Trükkös orosz propaganda, ilyen egy digitális rakéta

32KX8U7-highres
2022.10.08. 11:06
Moszkva új stratégiát dolgozott ki arra, hogy dezinformációt terjesszen potenciálisan több millió embernek, miközben elkerüli a forrás felderítését – állítják a szakértők. A Kreml propagandaszárnyát az Ukrajna elleni háború egyik fő fegyverének tekintik.

Egy amerikai hírszerző cég, a Nisos jelentése szerint Oroszország most a Telegram közösségi médiahálózatot használja arra, hogy megkerülje azokat az árulkodó jeleket, amelyek alapján az olyan technológiai óriások, mint a Twitter, a moszkvai propagandát azonosítanák.

A kutatók találtak egy csatornát a Telegramban, amelyet digitális raktárként használnak, ahol több ezer videót tárolnak akár 18 nyelvre – köztük angolra, arabra és kínaira – lefordítva. Ilyen a digitális rakétarendszer, amelyet bármikor élesíthet Moszkva.

A Telegramról a videók letölthetők és megoszthatók a Twitteren és más hálózatokon anélkül, hogy bármi jel utalna arra, hogy azokat orosz állami médiumok készítették – írja a Nisos. Így a Kreml propagandája anélkül terjedhet, hogy a mainstream közösségi médiavállalatok azt észlelnék. 

Ennek a megközelítésnek az a zsenialitása, hogy a videókat közvetlenül a Telegramról lehet letölteni, és eltörli a nyomokat, amelyeket az ellenőrök megpróbálnak követni

– mondta Patricia Bailey, a Nisos vezető hírszerzési elemzője. A Telegram-csoport, amelyet a kutatók szerint az RT szponzorál, leírásában azt írja, hogy „az ukrajnai események körüli információs blokádot próbálja áttörni”. 

Minden igazság a legfontosabb videókban Ukrajnából 17 idegen nyelven. Ossza meg ezeket a videókat külföldi barátaival. Csatlakozz az információs milíciához!

– olvasható a csoport leírásában. Több mint 8000 videót osztottak így meg, például az ukrán bombázások állítólagos áldozatainak látszólagos vallomásait és az Ukrajnában élő emberek orosz csapatokat támogató üzeneteit. A felvételek egy részén az állami tulajdonú RT média zöld színű logója látható.

Általános cél a háborús narratíva átformálása

„Az általános cél az orosz propaganda céljaival összhangban az ukrajnai háborúról szóló narratíva átformálása. A csatorna videói mind ugyanazt a történetet mesélik el különböző nézőpontokból, azt állítva, hogy az orosz hadsereg nagylelkűen megmenti a korrupt, népirtó kormány és a náci fegyveresek által ostromolt ukrán lakosságot” – írta jelentésében a Nisos. 

A csatorna videói mind ugyanazt a történetet mesélik el különböző nézőpontokból, azt állítva, hogy az orosz hadsereg nagylelkűen megmenti a korrupt, népirtó kormány és a náci fegyveresek által ostromolt ukrán lakosságot.

A videókat olyan nyelvekre is lefordítják, mint a portugál, olasz, perzsa, francia és vietnami. Amikor a Telegram-csoport 2022 áprilisában elindult, Margarita Simonyan, az RT főszerkesztője azt mondta, hogy a „népi információs milícia” része, hogy elősegítse az oroszbarát nézetek globális terjedését. Ez válasz volt az orosz állami tulajdonú médiacsatornák, köztük az RT nyugati betiltására olyan csatornákon, mint a YouTube, a Facebook és az Instagram. 

A videókat meg lehet osztani a Twitteren anélkül, hogy a hálózat címkézési rendszere szerint megjelölnék őket, amely figyelmezteti a felhasználókat, ha a tartalom az orosz állami média által készített. 

A videókat más hálózatokon is közzéteszik, többek között a TruthSocial nevű közösségi oldalon, amelyet Donald Trump volt amerikai elnök hozott létre – állapították meg a Nisos kutatói. A Nisos által elemzett 275 Twitter-profil közül, amelyek a Telegram-csoport videóit osztották meg, a kutatók kimutatták, hogy majdnem a fele pontosan ugyanabban a formátumban posztolt, ami szerintük egy összehangolt dezinformációs erőfeszítés jele.

A Nisos szerint a tartalmat megosztó fiókok egynegyede „botszerű jellemzőket” mutatott az aktivitási mintázatuk, követőik és nyelvezetük alapján. A kutatók azonban megjegyezték, hogy egyes felhasználók önállóan is megoszthatták a videókat – írja az Euronews.

Az orosz propaganda visszaszorítása

A Twitter közölte, hogy megjelöli azokat a tartalmakat, amelyekről be tudja azonosítani, hogy orosz állami médiából származnak. „Címkéket használunk arra, hogy a Twitteren egyértelművé tegyük, ha egy fiókot állami szereplő, például államilag támogatott médiaorgánum működtet, és nem ajánljuk vagy erősítjük az ilyen típusú fiókoktól származó tweeteket” – mondta a a cég szóvivője. 

A kormányok és a technológiai vállalatok az ukrajnai háború kezdete óta lépéseket tettek az orosz propaganda ellen. Márciusban az EU felfüggesztette a Szputnyik és az RT/Russia Today műsorszolgáltatási tevékenységét a blokkban.

„Ha az információkat szisztematikusan hazugságokkal szennyezik és elferdítik, a polgárok nem tudják tisztán látni a valóságot, és politikai ítélőképességük is hasonlóan kifordul” – mondta Josep Borrell uniós diplomata az év elején, aki szerint a Moszkva által ellenőrzött csatornák egy jól működő propagandagépezet részei, amelyek elfogult híreket szolgáltatnak Vlagyimir Putyin valódi szándékairól.

A közösségi médiavállalatok is visszavágtak az Oroszországból kiszivárgó dezinformáció ellen. A YouTube-ot birtokló Google márciusban bejelentette, hogy kitiltja az orosz állami tulajdonú médiát a videómegosztó platformról. A Meta ugyanezeket a médiumokat kitiltotta a Facebookról és az Instagramról is.  

(Borítókép: Megsemmisült orosz tank Ukrajna déli részén 2022. október 7-én. Fotó: Dimitar Dilkoff / AFP)