Az uniós vezetők súlyosan környezetkárosító magángépen utaztak klímatárgyalásokra
További Külföld cikkek
- Friss kutatásban kérdezték a lengyeleket a Magyarországon menedéket kapó lengyel politikusról
- Az elsüllyedt orosz teherhajó tulajdonosa szerint terrortámadást hajthattak végre ellenük
- Nagy tűz ütött ki a Trónok harca egyik forgatási helyszínén
- Szent kaput nyitott egy római börtönben Ferenc pápa
- Kórházba került egy 9 éves kisfiú, miután több embert is elgázolt a járdára felhajtó taxi New Yorkban
Az Európai Tanács és az Európai Bizottság elnöke tavaly magángépen repült az ENSZ által szervezett egyiptomi klímakonferenciára. Az információszabadság alapján benyújtott kérelemre kapott válaszból, pontosabban a repülési adatokból a Politico azt is kiderítette, hogy Michel a 2019-es hivatali idejének kezdete és 2022 decembere között megtett 112 kiküldetéséből mindössze 18 alkalommal utazott kereskedelmi járaton.
Hetvenkét utazásán – szolgálati útjai csaknem kétharmadán – hivatala repülőt bérelt. Ezzel utazott tavalyelőtt a glasgow-i, tavaly pedig az egyiptomi klímacsúcsra, amelyre Ursula von der Leyen bizottsági elnököt is meghívta. Paradox módon a globális és uniós vezetők egyaránt az üvegházhatású gázok káros következményeiről prédikálnak, miközben csábító, néha megkerülhetetlen különgéppel közlekednek.
„Az éghajlati fegyvert a fejünkhöz szegezték. Már csak kölcsönzött időnk maradt hátra” – mondta érkezése után a korábbi belga miniszterelnök, Charles Michel Sarm es-Sejkben, majd hozzátette: „A klímavédelmi intézkedések bajnokai vagyunk, és azok is maradunk”.
Ezzel szemben egy magángép óránként két tonna, a bolygónkra nézve roppant káros szén-dioxidot bocsát ki – egy szakértői civil szervezet szerint. A Brüsszel–Sarm es-Sejk légi út irányonként ötórás. Az oda- és visszaút során tehát Michel és von der Leyen gépe nagyjából húsz tonna szén-dioxidot bocsátott ki, miközben egy átlagos uniós polgár körülbelül hét tonna káros anyagot szabadít fel – évente.
Az egyiptomi klímacsúcs legtöbb résztvevője mellesleg – köztük Frans Timmermans, az EU zöldügyekért felelős biztosa – olyan kereskedelmi járatokkal utazott, amelyek általában tele vannak napozni vágyó turistákkal.
A szabálynak megfelelően
Az után döntöttek a magánrepülő bérléséről, hogy nem állt rendelkezésre olyan kereskedelmi járat, amely idejében visszahozta volna Michelt Brüsszelbe parlamenti kötelezettségeire – érvelt Barend Leyts, az Európai Tanács elnökének szóvivője. Azt a lehetőséget is megvizsgálták, hogy a belga kormányfőhöz csatlakozzanak, de a tervek szerint Alexander De Croo még az előtt hazatért, hogy Michel befejezte volna munkáját a konferencián.
Sok nemzeti kormánytól eltérően az unió vezető testületei nem rendelkeznek saját repülőkkel.
A magángép bérlése „az adott körülmények között az egyetlen megfelelő megoldás volt” – állítja Leyts, aki megerősítette, hogy a köztudottan ellenséges páros, Michel és von der Leyen együtt utazott Sarm es-Sejkbe. A bizottsági elnök zsúfolt programja miatt nehéz volt kereskedelmi járattal elérni a célállomást. Az utazás megfelelt a tanács belső szabályainak, amelyek előírják, hogy a tisztviselőknek „lehetőség szerint” kereskedelmi járattal kell közlekedniük.
Von der Leyen csak „kivételes körülmények között”, például biztonsági okokból, kereskedelmi járat híján vagy a napi kötelezettségekkel összeegyeztethetetlen esetekben használ chartert – közölte még korábban a bizottsági elnök hivatala, de nem részletezte a vezető által a külföldi utak során használt közlekedési módozatokat. Az Európai Bizottság célja egyébként, hogy 2030-ra klímasemlegességet érjen el a „fenntartható üzleti utazásra” való áttéréssel, alkalmazottait pedig környezetbarát utazásra – kerékpározásra, gyaloglásra vagy tömegközlekedésre – ösztönözze.
A tanács szóvivője felhívta a figyelmet, hogy Michel 2021 óta egy olyan program révén kompenzálja járatainak károsanyag-kibocsátását, amely egy brazil kerámiagyárat segít abban, hogy tüzelőjét illegális beszerzett fáról mezőgazdasági és ipari hulladékra cserélje.
A repülésen bukott meg
Az ellentmondásos légi utak adatainak nyilvánosságra hozatalával szinte egyidejűleg derült ki, hogy újabb áldozata van a Katargate-nek: távozik tisztségéből Henrik Hololei, a bizottság közlekedési főigazgatója. Hogy menesztették, vagy önként mondott le, egyelőre nem derült ki. Korábbi sajtóértesülések szerint felszólították a visszalépésre, de nem világos, hogy nyomásra vagy belső vizsgálat eredményeként köszönt le posztjáról.
Azok után kezdődött meg ügyeinek átvilágítása, hogy a Politico feltárta: ingyenjegyeket fogadott el Katartól, miközben beosztottjai egy jelentős légi közlekedési megállapodásról tárgyaltak az öböl menti állammal.
A főigazgató 2015 és 2021 között összesen kilenc alkalommal repült térítésmentesen, viszont legalább kényelmesen, business-osztályon a Qatar Airways légitársasággal.
Az ingyenutak közül hatra abban az időszakban került sor, amikor Brüsszel és Doha a katari légitársaság európai piaci betörésének részleteiről tárgyalt. A díjmentes luxusrepülések közül négyet a katari kormány, illetve egy hozzá kötődő csoport fizetett.
A nyilvánosságra hozott információk kritikák viharát váltották ki. Hololei nem szegett meg semmilyen szabályokat – állította kezdetben a bizottság, majd ugyanezen szabályok szigorítása mellett döntött, megelőzendő a hasonló esetek megismétlődését. A belső vizsgálat során a tisztviselők megerősítették: maga Hololei bírálta el, hogy az etikai kérdés összeférhetetlenséggel párosul-e.
A főigazgató nem marad munka nélkül: vezetői felelősség nélküli politikai tanácsadó lesz a bizottság nemzetközi partnerségekért felelős főosztályán.
Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke a Katargate tükrében ígéretet tett, hogy lecsap a korrupcióra, és egy olyan etikai felügyeleti szerv létrehozását támogatja, amely az összes uniós intézményben képes lenne a visszaélések kivizsgálására és szankcionálására.
(Borítókép: Nicolas Economou / NurPhoto / Getty Images)