Dollármilliókba kerül a kikötődíja is: már elárvereznék a lefoglalt jachtot, ha tudnák, kié

GettyImages-1201673066
2024.02.21. 17:55
Az Egyesült Államok bírói engedélyt kért egy méregdrága jacht értékesítésére, amelyet még az ukrajnai háború kezdetén bevezetett szankciók alapján foglaltak le. A helyzetet bonyolítja, hogy közben jelentkezett egy másik orosz oligarcha, aki azt állítja: a hajó az övé.

A 106 méter hosszú Amadeát az amerikai kormány kérésére foglalták le a Fidzsi-szigeteken még 2022 áprilisában. Az értékét 300 millió dollárra, napi árfolyamon több mint 108 milliárd forintra becsülik, amit még megfejel a fedélzeten talált, ritkaságszámba menő eredeti Fabergé-ékszertojás.

Washington azt állítja: a jacht tulajdonosa Szulejmán Kerimov, aki megszegte az ellene foganatosított szankciókat azzal, hogy pénzügyi tranzakciókat bonyolított le amerikai vállalatok és bankok közvetítésével.

Nem ő volt az egyetlen, akit megfosztottak vagyonától. Az Ukrajna elleni támadás második hónapjáig legalább 9 milliárd dollár (akkori árfolyamon 3060 milliárd forint) értékben jegelték vagy foglalták le az orosz oligarchák luxusvilláit, szuperjachtjait és magángépeit. Vagyonuknak ez csupán a töredéke.

Az Amadea azóta a kikötőben rostokol, havi fenntartási költsége pedig eléri a 600 ezer dollárt, közel 220 millió forintot. A cechet az amerikai adófizetők állják – jelentette a Busines Insider.

A méretes összeg legnagyobb tétele, 360 ezer dollár a legénység bére, ami annak ellenére is jár nekik, hogy érdemi munkát nem végeznek, hisz a jacht egy kikötőben vesztegel lehorgonyozva. A hűtés-fűtés miatt üzemanyagot is kell vásárolni, a karbantartásra és az üzemeltetésre – hulladékszállításra, élelmiszerre és egyéb költségekre – pedig további 165 ezer dollár megy el, persze havonta.

Az amerikai kormány beadványa szerint a kiadások „messze nem szerények”, amit nem az adófizetőknek kellene magukra vállalniuk, amíg a bíróság a hajó elkobzását mérlegeli.

De kié a hajó?

A szankciókkal sújtott orosz milliárdosok vagyonának lefoglalásától Washington azt remélte: némileg befolyásolhatja az ő, illetve vezetőik viselkedését, vagy legalábbis bünteti őket a háború támogatásáért.

A pazar Amadea esetében a fogas kérdés, hogy ki a tulajdonosa, és ezt bíróságnak kell eldöntenie.

Jelentkezett ugyanis Eduard Hudajnatov, a Rosznyeft korábbi vezetője, aki azt állítja: jacht az övé.

A neve nem szerepel a szankciós listán. Ügyvédei tudatták: ügyfelük készségesen megtéríti az Egyesült Államoknak az Amadea eddig összesen nagyjából 20 millió dollárra rúgó fenntartási költségeit – ha visszakapja hajóját. Lefoglalását „jogellenesnek” nevezték.

Az amerikai hatóságok határozott állítása szerint Kerimov egy egész sor úgynevezett „fedőcég” beiktatásával bújtatja tulajdonjogát, ennek ellenére „ő élvezi a jacht használati előnyeit”, ő gyakorolja felette az irányítást, egyszóval ő a tulajdonos.

Biztosítás és nagyjavítás

Noha az amerikai kormányzat elutasítja Hudajnatov tulajdonjoggal kapcsolatos követelését, elvárták tőle az Amadea fenntartási költségeinek finanszírozását az ügy bírósági lezárultáig. Hudajnatov azonban nem fizet, a patthelyzet után pedig Washington úgy véli: jogában áll eladni a hajót, hogy megszabaduljon a túlzott és felesleges kiadásoktól.

A hatszintes, helikopter-leszállóhellyel is rendelkező jachtot a Fidzsi-szigetekről először a hawaii Honoluluba, majd a kaliforniai San Diegóba irányították.

Szulejmán Kerimov vagyonát közel 9,1 milliárd dollárra becsüli a Bloomberg milliárdosok indexe. Korábban az orosz aranybányászat háromnegyede volt az övé.

Az amerikai pénzügyminisztérium már 2018-ban szankciókkal sújtotta, amelyekhez tavalyelőtt, az Ukrajna ellen indított orosz támadás után az EU és az Egyesült Királyság is csatlakozott.

A karbantartási költségeken kívül az amerikai igazságügyi minisztérium most fizeti ki az Amadea éves biztosítását, ami 1,7 millió dollárba kerül. A jachtot márciusban szárazdokkba emelik, ami a karbantartási költségeket további 5,6 millió dollárral növeli.

(Borítókép: az Amadea jacht, miután lehorgonyzott a pasatarlasi mólónál Mugla tartomány Bodrum kerületében 2020. február 18-án. Fotó: Osman Uras / Anadolu Agency / Getty Images)