Óriásdrónt építettek Kínában, teher- és utasszállításra is alkalmas
További Külföld cikkek
- Tűlélhető az atomcsapás a saját magánbunkerünkben?
- Iszonyatos fegyverkezésbe kezdtek a görögök, Törökországot ez aggasztja
- Még két hónapot csúszik az űrben rekedt kozmonauták hazatérése, akik júniusban indultak egyhetes kirándulásra
- Helikopter ütközött egy kórház épületének Törökországban, négyen meghaltak
- Vádat emeltek a magdeburgi támadás elkövetője ellen
A fejlesztő korábban katonai szerződéseket is kötött, de azt állítja: a Lanying R6000 drónt polgári célokra szánják – rakomány és utasok szállítására egyaránt alkalmas.
Az első utasszállító drónt még 2016-ban szintén Kínában tervezték. Nem vált előnyére, hogy csupán egy ember fért el benne, és legfeljebb 23 percet tudott a levegőben tölteni. Ennek ellenére a nevadai hatóságok engedélyezték az EHang tesztelését.
A Lanying típusszáma a gép össztömegét jelzi, azaz hattonnás. Első prototípusa, a billenőrotoros óriásdrón akár két tonna hasznos terhet szállíthat – idézte a kínai jelentéseket a Business Insider.
A pilóta nélküli gépet a sencseni United Aircraft tervezte, és Vuhanban szerelték össze.
Chinese #drone manufacturer United Aircraft has unveiled the Lanying R6000, a massive 6-ton tilt-rotor #UAV. It will debut at the Zhuhai Airshow.
— Mike Alderson FRSA (@OpenEyeComms) October 15, 2024
It can carry 2 ton payload (or 10 pax) over a maximum range of 4,000 km and can cruise at 550 km/h at an altitude of 25,000 feet. pic.twitter.com/nWA3bQyfZi
A Lanying R6000, más néven a Lantán Árnyék teher- vagy utasszállításra egyaránt alkalmas. Ez utóbbi esetben tízen utazhatnak a gépen – jelentette a Wuhu News. A drón utazómagassága a repülőgépnél alacsonyabb: 25 ezer láb, több mint 7,6 kilométer.
A kínai drón – a helikopterhez hasonlóan, de annál sokkal nagyobb sebességgel – függőlegesen emelkedik vagy ereszkedik.
Az ilyen gépek jelzése a VTOL, a vertical takeoff and landing rövidítése. Ilyen képességekkel rendelkezik például a korszerű amerikai katonai repülő, a Bell Boeing V-22 Osprey, amely 24 utast vagy 9 tonna rakományt szállíthat.
Nem tisztázott a drón rendeltetése
A februári szingapúri légi kiállításon még csak a Lanying R6000 tervezett specifikációit ismertették, egy friss fotón azonban már az elkészült pilóta nélküli gép látható, előtte pedig a United Aircraft csapata egy molinóval üzeni, hogy az első nagy teljesítményű drón lekerült futószalagról.
听都没听说过!全球首款6吨级倾转旋翼飞行器日前下线,代号“斓影R6000”,可载10人,最大航程1500公里,巡航时速550公里。哪位大神点评一下? pic.twitter.com/m2btWh5S7j
— 高飞 (@maide89699220) October 15, 2024
Ezt megelőzően a kínai közösségi médiában alaposan elemezték a Lantán Árnyék műszaki adatait, és összehasonlították az Osprey-jel, illetve egy másik amerikai VTOL-képes repülővel, a Bell V280 Valorral, amely 2017 decemberében indult első útjára.
A Lanying R6000 előreláthatóan a november 12-én kezdődő csuhaji légi bemutatón debütál hivatalosan.
Az nem világos, hogy a drónt katonai célokra is alkalmazzák-e. A gyártó egy szingapúri kiállításon azt a tájékoztatást adta, hogy a gépet polgári célokra, azaz teher- és utasszállításra tervezték. A Wuhu News ezzel szemben arról tudósított, hogy a drón több területen használható – köztük a katasztrófaelhárításban és a honvédelemben.
Mindenesetre az önvezető autók megjelenése után hatalmas ugrás lenne a légi közlekedésben a pilóta nélküli utasszállítók megjelenése.
A milliárdos üzlet
A drónokat gyártó United Aircraft magánvállalat, és 2014 óta pályázik katonai szerződésekre – a többi között egy kétméteres, pilóta nélküli helikopterrel.
Az alapító, Tian Gang-jin „a katonai-polgári integráció útjára vezette csapatát, hogy a kifejlesztett technológiával megacélozza a fegyveres erőket, a nemzetet pedig a légi közlekedésben szolgálja” – ezt írja a cég honlapján.
Az irányvonal a hivatalos pekingi nemzeti stratégiára utal, amely a polgári tudományos és technológiai cégeket katonai fejlesztésre szólítja fel, a magánvállalatokat pedig fegyveres erőkkel való együttműködésre és a kutatási eredmények megosztására kötelezi.
Kína fokozott erőfeszítéseket tesz a kis magasságú repülés kutatására és fejlesztésére, amelytől iparági szakértők „milliárdjüanos” üzletet várnak. Az ilyen típusú repülőgépek hazai iparának értékét 70 milliárd dollárra becsülik, 2030-ban azonban várhatóan 2000 milliárd jüanra, nagyjából 281 milliárd dollárra, csaknem 104 ezer milliárd forintra fog növekedni.
(Borítókép: A Lanying R600-t gyártó kínai csoport. Fotó: 高飞 / X)