Mégis elkészül a valósághű Titanic II – fogadkozik újra a milliárdos

GettyImages-1487475672
2024.03.18. 19:28
„Sokkal szórakoztatóbb a Titanic mását megépíteni, mint otthon ülve a pénzemet számolni” – ezzel az érveléssel jelentette ki Clive Palmer ausztrál milliárdos, hogy mégis megépíti az 1912-ben elsüllyedt óceánjáró mását, amely az eredetinél „sokkalta jobb lesz”. A tervét a katasztrófa századik évfordulóján, 2012-ben jelentette be először.

A bányamágnás most a Sydney-i Operában tett ígéretet, hogy cége, a Blue Star Line megépíti „a szerelem hajóját, a stílus és a luxus csúcsát”. Palmer több mint egy évtizede a londoni Ritzben fogadkozott, hogy a Titanic II-vel valóra váltja élete álmát – emlékeztetett a Guardian.

Vajon a projekt átverés vagy reklámfogás? – tudakolta akkor egy riporter, Palmerből pedig önkéntelenül kibukott egy „bullshit”. „Baromság” – válaszolta magabiztosan, és hozzátette, „annyi pénze” van, hogy akár tíz Titanicot is rendelhetne.

Mindenki pontosan emlékszik: a több mint tíz éve beharangozott Titanic II sosem készült el, pedig már azt is belengették, hogy 2016-ban indul első útjára. Nem jött össze.

Közben 2014-ben a koppintást mesteri fokon űző Kínában is nekiláttak a Titanic replika elkészítésének. Azt sosem tervezték vízre bocsátani.

Egy szecsuáni vidámparkban állították volna ki, ahol egyidejűleg több százan próbálhatták volna ki a „hajótörés élményét”.

Ezt a másolatot sem fejezték be.

Clive Palmer első tervének benyújtása óta a canberrai törvényhozás képviselője volt, újjáélesztett egy pártot, dollármilliókat költött ügyvédekre, idegenforgalmi vállalkozásokra és költséges kampányokra.

A Titanic II álma közben 2015-ben szertefoszlott, miután egyik cége és annak kínai partnere közötti vita kimerítette az anyagi forrásokat. Négy éve újra belengette elképzelését, és 2022-re hirdette meg a Titanic II kihajózását. A csúszásért most a járványt okolta.

„Szórakoztatóbb, mint a pénzemet számolni”

„Most több a pénzem, mint valaha” – mondta Sydney-ben, és fogadkozott, hogy ezúttal semmi sem fogja kisiklatni terve valóra váltását. A 70 éves milliárdos hozzátette: nem akar úgy meghalni, hogy nem hagyott maga után „semmi maradandót”.

Sokkal szórakoztatóbb a Titanic mását megépíteni, mint otthon ülve a pénzemet számolni

– érvelt Palmer.

Bízik abban, hogy a hajógyártás jövő év elejére tervezett megkezdéséhez sikerül idejekorán megfelelő kivitelezőt találnia.

A Titanic II első útja az eredeti hű mása lesz.

Southamptonból indul New Yorkba, a tervek szerint 2027 júniusában.

A feladat természetesen a jéghegyek elkerülése lesz.

A kivitelezési pályázatot hónapokon belül, júniusban teszik közzé, a szerződést decemberben írják alá.

Az 56 ezer tonnás óceánjáró ára fél és egymilliárd dollár, nagyjából 180 és 360 milliárd forint között alakul.

A projektet egy finn hajótervező és hajómérnöki társaság, a Deltamarin is támogatja – közölte Clive Palmer.

A Titanic-élmény

A milliárdos „autentikus Titanic-élményt” ígér az ausztrál 9News tudósítása szerint. A kabinok kialakítása pontosan ugyanolyan lesz, mint elődjéé, de értelemszerűen jelentősen továbbfejlesztett biztonsági funkciókkal. A luxus viszont a „legmagasabb szintű”.

A hajó kilenc fedélzetén 835 kabin kap helyet, ebből 383 az első, 201 a második, 251 pedig a harmadik osztályon.

Összesen 2435 utas szállítására és kényeztetésére lesz alkalmas.

„Egyéb szolgáltatásai” közé tartozik a hagyományos étkező mellett az első osztály étterme, a fényűző kabinok és lakosztályok, a nagy bálterem, az edzőterem és a fallabda-pálya, a medence, a fürdők, a színház és persze az elmaradhatatlan kaszinó.

A hajó hossza 269, szélessége 32 méter – egyszóval ugyanolyan hosszú, mint az eredeti, csak valamivel szélesebb, ezáltal egy kicsit nehezebb is.

Az eredeti, az RMS Titanic az Atlanti-óceánon jéghegynek ütközött, és 1912. április 15-én elsüllyedt. A becslések szerint az utasok és a legénység tagjai közül 1500-an vesztették életüket.

(Borítókép: A Titanic: A rekonstrukció  című kiállításon bemutatott 1:30-as méretarányú modell Sevillában 2023. május 4-én. Fotó: Maria Jose Lopez / Europa Press / Getty Images)