Egyre többen neteznek Kínában

GettyImages-1695021094
2024.09.13. 18:06
2024 első felében Kína 7,4 millió új felhasználóval bővítette egymilliárdos internethasználói populációját. Az előretörés nemcsak a tinédzsereknek, de az időseknek is köszönhető, hiszen az új felhasználók mintegy ötöde 60 év feletti.

2024 júniusára a kínai internethasználók száma közel 1,1 milliárdra emelkedett, ami 7,42 millió fős növekedést jelent 2023 decemberéhez képest, így a kínai lakosság körében az internet penetrációja elérte a 78 százalékot. Mivel a tinédzserek és az idősek fontos új felhasználói forrást jelentenek, ez tovább fogja hajtani Kína internetgazdaságát, és hozzájárulhat az ország gazdaságának további lendületéhez. A China Internet Network Information Center (CNNIC) által kiadott, a kínai internetfejlesztésről szóló 54. statisztikai jelentés szerint Kína internetipara erőteljes lendületet mutatott 2024 első felében.

A jelentés szerint az internetes infrastruktúra folyamatosan bővül. Kína digitális információs infrastruktúrájának konszolidációja folytatódott az év első felében, és a közjavak érdekében kiterjedten zajlottak digitális szolgáltatások, amelyek hatékonyan elősegítették az internethasználók számának növekedését. A tinédzserek és az idősek jelentős új internethasználói forrást képviselnek.

A statisztikák szerint a 10 és 19 év közötti tinédzserek 49 százalékát teszik ki az új internethasználóknak a 7,42 millió új felhasználó között. Az 50 és 59 év közötti középkorú internethasználók, valamint a 60 éves és annál idősebb felhasználók aránya az új internethasználók között 15,2 százalék, illetve 20,8 százalék volt. Kínában az internethasználók összlétszámának növekedési üteme jelentősen lelassult, mivel a kínaiak túlnyomó többsége már online felhasználó. Így a tinédzserek és az idősebb korosztály új növekedési forrást képviselnek, figyelembe véve jelentős vásárlóerejüket. E két csoport internet-hozzáférési arányának folyamatos növekedése és a bennük rejlő potenciál tovább fogja hajtani Kína internetgazdaságának fejlődését, és elősegíti Kína gazdasági lendületét.

A jelentés szerint a rövid videós alkalmazások jelentős szerepet játszanak az új internethasználók bevonzásában, mivel 37,3 százalékuk ezeken keresztül kapcsolódott az internethez. Az azonnali üzenetküldő alkalmazások 12,6 százalékkal járultak hozzá az új felhasználók internetre való csábításához.

A fizetési rendszerek kényelmének további növelésére irányuló intézkedéseknek köszönhetően folyamatosan javultak a mobilfizetési szolgáltatások az idősek és a Kínába érkező külföldiek számára. 2024 júniusáig Kínában a 60 év feletti internethasználók 75,4 százaléka használta az online fizetési lehetőségeket. 2024 első felében több mint 5 millió beutazó turista használta a mobilfizetéseket, ami négyszeres növekedést jelent 2023 azonos időszakához képest. Összesen 90 millió tranzakciót hajtottak végre ebben az időszakban, ezek értéke 14 milliárd jüan (1,97 milliárd dollár) volt. Mindkét mutató hétszeresére nőtt az előző évhez képest.

A jelentés megállapította, hogy a Douyin és más rövid videós alkalmazásokon népszerű ultrarövid drámák is rohamos gyorsasággal kerülnek be a mainstreambe. A kínai internetfelhasználók több mint 52 százaléka nézett meg ultrarövid drámát 2024-ben, nem messze attól a 65 százaléktól, akik hosszú formátumú videótartalmat néztek. Valójában a kínai internethasználók szinte mindenhol aktívabbak.

Kínában egyre többen vásárolnak szolgáltatásokat online: az internethasználók 50,3 százaléka ételkiszállítási platformon keresztül ad le rendelést, 20,7 százaléka online platformon keresztül fizet éttermekben, 17,3 százaléka pedig színházba, moziba és egyéb szórakozóhelyekre vásárol jegyet. Azok, akik úgy döntöttek, hogy mobiltelefont, háztartási gépet vagy egyéb eszközt keresnek,azoknak 68,8 százaléka online platformon keresztül tette ezt. A jelentés azt is megjegyezte, hogy a mesterséges intelligenciával kapcsolatos termékek száma meredeken emelkedett. Az AI-szolgáltatások értékesítése 20,8 százalékkal nőtt 2024 első felében. Sőt, Kína júniusban egy újabb mérföldkőhöz érkezett, mivel az internethez csatlakoztatott autókat használók száma meghaladta a 100 milliót.

A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központjának kutatója.

(Borítókép: Kínai emberek okostelefonjaikat használják 2023. szeptember 22-én Pekingben, Kínában. Fotó: Kevin Frayer / Getty Images)