Megkezdődtek a letartóztatások az újvidéki pályaudvari tragédia után Szerbiában
További Külföld cikkek
A letartóztatottak egyike Goran Vesić közlekedési miniszter, aki a könnyeivel küszködve jelentette be lemondását a tragédia után, bár nem tartja magát felelősnek a történtekért. Vele együtt a rácsok mögé került Anita Dimoski is, aki a minisztériumban – miniszterhelyettesi beosztásban – a vasút felelőse volt.
Hiába mondott le, őrizetbe került Jelena Tanasković, a Szerb Vasúti Infrastruktúra, az államvasút eszközállományát kezelő cég igazgatója, valamint a közvállalat élén álló elődje, Nebojša Šurlan is.
Négyüket az „általános biztonság elleni súlyos bűncselekménnyel, illetve általános veszély okozásával” gyanúsítják – idézte az ügyészség közleményét a Szabad Európa szerb nyelvű portálja.
A négy állami tisztségviselőn kívül nyolc ember őrizetbe vételét kezdeményezték, akiket a „munkálatok nem megfelelő végrehajtása” miatt az általános biztonság elleni súlyos vétséggel gyanúsítanak.
Azoknak a cégeknek az alkalmazottai, akik az újvidéki pályaudvar felújításának tervezésével, kivitelezésével és a munkálatok felügyeletével foglalkoztak. Egy személyt közülük még nem sikerült kézre keríteni. Illegális építkezéssel összefüggő bűncselekménnyel gyanúsítják.
Az ügyészség szerint a letartóztatásokat a dokumentáció részletes elemzése, kihallgatások sora és szakértői vallomások előzték meg, kiderítendő, miért omlott le egyik pillanatról a másikra az előtető.
Mikor hagyták jóvá a terveket?
Goran Vesić, a lemondott miniszter azt állítja: nem tartóztatták le, hanem „önként” követte a rendőröket Újvidékre.
Be fogom bizonyítani, hogy nem tartozom felelősséggel a tragikus eseményekért
– üzente a politikus, aki az államfő vezette kormánypárt, a Szerb Haladó Párt eminens tagja.
„Felelős emberként” távozok a minisztériumból, de sem én, sem kabinetem tagjai nem vállalhatják a felelősséget a balesetért – mondta lemondása után.
Azt állítja, hogy az állomás felújításával kapcsolatos tervek hivatalba lépése előtt születtek meg. Az építési engedélyt 2021 októberében adták ki, amikor a tárcát Tomislav Momirović vezette, aki utána kereskedelmi miniszter lett.
Egy nappal az őrizetbe vételek előtt ő is beadta lemondását, de írásos indoklást nem fűzött hozzá.
Komoly utcai tüntetések gyakoroltak nyomást az ügyészségre
Az ellenzék egy része, az aktivisták és a tiltakozók „nyomást” gyakoroltak az ügyészségre – így reagált az őrizetbe vételekre a szerb elnök, aki az ellenzéket „erőszakkal” vádolta és „vadembereknek” nevezte.
A minősítését árnyalja, hogy az újvidéki bíróság előtt letartóztattak többek között egy 74 éves tüntetőt, Ilija Kostićot, akit a rendőrök a fogdában úgy helybenhagytak, hogy kórházi ápolásra szorult, és a beavatkozás során el kellett távolítani az egyik heréjét.
A mi ügyészségünk százszor gyorsabban hozott döntéseket, mint az Európai Unió legfejlettebb országaiban hasonló esetekben
– jegyezte meg Aleksandar Vučić, aki arra szólította fel a lakosságot, hogy ne az utcán bizonygassák, kik vannak többen vagy ki az erősebb.
Az elnök ezt azok után mondta, hogy harmadik napja demonstráltak az ügyészség és a bíróság előtt. A tüntetők többször is összecsaptak a rendőrökkel.
Az ellenzék túlzott erőszakkal vádolja a karhatalmat, másrészt attól tart, hogy az igazságszolgáltatás nem fogja teljeskörűen kivizsgálni a balesetet okozók felelősségét.
Ők egyébként RENDÜLETLENÜL Miloš Vučević miniszterelnök és Milan Đurić újvidéki polgármester távozását, valamint a november 5-i újvidéki tömegtüntetés „tisztességtelenül” letartóztatott demonstrálóinak szabadon bocsátását követelték.
Azt is elvárják a hatóságoktól, hogy haladéktalanul tegyék közzé az újvidéki vasútállomás felújításával kapcsolatos összes, titkosított szerződést.
A munkálatok kivitelezője egy kínai konzorcium volt, a szakértői felügyeletet pedig a magyar tulajdonú Utiber vezette, hat magáncégből álló konzorcium látta el.
(Borítókép: Mentőmunkások távolítják el a törmeléket, miután a vasútállomás bejáratánál beomlott a tető Újvidéken, Szerbiában 2024. november 1-jén. Fotó: Handout / Reuters)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.