Méltatlanul bánt mozgáskorlátozott utasaival az American Airlines, most gigabírságot kell fizetnie

2024.10.23. 20:10
Rekordösszegű, 50 millió dolláros (mintegy 1,871 milliárd forintos) bírságot szabtak ki az American Airlines légitársaságra a fogyatékkal élő utasokkal való bánásmód miatt. Az American Airlines több ezer kerekesszékkel is rosszul bánt, például a földre ejtették őket, így az akár több tízezer dollárba kerülő eszközök javíthatatlanul megsérültek. Olyan is előfordult, hogy a légitársaság alkalmazottai leejtettek egy utast, miközben a repülőgépen lévő ülésére ültették át.

Az amerikai közlekedési minisztérium rekordösszegű, 50 millió dolláros bírságot szabott ki az American Airlines légitársaságra a fogyatékkal élő utasokkal való bánásmód miatt, többek között azért, mert egyeseknek nem nyújtott megfelelő segítséget, és rosszul kezelte a kerekesszékeket – írja a Reuters.

A bírság 25-ször nagyobb az eddigi legmagasabb büntetésnél, amelyet a fogyatékkal élők védelmének megsértése miatt szabtak ki légitársaságra. A minisztérium az reméli, hogy a büntetés „új precedenst” teremt a jövőbeni végrehajtás szempontjából.

A fogyatékkal élő légi utasokkal szembeni rossz bánásmód eltűrésének korszaka lejárt. Azzal, hogy olyan mértékű büntetéseket szabunk ki, amelyek meghaladják a légitársaságok puszta üzleti költségeinek szintjét, az a célunk, hogy megváltoztassuk az iparág viselkedését

– mondta Pete Buttigieg közlekedési miniszter.

A rendelkezés értelmében az American Airlines három év alatt 25 millió dollárt fizet, további 25 millió dollárt pedig jóváírtak a problémák megoldását célzó beruházásokra, valamint az érintett utasoknak nyújtott kártérítésre.

Kapcsolódó
Testszaguk miatt szállítottak le egy repülőről három fekete férfit

Testszaguk miatt szállítottak le egy repülőről három fekete férfit

Az érintettek rasszizmussal vádolják, és beperelték a légitársaságot.

„A mai megállapodás megerősíti az American elkötelezettségét az iránt, hogy minden ügyfeléről gondoskodjon” – mondta Julie Rath, az American Airlines vezető alelnöke.

Méltatlan bánásmód

A közlekedési minisztérium közölte, hogy „olyan eseteket tárt fel, amikor a fizikai segítségnyújtás nem volt biztonságos, s időnként sérülésekhez és a kerekesszékes felhasználókkal szembeni méltatlan bánásmódhoz vezetett, emellett ismételten elmulasztották a kerekesszékeseknek való azonnali segítségnyújtást”.

Az American Airlines több ezer kerekesszékkel is rosszul bánt, például a földre ejtették őket,  így az akár több tízezer dollárba kerülő eszközök javíthatatlanul megsérültek. Megtörtént például, hogy a légitársaság alkalmazottai leejtettek egy utast, miközben a repülőgépen lévő ülésére ültették át. A tárca szerint az amerikai légitársaságok között a legrosszabbul teljesítettek ezen a téren.

A minisztérium más amerikai légitársaságoknál is folytat vizsgálatot hasonló jogsértések ügyében, de nem kívánta megnevezni őket.

Az American Airlines, amely nem ismerte el a felelősségét, közölte, hogy idén több mint 175 millió dollárt költ „szolgáltatásokra, infrastruktúrára, képzésre és új technológiára, hogy támogassa azokat az utasokat, akik utazásaik során mozgást segítő eszközöket használnak”.

A légitársaság hozzátette, hogy 2022 óta több mint 20 százalékkal javította a kerekesszékekkel kapcsolatos kezelési arányát, és megjegyezte, hogy tavaly 7,9 millió előzetes kérelmet kapott kerekesszékeseknek nyújtandó segítségre.