Rohamosan fejlődik a technológia, egyre nagyobb a veszély a világ vizein

2025.01.14. 06:53
A tengeri hadviselést és kereskedelmet egyre inkább befolyásolja a rohamosan fejlődő technológia. Még soha nem fenyegette ennyi biztonsági kockázat, mint az elmúlt hónapokban. A kábeltörés komoly problémát okoz a Balti-tengeren, az elektromos és távközlési kábelek, valamint a gázvezetékek rongálásának száma nagymértékben megnőtt. A NATO vezetői kedden fogják megvitatni a fenyegetésekre vonatkozó kérdéseket. A legfrissebb eset karácsony napján történt, a Finn-öbölben öt kábelt vágtak át, vélhetően az orosz árnyékflotta egyik tankhajója áll a szabotázs mögött.

A világ adatforgalmának 99 százaléka tenger alatti kábeleken keresztül halad, minél inkább függünk tőlük, annál nagyobb célponttá válnak. Javításuk nagy költséggel jár, a támadások pedig könnyen végrehajthatóak, így a NATO vezetői arra jutottak, hogy megoldást kell keresniük a problémára. Első lépésként Christian Bueger professzor, a Koppenhágai Egyetem tengerbiztonsági kutatásának vezetője egy friss jelentésben elemezte napjaink öt legfontosabb tengerbiztonsági fenyegetését, amelyet a Yle foglalt össze. 

1. Az önvezető hajóké a jövő, de fenyegetést is jelenthetnek

Az önvezető hajók a tengeri hadviselés egyik legnagyobb fejlesztésének számítanak: a teljesen autonóm módon, mesterséges intelligenciával vagy távolról irányítható, felfegyverzett hajók egy gombnyomással lecsaphatnak a célpontra, a mesterséges intelligencia pedig sokkal pontosabb, mint amikor egy ember irányítja. Ezek a hajók nagy területen képesek járőrözni, gyorsabban reagálhatnak a válsághelyzetekre is.

A következő évtizedben a technológia segítségével egyre szigorúbbá válik a felügyeleti rendszer, ami megnehezíti az illegális szereplők számára az elrejtőzést és a szabotázs elkövetését

– mondja Bueger.

Ugyanakkor sok veszélyt is rejtenek: a kibertámadásokkal szemben kiszolgáltatottak lehetnek az autonóm módon működő hajók, a támadók átvehetik az irányítást a járművek felett és felhasználhatják őket terrortámadások végrehajtására, emiatt Bueger szerint az önvezető hajók a jövő legkiszámíthatatlanabb kihívását jelentik a tengeri biztonság számára.

2. Az árnyékflotta a legnehezebben ellenőrizhető fenyegetés

Az Oroszország és más országok által működtetett árnyékflották hatalmas fenyegetést jelentenek a Balti-tengeren. Bueger szerint az árnyékflották működése a Balti-tengeren kivételesen kiemelkedő. Becslések szerint mintegy 1400 árnyékflottahajó is hajózhat a világ tengerein. Az árnyékflották környezeti károkat okozhatnak, tengeri kábelek elvágására is használhatóak. A legfrissebb eset karácsonykor történt, az orosz árnyékflotta Eagle S nevű tankhajója öt kábelt vágott át a Finn-öbölben. A hajót a finn hatóságok lefoglalták, azóta is a birtokukban van.

Mi az orosz árnyékflotta?

Az árnyékflotta tagjai olyan kiöregedett hajók, amelyek utolsó hátralévő éveiket azzal töltik, hogy olyan szankcionált országokba és országokból szállítanak, ahonnan a hivatalos hajók és tulajdonosaik nem.

Oroszország a szankciók kijátszása érdekében kőolajszállításra használja, a hajók tulajdonjogáról nincsen nyilvános információ.

3. A tenger alatt futó kábelek elsődleges célpontokká váltak

A világ adatforgalmának 99 százaléka tenger alatti kábeleken keresztül halad, minél inkább függünk tőlük, annál nagyobb célponttá válnak. Mintegy 600 nemzetközi nagy kábel fut a tengerek alatt, minél több van sekély vízben, annál könnyebb megrongálni őket. A kábelek javítása nem könnyű munka, Buerger szerint a szabotázsok megelőzésének módja ugyanakkor a vezetékek gyors javítása. A legutóbbi eset megmutatta, hogy a balti-tengeri országok reakciója felgyorsult, ugyanakkor tovább kell fokozni az ellenőrzéseket. 

4. A kereskedelmi hajók sincsenek biztonságban a fegyveres támadások elől

A világkereskedelem több mint 80 százaléka tengeri úton történik, ez pedig könnyű célponttá teszi a kereskedelmi hajókat. Az új technológiák elterjedése, mint például a drónok és az olcsó fegyverek, a támadások számainak növekedéséhez vezetett. A Vörös-tengeren folyamatosan jelen lévő jemeni lázadócsoport oroszok kereskedelmi hajók elleni támadásai miatt sok hajótulajdonos átirányította tengeri járműveit az afrikai kontinens köré, ennek következményeképp az olaj- és fuvardíjak megemelkedtek.

5. A tengeren elkövetett kibertámadások is megnőttek az elmúlt években

Kibertámadások közé tartozik az adatgyűjtés, a GPS-zavarás és a navigációs rendszerek elleni támadások.

A tengeri világ egyre digitálisabbá vált, és egyre inkább függ az internetes vagy műholdas navigációtól. Ez teljesen új lehetőségeket teremt a hajózás megtámadására

– mondja Bueger.

A Fekete-tengeren és a Balti-tengeren is tapasztalnak jelhamisítást, Buerger felhívja a figyelmet, hogy a kibertámadások zsarolásra, kémkedésre vagy zaklatásra is felhasználhatóak.

A következő években az érintett országoknak előtérbe kell helyezniük a tengeri biztonság fejlesztését, a különböző támadások fenyegetést jelenthetnek az adatok áramlására és a kereskedelem gördülékenységét is nagymértékben akadályozhatják.

Kapcsolódó
Csak idő kérdése, mikor okoz óriási katasztrófát az orosz árnyékflotta

Csak idő kérdése, mikor okoz óriási katasztrófát az orosz árnyékflotta

Már eddig is csodának nevezhető, hogy nem okoztak nagyobb bajt.