Power bank okozott tüzet egy dél-koreai repülőgépen, szigorúbb akkumulátorszabályok léptek érvénybe
További Külföld cikkek
- Hárman meghaltak és tizennégyen megsérültek egy lövöldözésben Új-Mexikóban
- Fico eredményes hetet zárt: megmentette a kormányát a széteséstől, és jól megmondta Ukrajnának
- A szerbiai tüntetésekről tárgyalt az orosz Biztonsági Tanács titkára és a szerb miniszterelnök-helyettes
- Donald Trump számos módon tönkreteheti a NATO-t, ki sem kell lépnie belőle
- Ferenc pápa a kórházba kerülése óta először lép a nyilvánosság elé
Egy közelmúltban történt légi közlekedési tűzeset újra felerősítette a lítiumion-akkumulátorok biztonságával kapcsolatos aggodalmakat. A dél-koreai közlekedési minisztérium előzetes megállapításai szerint egy hibás power bank volt az elsődleges előidézője annak a tűznek, amely januárban egy Air Busan A321-es repülőgépen ütött ki – közölte az Interesting Engineering.
A tűz a repülőgép felső csomagterében keletkezett a Gimhae nemzetközi repülőtéren, ezért a 176 utast sürgősen evakuálni kellett. A tűz jelentős szerkezeti károkat okozott, a repülőgép törzsének csaknem felét elpusztította, és hét személy megsérült.
A nyomozók a tűz keletkezésének helyén egy power bank megperzselt maradványait azonosították.
Válaszul a légitársaságok szigorúbb protokollokat vezetnek be a lítiumion-akkumulátorok tárolásával és repülés közbeni használatával kapcsolatos kockázatok mérséklésére.
Ezért veszélyesek a lítiumion-akkumulátorok
Az elektronikus eszközökben, például laptopokban, okostelefonokban, e-cigarettákban és power bankokban elterjedt lítiumion-akkumulátorok jelentős veszélyt jelentenek a repülési környezetben. Ezek az akkumulátorok túlmelegedhetnek, meggyulladhatnak, vagy akár fel is robbanhatnak fizikai sérülés, túltöltés vagy látens gyártási hibák miatt.
Ahogy a lítiumion-meghajtású eszközök elterjedtsége a légi közlekedésben növekszik, a szabályozó testületek és a repülésbiztonsági szakértők
fokozottan vizsgálják a lehetséges tűzveszélyeket.
Az Egyesült Államok Szövetségi Repülési Hivatala (FAA) a lítiumion-akkumulátorok túlmelegedésének jelentős növekedéséről számolt be. Csak 2023-ban az FAA kéthetente átlagosan három ilyen eseményt dokumentált, míg 2018-ban ez az arány kevesebb mint heti egy volt.
Felismerve ezeket a kockázatokat, a légitársaságok régóta tiltják a power bankok feladott poggyászban való tárolását. A közelmúltban történt Air Busan-incidens azonban arra késztette a hatóságokat, hogy további korlátozásokat vezessenek be azzal kapcsolatban, hogy az utasok hogyan szállíthatnak és használhatnak akkumulátoros eszközöket a járatokon.
Felülvizsgálták a légitársasági irányelveket
Az incidensre közvetlenül reagálva Dél-Korea március 1-jén felülvizsgált légi közlekedési szabályozást vezetett be az utasok biztonságának megerősítése érdekében.
Az ország előírta, hogy az utasoknak a hordozható akkumulátorokat és töltőket maguknál kell tartaniuk repülés közben, ahelyett, hogy a fej feletti fülkékbe helyeznék. Ennek az elővigyázatossági intézkedésnek az a célja, hogy csökkentse annak valószínűségét, hogy a légi jármű megközelíthetetlen részein észrevétlenül hőhatások keletkezzenek.
Ezenkívül a személyes elektronikus eszközök fedélzeti töltése szigorúan tilos.
Számos nemzetközi légitársaság hasonló politikai változtatásokat hajtott végre, korlátozva a power bankok repülés közbeni használatát, és megtiltva a fedélzeti USB-portokon keresztüli töltést. A szigorúbb intézkedéseket elfogadó légitársaságok között van a Singapore Airlines, a Scoot, a Thai Airways, az EVA Air és a China Airlines.
Ezeken a korlátozásokon túl a légitársaságok azt tanácsolják az utasoknak, hogy utazás előtt vizsgálják meg eszközeiket, ellenőrizzék, hogy nem változtatták-e meg alakjukat, nem szivárognak-e, vagy nem tapasztalnak-e más, az akkumulátor leromlására utaló jeleket, amelyek növelhetik a tűzveszélyt.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.