Gondok lehetnek az üzemanyagokkal, figyelmeztette a cseheket a Mol

2024.10.20. 06:11
A Mol CR figyelmeztette a cseheket, hogy gondok lehetnek az üzemanyagokkal, ugyanis hamarosan lejár a Csehországnak nyújtott uniós kivétel az orosz olajimport-tilalom alól. Az Orlen csehországi kőolaj-feldolgozója közölte, hogy biztosított a szükséges kőolaj mennyisége.

Figyelmeztette a cseheket a Mol CR, hogy gondok lehetnek az üzemanyag szállításaival, miután december elején lejár a Csehországnak nyújtott európai uniós kivétel az orosz kőolajból készült termékek behozatalára.

A társaság a CTK hírügynökségnek küldött, szombaton megjelent közleményében azt írta az MTI szerint, hogy nem biztos, hogy a kivétel december 5-i megszűnte után biztosítani tudja a nem orosz kőolajból készült termékek megfelelő mennyiségének szállítását a cseh piacra.

A lengyel Orlen Unipetrol társaság, amely az egyedüli csehországi kőolaj-feldolgozó, közölte, hogy biztosítva van számára a kellő mennyiségű kőolaj szállítása annak érdekében, hogy megtartsa a termékek előállításának folytonosságát, szükség esetén pedig kész átirányítani a kivitelre szánt termékeket a cseh piacra.

„A szükséges mennyiségű kőolaj szállítása a kivétel idejének letelte után is biztosítva van, tehát a termékek előállításának és szállításának kontinuitása is biztosított mindkét olajfinomítónkban. Üzleti politikánkat képesek vagyunk úgy módosítani, hogy hazai és külföldi kötelezettségeinket is betartsuk” – mondta Pavel Kaidl, az Orlen Unipetrol szóvivője. Rámutatott, hogy a társaság számára a cseh piac előnyt élvez, ezért szükség esetén a kivitelre szánt üzemanyagot, amely az össztermelés mintegy 20 százalékát teszi ki, átirányítanák a cseh piacra.

Csehország megszabadulna az orosz kőolajimporttól

Csehország a korábbi közlések szerint az olaszországi Triesztből a németországi Ingolstadtba vezető TAL-kőolajvezeték kapacitásának kibővítésével kíván megszabadulni az orosz kőolajbehozataltól. A TAL eddigi évi négymillió köbméteres szállítási kapacitását a közeljövőben megduplázzak, azaz nyolcmillió köbméterre emelik. Ez a kőolaj a múlt század kilencvenes éveinek második felében megépített Ingolstadt-Kralupy nad Vltavou (IKL) vezetéken keresztül jut el Csehországba.

A hivatalos adatok szerint Csehország tavaly 7,4 millió köbméter kőolajat hozott be, ennek 58 százalékát a Barátság kőolajvezetéken keresztül érkezett orosz kőolaj tette ki. A többi az IKL-vezetéken keresztül jutott a cseh finomítókba.

Lubos Dinka, a Mol CR vezérigazgatója megkérdőjelezte, hogy a TAL bővítése időben befejeződhet. „Még soha nem történt meg a múltban, hogy egy ilyen volumenű projekt időben elkészült volna. Ezért legalább néhány hónapos késéssel kell számolni” – idézte Dinka nyilatkozatát a hírügynökség.

A Mol arra is felhívta a figyelmet, hogy Csehország az üzemanyagok terén nem önellátó, ezek mintegy 15–20 százalékát Mol tulajdonában lévő pozsonyi Slovnaft kőolajfinomító biztosítja. A Slovnaft ugyan igyekszik az orosz kőolajat az Adria-vezetéken hozzá érkező kőolajjal pótolni, de kérdéses, hogy az Adria kapacitása elegendő lesz-e a cseh piac igényeinek fedezésére.

„Csehország 2025 január elsejétől két olyan kőolajvezeték szállításaitól lesz függő, amelyek teljes kapacitású működtetése még soha nem lett letesztelve. Ez a helyzet jelentős árkilengéseket és üzemanyaghiányt eredményezhet” – mutatott rá Lubos Dinka. A vezérigazgató felhívta a felelős cseh politikusokat, hogy igyekezzenek meghosszabbítani a december elején lejáró uniós kivételt. A politikusok a felszólításra eddig nem reagáltak.

Zdenek Dundr, a csehországi kőolajvezetékeket üzemeltető állami kézben lévő Mero társaság igazgatótanácsának alelnöke a héten azt nyilatkozta, hogy a TAL-vezeték bővítésének munkálatai a tervek szerint folynak. A szállítási kapacitás megduplázását bebiztosító kulcsfontosságú műszaki berendezések felszerelése az év végéig megtörténik. A Mero cégnek 2012-től ötszázalékos részesedése van a TAL-ban.