Még többen szereztek súlyos sérüléseket elektromos rollerek miatt Romániában
Rendőrségi kimutatások szerint tavaly már 155 súlyos beleset történt az elektromos rollerekkel – az előző évi 75-tel szemben –, ezekben 8 személy életét vesztette, 131 súlyos, 5 pedig könnyebb sérülést szenvedett.
Átlagosan 10-ből 9 esetben a rollerező okozta a balesetet a közlekedési szabályok megsértésével,
például azzal, hogy nem az útviszonyoknak megfelelő sebességgel közlekedett, hirtelen irányt változtatott, elmulasztotta az elsőbbségadást vagy forgalommal szemben haladt.
Hasonlóan magas (több mint 80 százalékos) arányban a rollerezőket terheli a felelősség az 1097 könnyebbnek minősített balesetnél is, amelyek 919 könnyű személyi sérüléssel végződtek.
A biztosítók közleménye felhívta a figyelmet, hogy megjelentek az elektromos rollerre vagy kerékpárra köthető felelősségbiztosítások, amelyek a rollerezők baleseténél keletkezett károk megtérítését tartalmazzák. A sérülésekkel járó balesetnél azonban az egészségügyi ellátás költségeinek fedezésére csak az ilyen esetekre is kiterjedő baleset- és életbiztosítások jelenthetnek megoldást.
Romániában 2020-ban szabályozták az elektromos rollerek használatát. A rendelet szerint elektromos rollernek minősülnek az óránként legalább 6 és legfeljebb 25 kilométeres sebesség elérésére képes, elektromos motorral meghajtott két- és háromkerekű járművek, amelyekkel csak 14. életévüket betöltött személyek közlekedhetnek, utas nélkül, a kerékpárforgalom előtt nyitott közutakon.
A kerékpárokhoz hasonlóan az e-rollereket is lámpával kell felszerelni és tilos az elektromos járművekkel a járdán közlekedni.
Ahol létezik kerékpársáv, ott a rollerezőknek is azt kell használni, egyébként pedig azokon az utakon közlekedhetnek, amelyeken a megengedett sebesség nem haladja meg az 50 kilométert óránként. A 16 év alatti rollerezők számára kötelező a védősisak viselete.
Az óránként 25 kilométernél nagyobb végsebességre képes elektromos jármű nem minősül elektromos rollernek Romániában, hanem – amint azt egy precedensértékű nagybányai bírósági döntés is igazolta – a segédmotoros kerékpárokra (moped) vonatkozó szabályok érvényesek rá,. Vezetőjének pedig megfelelő jogosítvánnyal és kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (KGFB) kell rendelkeznie.