Üzemen kívül az új, méregdrága elnöki helikopterflotta: felperzseli a pázsitot

GettyImages-1399089158
2024.04.29. 20:54
Ötmilliárd dollárt költöttek az új amerikai elnöki helikopter – hívójelén a Marine One – kifejlesztésére. Maga az elnök azonban nem szállhat a fedélzetére, legfeljebb kísérete – és ők is csak burkolt felületen.

Négy éve azonosították a problémát – írta a Bloomberg. A Sikorsky által gyártott VH–92 Patriot hajtóműve és kipufogója leszállás közben időnként felperzselheti a füvet, márpedig a Marine One a Fehér Ház pázsitján szokott landolni.

Az újabb, de „tűzveszélyes” VH–92 Patriot ezért az elnöki hivatal tisztviselőit és a titkosszolgálat tagjait szállítja az elnök helyett, és kizárólag burkolt felületen landolhat. Maga az elnök változatlanul a régebbi, ikonikus VH–3D Sea King helikopterek használatára kényszerül, amikor a Fehér Ház hagyományos leszállóhelyéről, a South Lawnról, a déli gyepről útnak indul vagy oda érkezik.

Az elnöki flotta jelenleg VH–3D és VH–60N típusú helikopterekből áll, amelyek hívójele – az Air Force One-hoz hasonlóan – Marine One akkor, amikor Joe Biden a gépen utazik.

Az amerikai hadsereg ötmilliárd dollárt, több mint 1800 milliárd forintot költött az elöregedő gépek cseréjére.

Húsz, korszerűnek mondható VH–92 helikoptert rendeltek a Lockheed Martintól, a helikoptergyártó Sikorsky anyavállalatától. Csakhogy ezek az új gépek időnként felégethetik a pázsitot maguk alatt.

A gyepperzselést már 2018-ban azonosították, még a Trump-adminisztráció idején – emlékeztetett a Business Insider. Hozzáfogtak a probléma kiküszöböléséhez, de azóta sem találtak megnyugtató megoldást.

Érdemi előrelépés

A hadseregnek „még bizonyítania kell, hogy károkozás nélkül képes megfelelni a Fehér Ház déli gyepén történő leszállás követelményének” – jegyezte meg a Kormányzati Elszámoltathatósági Hivatal, a GAO még 2020 júniusában közzétett jelentésében.

A segédhajtóműből és/vagy a kipufogóból származó hő bizonyos körülmények között kárt okozhat a pázsitban

– áll a GAO beszámolójában, a lehetséges megoldásokról pedig azt írták: magukban foglalnak bizonyos „tervezési változásokat, a gyepfelület kezelését és a leszállási övezet kockázatának minimalizálását célzó műveleti eljárási változtatásokat”.

A károkat elsősorban a „kipufogógáz, a segédhajtómű kipufogógáza és a helikopterből származó folyadékok fűvel történő érintkezése okozza” – erősítette meg fél évvel később, 2021 elején a Pentagon tesztelési irodája.

Érdemi előrelépés nem történt az azonosított probléma megoldásában.

„Eseményvezérelt cél”

A kommunikációs rendszer javítása után a VH–92 „működésileg hatékony adminisztratív felszállási feladatokra” – állapította meg a védelmi minisztérium a 2023-as évet összegző, januárban közzétett jelentésében, amelyben már nem tértek ki a gyepperzselés okozta gondokra.

Az illetékes hivatalok „szorgalmasan fáradoznak a jelenlegi helikopterflotta zökkenőmentes, biztonságos és idejekorán történő cseréjére a VH–92 típusra” – erősítette meg a Fehér Ház egyik tisztviselője.

Ez egy eseményvezérelt, nem pedig idővezérelt cél

– mondta az illetékes az esetleges határidőről.

A beszállító szorosan együttműködik a katonai üzemeltetővel a tesztelésben, kiderítendő, hogy a helikopter megfelel-e a „különleges működési követelményeknek” – a Sikorsky szóvivője ezzel a talányos magyarázattal válaszolt arra a kérdésre: mikor utazhat majd az amerikai elnök a részére gyártott helikopterrel.

(Borítókép: Joe Biden tiszteleg, miközben a Fehér Ház déli gyepén elhagyja a Marine One repülőgépet, miután visszatért első ázsiai elnöki útjáról 2022. május 24-én Washingtonban. Fotó: Anna Moneymaker / Getty Images)