Óriásdrónt építettek Kínában, teher- és utasszállításra is alkalmas

Képernyőkép 2024-10-18 163323.png
2024.10.21. 16:11
Az ázsiai nagyhatalom jelentős fejlesztéseket ért el az elmúlt években az utasszállító drónok terén. A most bemutatott, méretes drón végsebessége a mérnökök szerint 550 kilométer óránként, a hatótávolsága pedig megközelíti a 4000 kilométert.

A fejlesztő korábban katonai szerződéseket is kötött, de azt állítja: a Lanying R6000 drónt polgári célokra szánják – rakomány és utasok szállítására egyaránt alkalmas.

Az első utasszállító drónt még 2016-ban szintén Kínában tervezték. Nem vált előnyére, hogy csupán egy ember fért el benne, és legfeljebb 23 percet tudott a levegőben tölteni. Ennek ellenére a nevadai hatóságok engedélyezték az EHang tesztelését.

A Lanying típusszáma a gép össztömegét jelzi, azaz hattonnás. Első prototípusa, a billenőrotoros óriásdrón akár két tonna hasznos terhet szállíthat – idézte a kínai jelentéseket a Business Insider.

A pilóta nélküli gépet a sencseni United Aircraft tervezte, és Vuhanban szerelték össze.

A Lanying R6000, más néven a Lantán Árnyék teher- vagy utasszállításra egyaránt alkalmas. Ez utóbbi esetben tízen utazhatnak a gépen – jelentette a Wuhu News. A drón utazómagassága a repülőgépnél alacsonyabb: 25 ezer láb, több mint 7,6 kilométer.

A kínai drón – a helikopterhez hasonlóan, de annál sokkal nagyobb sebességgel – függőlegesen emelkedik vagy ereszkedik.

Az ilyen gépek jelzése a VTOL, a vertical takeoff and landing rövidítése. Ilyen képességekkel rendelkezik például a korszerű amerikai katonai repülő, a Bell Boeing V-22 Osprey, amely 24 utast vagy 9 tonna rakományt szállíthat.

Nem tisztázott a drón rendeltetése

A februári szingapúri légi kiállításon még csak a Lanying R6000 tervezett specifikációit ismertették, egy friss fotón azonban már az elkészült pilóta nélküli gép látható, előtte pedig a United Aircraft csapata egy molinóval üzeni, hogy az első nagy teljesítményű drón lekerült futószalagról.

Ezt megelőzően a kínai közösségi médiában alaposan elemezték a Lantán Árnyék műszaki adatait, és összehasonlították az Osprey-jel, illetve egy másik amerikai VTOL-képes repülővel, a Bell V280 Valorral, amely 2017 decemberében indult első útjára.

A Lanying R6000 előreláthatóan a november 12-én kezdődő csuhaji légi bemutatón debütál hivatalosan.

Az nem világos, hogy a drónt katonai célokra is alkalmazzák-e. A gyártó egy szingapúri kiállításon azt a tájékoztatást adta, hogy a gépet polgári célokra, azaz teher- és utasszállításra tervezték. A Wuhu News ezzel szemben arról tudósított, hogy a drón több területen használható – köztük a katasztrófaelhárításban és a honvédelemben.

Mindenesetre az önvezető autók megjelenése után hatalmas ugrás lenne a légi közlekedésben a pilóta nélküli utasszállítók megjelenése.

A milliárdos üzlet

A drónokat gyártó United Aircraft magánvállalat, és 2014 óta pályázik katonai szerződésekre – a többi között egy kétméteres, pilóta nélküli helikopterrel.

Az alapító, Tian Gang-jin „a katonai-polgári integráció útjára vezette csapatát, hogy a kifejlesztett technológiával megacélozza a fegyveres erőket, a nemzetet pedig a légi közlekedésben szolgálja” – ezt írja a cég honlapján.

Az irányvonal a hivatalos pekingi nemzeti stratégiára utal, amely a polgári tudományos és technológiai cégeket katonai fejlesztésre szólítja fel, a magánvállalatokat pedig fegyveres erőkkel való együttműködésre és a kutatási eredmények megosztására kötelezi.

Kína fokozott erőfeszítéseket tesz a kis magasságú repülés kutatására és fejlesztésére, amelytől iparági szakértők „milliárdjüanos” üzletet várnak. Az ilyen típusú repülőgépek hazai iparának értékét 70 milliárd dollárra becsülik, 2030-ban azonban várhatóan 2000 milliárd jüanra, nagyjából 281 milliárd dollárra, csaknem 104 ezer milliárd forintra fog növekedni.

(Borítókép: A Lanying R600-t gyártó kínai csoport. Fotó: 高飞 / X)