Annyit költünk élelmiszerre, hogy csökkenni kezdett a gyémánt ára
További Külföld cikkek
- Egy zenekar énekese rákosnak hazudta magát, majd zsebre tette az adományokat
- Izrael újra lecsapott Bejrút belvárosában, videón a pusztítás
- Angela Merkel szerint ezért jelent Elon Musk nagy veszélyt a Trump-kormányban
- Moszkva üzent, az ukránok egész 2025-ös hadjáratát meghiúsították
- Minden, amit Vlagyimir Putyin új „csodafegyveréről” eddig tudni lehet
A járvány idején a fogyasztók kevesebb pénzt költöttek étkezésre és utazásra, „az embereknek többletpénzük lett, amit diszkrecionális vásárlásokra költhettek” – jegyezte meg Paul Zimnisky globális gyémántelemző.
A gyémántárak alkalmazkodtak ahhoz, hogy a fogyasztók a szolgáltatásokat választják az ékszerek helyett. Az elemzők szerint az emberek inkább esznek, utaznak, és élményekre költenek, mint luxuscikkekre.
A gyémánt egy teljesen fogyasztóvezérelt piac
– mondta Edahn Golan független gyémántelemző. A gyémánt ékszerek iránti vásárlói kereslet befolyásolja a nyers gyémánt árát és bizonyos mértékig a kiskereskedelmi árakat is. A kiskereskedők a fogyasztói keresletet azzal gerjesztik, hogy több száz millió dollárt fordítanak a reklámra.
A zuhanó árak a nyersgyémánt-értékesítés két rekordévét követik. A természetes gyémánt ékszerek iránti kereslet 2021-ben és 2022-ben minden idők legmagasabb szintjét érte el.
A nyersgyémánt-árak csökkenése azonban nem jelenti azt, hogy a vásárlók olcsóbb árcédulákat látnak majd az ékszerboltokban.
A kiskereskedők jellemzően rövid távon nem igazítják ki a bolti áraikat a nyersgyémánt-piac alapján, függetlenül attól, hogy a termékek hátoldalán olcsóbb vagy drágább ár szerepel. Golan szerint „a kiskereskedők meghatározzák az árakat, és keményen védik a bruttó árrésüket”.
Elmondása szerint annak ellenére, hogy a nyersgyémánt-árak csökkennek, egy egykarátos kerek gyémánt vásárlása a boltban most átlagosan 3 százalékkal drágább, mint 2020 januárjában.
Rövid távon, ha a nagykereskedelmi árak csökkennek, néhány ékszerész megpróbálja kihasználni a lehetőséget, hogy nagyobb árrést szerezzen
– mondta Zimnisky.
Az iparági elemzők arra számítanak, hogy a téli ünnepek alatt és 2024 elején megugrik a kiskereskedelmi forgalom. A téli hónapok számítanak az eljegyzési főszezonnak, a karácsony és a Valentin-nap pedig jellemzően jövedelmező ünnepek az ékszeripari cégek számára.
Bár ez a nyersgyémánt-árak kismértékű emelkedéséhez vezethet, „összességében az ünnepi szezonban az eladások csökkenését fogjuk látni az előző évhez képest” – jósolja David Johnson, a világ egyik legnagyobb gyémántgyártó vállalatának, a De Beersnek a szóvivője.