Új uniós tengeri misszióval védenék a húszi lázadóktól a hajókat a Vörös-tengeren

2024.04.08. 14:45
A Vörös-tengeri hajózás biztonságának helyreállítása érdekében uniós misszió indult, amely a nemzetközi jogot sértő támadásokra, valamint a régió stabilitását fenyegető helyzetre jelenthet megoldást.

A hajózás biztonságát szavatoló új uniós Aspides nevű vörös-tengeri misszió eredményesen védi a kereskedelmi hajók áthaladását a Vörös-tengeren és megerősíti a tengerhajózás biztonságát a térségben – jelentette ki az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője Brüsszelben hétfőn.

Josep Borrell a vörös-tengeri hajózás biztonságának helyreállításáról tartott sajtótájékoztatóján hangsúlyozta, hogy a misszió létrehozása az EU gyors és egyértelmű válasza volt a kereskedelmi hajózást és a régió stabilitását fenyegető helyzetre a Vörös-tengeren. Kiemelte:

a nemzetközi jogot sértő támadások veszélyt jelentenek a hajózásra, valamint az emberéletekre, csapdába ejtik a nemzetközi kereskedelmet, és kockáztatják a nemzetközi és a régiós biztonságot.

Tájékoztatása szerint a tagországok közül négy ajánlott fel hajókat a művelethez, és ez idáig 19 tagállam járult hozzá katonákkal, illetve más személyzettel a misszió sikeréhez.

Hangsúlyozta, a misszió nem lép fel a húszik ellen a szárazföldön, kizárólag az Európába tartó kereskedelmi hajók biztonságát szavatolja, és hozzájárul a régió stabilitásához. „Védi a kereskedelmi hajókat és önvédelmi tevékenységet folytat” – fogalmazott Borrell, majd hozzátette: a misszió célja a hajózás biztonságának helyreállítása és a régió stabilitásának szavatolása.

A misszió egyértelmű bizonyítéka az Európai Unió azon szándékának, hogy szavatolja a nemzetközi biztonságot, védelmezze a globális közjavakat és a szállítási útvonalakat, valamint megvédje az unió érdekeit

– tette hozzá az uniós diplomácia vezetője.

Hosszabb a menetidő a lázadók miatt

Vaszileiosz Griparisz, a görög haditengerészet ellentengernagya, az EU vörös-tengeri missziójának parancsnoka a sajtótájékoztatón arra hívta fel a figyelmet, hogy a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben tevékenykedő húszi lázadók támadásai miatt a kereskedelmi hajók útvonalai 10–14 nappal hosszabbodtak, ezért a szállítás költségek megkétszereződtek, a biztosítási díjak pedig mintegy hatvan százalékkal emelkedtek. Emlékeztetett,

éves szinten a világkereskedelem 30 százaléka bonyolódik le a Vörös-tengeren keresztül, ez a támadások miatt a közelmúltban megfeleződött.

Elmondta, a mintegy két hónappal ezelőtt indított misszió ez idáig 68 kereskedelmi hajót kísért biztonsággal és 11 támadást vert vissza.

A misszió a nemzetközi joggal, valamint a vonatkozó ENSZ-egyezményekkel összhangban tevékenykedik, és együttműködik a hasonló gondolkodású partnerországokkal a hajózás biztonságának szavatolása mellett a régió stabilitása és az erőszak felszámolása érdekében – tette hozzá az Aspides nevű vörös-tengeri misszió vezetője.

Az Európai Unió tagországainak külügyminiszterei február közepén hagyták jóvá az EUNAVFOR Aspides nevű uniós művelet elindítását a biztonságos hajózás szabadságának helyreállítására és védelmére a Vörös-tengeren. A műveletben részt vevő hadihajók kísérik a kereskedelmi hajókat, hogy megvédjék őket az esetleges támadásoktól Afrika szarvánál és az Indiai-óceán nyugati részén.