magánrepülőket rendszeresen használók átlagvagyona 1,3 milliárd euróra tehető.
Több Twitter-fiók is hozzájárult a probléma érzékeléséhez, mindenekelőtt az Elonjet, amely a közösségi oldalon a Tesla elektromosautó-gyártó vezérigazgatójának, Elon Musknak minden magánrepülőgépen megtett útjáról számot ad.
This account has every right to post jet whereabouts, ADS-B data is public, every aircraft in the world is required to have a transponder, Even AF1 (@AirForceTrack) Twitter policy states data found on other sites is allowed to be shared here as well. pic.twitter.com/Wol8O1DRiq
— ElonJet (@ElonJet) January 18, 2022
A fiók létrehozója, az amerikai Jack Sweeney több ilyen fiókot is létrehozott, amelyeken egyebek között a Meta tulajdonosának, Mark Zuckerberg és más milliárdosok útjait is nyomon követi.
Just 1% of people cause 50% of global aviation emissions - can they ever be a force for climate good?
— Transport & Environment (@transenv) August 2, 2022
🧵 pic.twitter.com/EDcjxtD8Q2
A légi közlekedés a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2-3 százalékáért felelős, de a Transport and Environment nevű szervezet májusban közzétett jelentése szerint a magánrepülőgépeknek az utasonkénti karbonlábnyoma 5-14-szer nagyobb a kereskedelmi járatok utasainak karbonlábnyománál, és ötvenszer magasabb a vonaton utazókénál.