Gyászol a magyar festőművészet, meghalt Bak Imre
További Külföld cikkek
- Ferenc pápa Urbi et Orbi beszédében miden népet arra hívott fel, hogy legyen a remény zarándoka
- Újabb kormányellenes tüntetés zajlik Belgrádban
- Pakisztán Afganisztánt támadta, több mint 40 ember meghalt
- Számos OnlyFans-fiókban szerepel gyermekekkel való szexuális visszaélés
- Még mindig keresik az egyik magyar túrázót, hipotermiás lehet
Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Munkácsy Mihály-díjas és Kossuth-díjas magyar festő. Festményei eredendően geometrikus szerkezetűek, az 1990-es évektől már építészeti tagozatok strukturálják a képteret, amely egyre perspektivikusabb, racionálisabb és transzcendentálisabb, s egyre színesebb, derűsebb, kisugárzó hatású.
Az acb Gallery Facebook-bejegyzésében felidézi:
Bak Imre az 1960-as évek derekán induló magyar művészgeneráció kimagasló tagja, aki példátlanul következetes, párját ritkítóan változatos, több mint fél évszázados művészeti pályát tudhatott magáénak.
Kivételes érzékenysége, szerénysége, szakmai alázatossága és következetessége nem csak az utóbbi években hagyott mély nyomot a magyar képzőművészeten, annak nemzetközi recepcióján és piacán is, hiszen tevékenyen formálta a magyar kortárs festészet alakulását közvetlenül az után is, hogy végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskola festő szakán.
A világhírű festőművész Kassák Lajos, Korniss Dezső és az Európai Iskola neoavantgárd hagyományainak folytatója volt, aki lépést tartott a nemzetközi képzőművészeti törekvésekkel.
Bak karrierjének első szakaszát döntően befolyásolta a Zuglói Kör szellemi közege, ahol generációtársaival együtt felvették a kapcsolatot az Európai Iskola és a korai magyar avantgárd szellemi száműzetésben élő alkotóival és Hamvas Bélával. Bak Imre és nemzedéke mégis az 1968-ban és 1969-ben megrendezett Iparterv-kiállításokkal vált széles körben is ismertté.
Nyugati útlevél
A Nemzet Művésze címmel is kitüntetett Bak Imre 1964-ben kapott először nyugati útlevelet. Generációja néhány tagjával igyekeztek kapcsolatot teremteni a nyugati világ kortárs művészeivel, és a még élő, de a hivatalos kánonból „száműzött” hazai modernekkel is, mesélte korábban az Indexnek a festőművész.
Akkor kerestük fel műtermeikben az Európai Iskolának nevezett irányzat alkotóit, Korniss Dezsőt, Bálint Endrét, Lossonczy Tamást, Gyarmathy Tihamért, még Kassák Lajossal is találkoztunk.
Fiatal művészként a főiskolán elhatározták, hogy megszüntetik a magyar képzőművészet elszigeteltségét, és mindent megtesznek a provincialitás ellen.
Nagyon hasznos tapasztalatokat gyűjtöttünk be a környező szocialista országokban, később a nyugati utazásaink során tovább tágítottuk a világot. Művészekkel, múzeumi emberekkel, galériákkal építettünk – sokszor barátsággá váló – kapcsolatokat. Ez segítette hozzá a generációnkat, majd a következőt is ahhoz, hogy megfelelő egységben tudjuk látni a képzőművészetet.
A legnagyobbak között
Művei megtalálhatóak olyan kiemelkedő külföldi közgyűjteményekben, mint a londoni Tate Modern, a New York-i Metropolitan Museum, a stockholmi Moderna Museet, a berlini Nationalgalerie, a bécsi MUMOK, a zürichi Haus Konstruktiv vagy a pozsonyi Nemzeti Galéria.
Magyarországon fontos művei találhatóak többek között a
Magyar Nemzeti Galériában és a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeumban, a székesfehérvári Szent István Király Múzeumban.
Bak a legutóbbi, egyedülálló művészeti és szellemi frissességről árulkodó festményeit az acb Galéria kiállításain mutatta be, utolsó, 2022-ben festett sorozatát pedig a közönség még nem is láthatta.
Bak Imre temetéséről később intézkedik családja.
(Borítókép: A magyar képzőművészet kategóriában Prima Primissima Díjra jelölt Bak Imre, Kossuth- és Munkácsy Mihály-díjas festőművész budapesti műtermében 2019. november 18-án. Fotó: Czimbal Gyula / MTI)