Svédországban a traktor az új autó
További Külföld cikkek
- Holttestet találtak egy repülőgép futóművében
- Több ember meghalt Aszad híveinek véres támadásában
- Ismét megrongálódott egy kábel a Balti-tengeren, akár szabotázs is lehetett
- A húszi lázadók rakétát lőttek ki Közép-Izraelre
- Orosz bloggerek szerint a légvédelmük lőhette le a Kazahsztánban lezuhant gépet
A vidéki Svédországban a kényszer hajtotta rá a közösségeket az 1900-as évek kezdetén, hogy 15 éves életkortól engedélyezzék a lomha, ún. A traktorok vezetését. Kevés ilyen járgány döcögött akkoriban az utakon, ráadásul a végsebességük száguldásnak korántsem volt nevezhető.
Akkoriban kizárólag mezőgazdasági munkálatokat végeztek velük, amit a tizenévesekre is rábízhattak.
A szabályozáson azóta csak lazítottak. Egy három éve, 2020-ban közzétett útmutató szerint a teljesítmény lefojtásával és a csúcssebesség korlátozásával gyakorlatilag minden járgány traktorrá alakítható át – ugyanúgy, mint a régi viccben, amely szerint
nincs olyan, hogy valami nem sörnyitó.
A sokhengeres, nagy terepjáró például Svédországban akkor válik A traktorrá – amelynek volánja mögé már kiskorú is ülhet –, ha a sebessége nem lépheti túl a 30 kilométert.
Az ilyen traktorok külső megkülönböztető jelzése a legközönségesebb, lassú haladásra figyelmeztető elakadásjelző háromszög, mint például egy városi Volvón. Az egyszerű átalakítás után fiatalok tömegei közlekednek A traktorokkal. Következésképpen meredeken növekedett a balesetek, a sérülések, sőt a halálesetek száma.
Az A traktorok népszerűsége ellenére egyre többen kérik a betiltásukat. Erre hajlik Karlstad közlekedési rendőrségének vezetője is. „Nem látok más megoldást” – idézte a Guardian Petter Magnussont.
A ködlámpa gombjával váltanak normál üzemmódra
Alig három év alatt, 2020 és 2022 között, Svédországban 931 A traktorral történt balesetet regisztráltak – két és félszer többet, mint az előző hároméves időszakban. A hatósági adatok elemzése szerint az A traktorral történt balesetben négyszer nagyobb a sérülés vagy halál kockázata, mint a hagyományos autók esetében. A szerencsétlenségek 80 százalékában a sérült 17 éven aluli volt.
Az A traktorrá átalakított, és a vizsgán átment jármű általában egy egyszerű trükkel, akár például a ködlámpa kapcsológombjának megnyomásával újra olyan sebességgel halad, mint az átalakítás előtt.
A tapasztalatlan sofőrök esetében ez végzetes következményekkel járhat.
Harminc kilométeres sebességgel képtelenség felborulni
Az A traktorok az utóbbi években hihetetlen népszerűségre tettek szert: 2022 végéig 52 711 A traktort regisztráltak Svédországban, több mint a dupláját a 2019-ben regisztrált 25 419-nek.
A halálesetek ugyan ritkák, de előfordulnak: az eltelt hat évben tíz A traktor vezetője vagy utasa vesztette életét. Tavaly azonban alig egy év alatt négyen haltak meg. Svédországban 2016 óta dokumentálják külön az A traktorokhoz köthető haláleseteket.
Miután nőtt az A traktorok száma, növekedett a velük kapcsolatos balesetek száma is.
Az összefüggés egyértelmű – hangoztatja a független Országos Közlekedésbiztonsági Szövetség munkatársa. „Sok súlyosabb balesetnek voltunk szemtanúi, amikor a sofőrök minden bizonnyal 30 km/h-nál gyorsabban haladtak manipulált járműveikben” – mondta Malin Lundgren.
A sebességkorlátozás ellenőrzése
A rendőrség is a megengedett sebesség túllépésének kockázatára figyelmeztetett. Harminc kilométeres sebességgel képtelenség felborulni, pedig erre is volt már példa – jegyezte meg Magnusson, aki szerint csak az átalakítások és bütykölések teljes betiltásával lehet megelőzni az A traktorok okozta, tragikus kimenetelű szerencsétlenségeket.
Vidéken azonban – ahol az A traktor mobilitást szavatol a fiataloknak – ezt kivitelezhetetlennek tartják. Az északi Åseleben például 29 Atraktor jut ezer lakosra. Messze a legnagyobb arány az országban.
Ott az A traktor a közlekedési kultúra része, Andreas From, az önkormányzat vezetője ezért fontosnak tartja az A traktor megmaradását.
A svéd kormány egyelőre visszafogottan reagált a manipulált A traktorokhoz köthető balesetekre. Azt ígérték: a rendőrség szigorúbban ellenőrzi a 30 kilométeres sebességkorlát betartását, a biztonsági övek használatát és azt, hogy egy ülésben legfeljebb egy utas foglalhasson helyet.
(Borítókép: Egy Hummer A traktor és BMW-járművek haladnak egy úton 2021. augusztus 4-én a svédországi Boras külvárosában. Fotó: Per-Anders Pettersson / Getty Images)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.