Teljesen megbénult a közlekedés Németországban
További Külföld cikkek
- Mégsem akar szenátor lenni Donald Trump fiának felesége
- Lezuhant egy kisrepülőgép egy brazíliai üdülővárosban
- Túlélhető az atomcsapás a saját magánbunkerünkben?
- Iszonyatos fegyverkezésbe kezdtek a görögök, Törökországot ez aggasztja
- Még két hónapot csúszik az űrben rekedt kozmonauták hazatérése, akik júniusban indultak egyhetes kirándulásra
A sztrájkot megelőző órákban mindkét fél keményen kitartott: a szakszervezeti vezetők arra figyelmeztettek, hogy a jelentős béremelések „túlélési kérdésnek” számítanak több ezer munkavállaló számára, a vezetőség pedig „teljesen túlzónak” nevezte a követeléseket és az ebből következő akciókat.
A sztrájkok, amelyek a tervek szerint éjfél után kezdődtek volna, és hétfőn egész nap érvényben maradnak, a magasabb élelmiszer- és energiaárak miatt kezdődtek, amelyek a főbb európai gazdaságokat sújtják.
Németországot, amely az ukrajnai háború előtt nagymértékben függött Oroszországtól a gázellátás terén, különösen súlyosan érintette az emelkedő infláció, mivel új energiaforrások után kutatva az elmúlt hónapokban az euróövezet átlagát meghaladó inflációval küzdött.
A német fogyasztói árak a vártnál nagyobb mértékben emelkedtek februárban – 9,3 százalékkal az egy évvel korábbihoz képest –, ami arra utal, hogy a makacs költségnyomás, amelyet az Európai Központi Bank több kamatemeléssel próbál megfékezni, nem enyhül.
Az ország több millió munkavállalója számára fájdalmas volt az alkalmazkodás, mivel a vajtól a bérleti díjakig minden drágult, miután az árak évek óta viszonylag stabilak voltak.
Sok ezer munkavállaló számára a túlélés kérdése, hogy jelentős béremelést kap-e
– mondta Frank Werneke, a Verdi szakszervezet vezetője a Bild am Sonntagnak.
Mi a tét?
Franciaországban szintén sztrájkok és tüntetések sorozata zajlik január óta, mivel egyre nagyobb a düh a kormány azon kísérlete miatt, hogy két évvel, 64 évre emelje az állami nyugdíjkorhatárt. A németországi tisztviselők azonban világossá tették, hogy harcuk csak a fizetésről szól.
A Verdi szakszervezet a közszféra mintegy 2,5 millió munkavállalója nevében tárgyal, többek között a tömegközlekedésben és a repülőtereken dolgozók nevében. Az EVG vasúti és közlekedési szakszervezet a Deutsche Bahn (DBN.UL) vasúttársaságnál és az autóbusz-társaságoknál dolgozó mintegy 230 000 munkavállaló nevében tárgyal.
A Verdi 10,5 százalékos béremelést követel, ami legalább havi 500 eurós (192 ezer forintos) fizetésemelést jelentene, míg az EVG 12 százalékos emelést, azaz legalább havi 650 eurót (250 ezer forintot) kér – közölte a Reuters.
A Deutsche Bahn vasárnap azt mondta, hogy a sztrájk „teljesen túlzó, alaptalan és szükségtelen”. A munkáltatók arra is figyelmeztetnek, hogy a közlekedési dolgozók magasabb bére a viteldíjak és az adók emelését eredményezné, hogy a különbözetet ki lehessen egyenlíteni.
Megbénul szinte az egész ország
A csúcsforgalomban az utakon valószínűleg nagy lesz a forgalom, ugyanis hét szövetségi államban is sztrájkol a tömegközlekedés, és sokan valószínűleg autóra váltanak. Baden-Württemberg, Hessen, Alsó-Szászország, Észak-Rajna-Vesztfália, Rajna-vidék-Pfalz, Szászország és Bajorország nagy része érintett. Itt a buszok, villamosok és metrószerelvények is a depókban maradnak – írja a Der Spiegel.
Az országos figyelmeztető sztrájk a tömegközlekedésben a frankfurti repülőtér működését is nagymértékben megbénította. A bejelentés szerint nem indulnak menetrendszerű utasjáratok – közölte az üzemeltető Fraport szóvivője. A Fraport tájékoztatása szerint hétfőre eredetileg mintegy 1170 fel- és leszállást terveztek, összesen mintegy 160 ezer utassal.
Az országos figyelmeztető sztrájk miatt hétfő reggel óta szünetel a regionális vasúti és a villamosközlekedés is Berlinben és Brandenburgban. Lipcsében, Halléban, Drezdában is járatkiesések várhatóak a légi közlekedésben, Frankfurtban senki sincs a repülőtéren – közölte a Bild.
(Borítókép: Sztrájkolók gyülekeznek a frankfurti főpályaudvar előtt 2023. március 27-én. Fotó: Helmut Fricke / picture alliance / Getty Images)