Soha nem látott mértékben bővítik a világ egyik legnagyobb repülőterét

GettyImages-1745434175 (1)
2024.09.22. 07:43
Lawrence Wong szingapúri miniszterelnök a Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAAS) 40. évfordulóján bejelentette, hogy a Changi repülőtéren 2025-ben megkezdődik egy új megaterminál építése, amely a 2030-as évek közepére készülhet el. A kormányfő szerint a beruházás célja, hogy több mint felével növelje a légi közlekedési központ éves utasforgalmi kapacitását.

Az új 5-ös terminál a 2030-as évek közepén történő üzembe helyezésével a jelenlegi 90 millióról évi 140 millió utas befogadására lenne alkalmas, és lehetővé tenné, hogy a légi közlekedési csomópont a jelenlegi közel 150-ről több mint 200 célállomást szolgáljon ki.

„A jövő év első felében fogjuk megkezdeni a T5-ös terminál építését” – nyilatkozta Wong a nemzeti polgári légi közlekedési hatóság 40. évfordulóját ünneplő vacsorán. A hatalmas, 1080 hektáros területen az 5. terminál fejlesztése fogja biztosítani a repülőtér jövőbeli kapacitásának növelését, valamint a bővítést elősegítő új építkezéseket. A fejlesztés Szingapúr légi csomóponti státuszának megőrzését szolgálja, garantálva Szingapúr folyamatos versenyképességét és jelentőségét.

A Changi repülőtér a legforgalmasabb Délkelet-Ázsiában, tavaly csaknem 60 millió utast fogadott, azt követően, hogy a nemzetközi utazások a Covid–19 után ismét fellendültek. Az idei év első felében Changi utasforgalma a járvány előtti szint közel 100 százalékára tért vissza.

Persze a régió más városai is bővítik kapacitásaikat, hogy nagyobb szeletet hasítsanak ki a légi közlekedés növekvő globális piacából. A montreali székhelyű Airports Council International szerint a globális utasforgalom 2042-re várhatóan megduplázódik, és megközelíti a 20 milliárdot.

Néhány ország olyan megarepülőterek terveit jelentette be, amelyek évente több mint 100 millió utast tudnak kezelni, ezzel csökkentve a lemaradást Szingapúrral szemben. 

Vietnám például egy új repülőteret épít Ho Si Minh város közelében, amelyet végső soron több mint 100 millió utas kiszolgálására terveztek, míg Hongkong több mint 18 milliárd dollárt költ nemzetközi csomópontjának bővítésére. A CAPA légiközlekedési kutatóintézet szerint a világ összes új reptérprojektjének 60 százaléka az ázsiai csendes-óceáni térségből származik.

A terminál építéséhez kapcsolódó további fejlesztések

A Changi 5-ös termináljának projektjét több mint egy évtizede jelentették be először, de a világjárvány miatt két évre leállították a beruházást. A Changi North és Changi South új fejlesztései, például a jövőbeli Changi Airport 5. terminálját (T5) kiszolgáló útjavítási munkálatok már 2024 negyedik negyedévében megkezdődnek.

A Land Transport Authority (LTA) szeptemberben 522 millió dollár értékű szerződést ítélt oda a munkálatokra a hazai Samwoh építőipari cégnek. Az egyik szerződés értelmében a Samwoh egy 5,6 km hosszúságú útszakaszt fog kiszélesíteni Changi Northban kétszer kétsávosról négysávosra. A másik szerződés a Changi Southban végzett útépítési munkálatokra vonatkozik, ahol a cég a Changi Flyover átépítését végzi, amely a repülőtérhez csatlakozik, és egy új aluljárót és hidat épít.

A második szerződés keretében a Pan-Island Expressway (PIE) egy szakaszát szélesítik ki a felső Changi felüljáró és a Changi felüljáró között, és egy új utat építenek az East Coast Parkway (ECP) útvonallal párhuzamosan a Changi felüljáró és a Tanah Merah felüljáró között.

Az LTA által Changi Northern Corridornak és Changi Southern Corridornak nevezett projekt részeként az útfejlesztések várhatóan a térség ipari és üzleti negyedeinek javát szolgálják majd, és 2028 és 2034 között szakaszosan fejeződnek be.

A Loyang Viadukt 2028-ban történő befejezésével együtt a kiszélesített utak a Loyang Ipari Parkot, a Changi Airfreight Centre-t és a repülőtéri logisztikai parkot szolgálják majd ki.

Az új utak emellett kiegészítik a területen a metró két közelgő állomását – Loyang és Pasir Ris East –, valamint a Loyang és Changi North 3 km hosszú új kerékpárutat, amelyek szintén 2030-ra készülnek el. Az LTA korábban azt mondta, hogy ezek egy háromszintes közlekedési folyosót alkotnak majd Changi Northban a viadukt, a közúti és a földalatti metró-alagutakkal.

A Changi Northban folyó útépítési munkálatok környezeti hatásaival kapcsolatban az LTA elmondta, hogy korábban tanulmányt készített a munkaterület közelében lévő növény- és állatvilág azonosítására, valamint az enyhítő intézkedések kidolgozására. A tanulmány megállapította, hogy a munkálatok várhatóan némi hatást gyakorolnak a Loyang Avenue és a Nicoll Drive körüli mangrove- és erdőterületek ökológiájára és biológiai sokféleségére, habár összességében a negatív következmények elhanyagolhatók. Az LTA közölte, hogy továbbra is tájékoztatja a természetvédő csoportokat a munkálatok előrehaladásáról. A hatóság és a Samwoh gondoskodik arról is, hogy az útépítési munkálatok biztonságosan, a lehető legkisebb kellemetlenségek mellett történjenek.

Az LTA a két szerződés Samwohnak történő odaítéléséről szóló döntésével kapcsolatban elmondta, hogy a vállalat a mélyépítési és építési szolgáltatások teljes skáláját nyújtja, és komoly tapasztalattal rendelkezik az úthoz kapcsolódó infrastrukturális projektek terén.

Az innováció jelentősége

A múlt héten a Polgári Légiközlekedési Hatóság bejelentette, hogy nemzetközi légi közlekedési központot hoz létre annak érdekében, hogy innovatív megoldásokat dolgozzon ki a repülőtéri műveletek átalakítására világszerte. Az új partnerség közös kutatási és innovációs programokat indít, útiterveket és projekteket dolgoz ki közösen, megosztja az erőforrásokat, és kicseréli a tudást, hogy a nemzetközi repülőterek előtt világszerte álló néhány kritikus kihívást kezelhessék.

Szeptember elején a CAAS egyetértési nyilatkozatot írt alá a Szingapúri Műszaki és Tervezési Egyetem Nemzetközi Légiközlekedési Innovációs Központjával, az Airbusszal, a Boeinggel, a Changi Airport Grouppal, a SATS-szel, a Nemzetközi Légiközlekedési Csoporttal és a Singapore Airlinesszal az innovációs projektek közös feltárása, kezdeményezése és megvalósítása érdekében. A lehetséges projektek várhatóan az alábbi területekre koncentrálnak:

  • A poggyászok automatizált be- és kirakodása keskeny törzsű repülőgépek esetében.
  • Automatizált és intelligens műszaki rámpakezelés a további automatizálás bevezetése érdekében.
  • Intelligens kapuk és automatizálási megoldások, amelyek lehetővé teszik a rakodóhidak távvezérlését.
  • Autonóm repülőgép-tolatás és -vontatás a termelékenység és a pontosság javítása érdekében.

A szerző a Neumann János Egyetem Eurázsia Központ tudományos főmunkatársa.

(Borítókép:  The Jewel a Changi repülőtéren egy üvegből készült kör alakú épület 280 étteremmel és üzlettel, valamint egy 40 méter magas, kör alakú, fedett vízeséssel 2023. október 4-én. Fotó: Carola Frentzen / picture alliance / Getty Images)