Ezentúl nehezebb lehet megszerezni és megtartani is a jogosítványt
További Külföld cikkek
- Egy új orosz videóban rakétát kap az arcába a Moszkva felett vidáman elhúzó Mikulás
- Erős földrengés rázta meg a Kuril-szigeteket
- Meghalt az autóipari legenda, Szuzuki Oszamu
- Lengyelország példátlan lépésre készül Magyarországgal szemben
- Kórházat kellett evakuálni, állítólag az „a Hamász terroristáinak fellegvára”
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy brüsszeli tervezet szerint jelentősen szigorítanák a gépjárművezetésre vonatkozó szabályokat az Európai Unióban. A jövőben minden 70 év feletti idős embernek bizonyítania kell, hogy még mindig alkalmas a vezetésre, ráadásul ötévente.
Sok még a tisztázatlan részletkérdés, de az Európai Unió komolyan gondolja, hogy 2030-ra a 2020-as szint felére kell csökkenteni a közúti balesetekben elhunytak számát, 2050-re pedig el kell érni, hogy senki ne haljon meg Európa útjain, és tenni is kész e célok elérése érdekében.
Ennek értelmében a jövőben 70 év felett valamilyen formában mindenképpen bizonyítaniuk kellene a gépjárművezetőknek, hogy még alkalmasak a vezetésre.
Ezt azzal indokolták, hogy az Európai Unió Statisztikai Hivatalának adatai szerint 2018-ban a közlekedési balesetekben elhunytak között a 65 év felettiek aránya 28 százalék volt. 2010-ben e korosztály aránya a halálos áldozatok között 22 százalék volt.
Azonban, ha csak a városokban történt halálos kimenetelű közlekedési baleseteket vizsgáljuk, akkor a 65 év felettiek aránya 38 százalékos, míg a gyalogosok között közelít a 60 százalékhoz.
Már több európai országban is bizonyítani kell az idős sofőröknek, hogy alkalmasak a biztonságos vezetésre, amelyet a Közlekedésbiztonság.kti.hu össze is gyűjtött:
- Dániában a 75 év felettieknek orvosi igazolást kell mellékelni, ha meg akarják újítani vezetői engedélyüket. 80 éves kortól minden évben be kell nyújtani a kérelmet.
- Spanyolországban a vezetői engedélyt 65 éves kortól – előzetes orvosi vizsgálatot követően – ötévente meg kell újítani.
- Nagy-Britanniában a 70 év felettiek vezetői engedélyét háromévente meg kell újítani. A kérelemben fel kell tüntetni minden olyan egészségügyi problémát, amely a vezetés szempontjából releváns lehet.
- Svájcban minden 70 év feletti járművezetőnek ellenőrzésen kell részt vennie.
- Olaszországban már 50 évesen is ötévente kell megújítani a vezetési jogosultságot. A 70 év felettieknek háromévente, a 80 év felettieknek pedig kétévente kell elmenniük az orvoshoz – mindig orvosi vizsgálattal egybekötve döntenek a vezetési jogosultságuk meghosszabbításáról.
- Magyarországon 50 éves kor alatt tíz évig érvényes a vezetői engedély, 50–60 év között öt, 60–70 között 3, felette kétévente kell a sofőröknek egészségügyi vizsgálatot követően meghosszabbíttatni a jogosítványuk érvényességi idejét.
Amint látható, e tekintetben a magyar szabályozás az Európai Unión belül a szigorúbbak közé tartozik.
Határokon átnyúló büntetések
A részletszabályok kialakítása a legtöbb esetben továbbra is nemzeti hatáskörben maradna, azonban az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács (ETSC) több javaslatát is megfogadhatja az Európai Unió, amelyek határokon átnyúló hatósági fellépést tennének lehetővé a közlekedési szabálysértések megelőzése és az elkövetett szabályszegésekért kiszabott büntetések be-, illetve végrehajtásában.
Bulgária, Horvátország, Magyarország és Ausztria között már 2013 óta van érvényben egy olyan együttműködési megállapodás, aminek értelmében az egymás országában elkövetett közlekedési szabálysértések büntetéseit kölcsönösen behajtják.
De a tervek szerint, ha bármelyik tagállamban eltiltottak valakit a gépjárművezetéstől, az eltiltása az Európai Unió valamennyi tagállamára érvényes lesz. Csakúgy, mint a gyorshajtás és az ittas vezetés is a tervek szerint.
Fiatalság bolondság
Emellett szigorítanák a jogosítványhoz jutás feltételeit is osztrák mintára. Emellett többszintűvé tennék azt. Ennek oka, hogy a felmérések szerint a balesetek kockázata a friss jogosítvánnyal vezetők körében a legmagasabb.
Minden ötödik balesetben érintett gépjárművezető a jogosítvány megszerzését és az önálló vezetés megkezdését követő első hat hónapban okoz vagy szenved el balesetet.
A javaslat szerint azokban az országokban is elrendelhetnek zéró toleranciát a kétévesnél frissebb jogosítvánnyal közlekedők számára, ahol a kismértékű alkoholfogyasztás megengedett a gépjárművezetők számára.
A kezdő sofőrök védelme és az általuk okozott balesetek csökkentése érdekében a tanács felnőtt jelenlétéhez kötné a kezdő sofőrök éjszakai vezetését.
Ennek az indoklása, hogy egy csapat egy autóban utazó fiatal ne kergethesse bele a még rutintalan, a közlekedés valós kockázatait felmérni nem mindig tudó sofőrt veszélyes helyzetekbe.
(Borítókép: A. Perez Meca / Europa Press / Getty Images)