Power bank okozott tüzet egy dél-koreai repülőgépen, szigorúbb akkumulátorszabályok léptek érvénybe

2025.03.20. 06:29
Dél-Korea megváltoztatta repülésbiztonsági szabályait, miután egy power bank súlyos tüzet okozott egy repülőgépen. A szerencsétlenség miatt 176 embert kellett evakuálni a gép fedélzetéről. Ezentúl előírják az utasoknak, hogy a power bankokat és az e-cigarettákat ne a fej feletti szekrényekben, hanem maguknál tartsák.

Egy közelmúltban történt légi közlekedési tűzeset újra felerősítette a lítiumion-akkumulátorok biztonságával kapcsolatos aggodalmakat. A dél-koreai közlekedési minisztérium előzetes megállapításai szerint egy hibás power bank volt az elsődleges előidézője annak a tűznek, amely januárban egy Air Busan A321-es repülőgépen ütött ki – közölte az Interesting Engineering.

A tűz a repülőgép felső csomagterében keletkezett a Gimhae nemzetközi repülőtéren, ezért a 176 utast sürgősen evakuálni kellett. A tűz jelentős szerkezeti károkat okozott, a repülőgép törzsének csaknem felét elpusztította, és hét személy megsérült.

A nyomozók a tűz keletkezésének helyén egy power bank megperzselt maradványait azonosították.

Válaszul a légitársaságok szigorúbb protokollokat vezetnek be a lítiumion-akkumulátorok tárolásával és repülés közbeni használatával kapcsolatos kockázatok mérséklésére.

Ezért veszélyesek a lítiumion-akkumulátorok

Az elektronikus eszközökben, például laptopokban, okostelefonokban, e-cigarettákban és power bankokban elterjedt lítiumion-akkumulátorok jelentős veszélyt jelentenek a repülési környezetben. Ezek az akkumulátorok túlmelegedhetnek, meggyulladhatnak, vagy akár fel is robbanhatnak fizikai sérülés, túltöltés vagy látens gyártási hibák miatt.

Ahogy a lítiumion-meghajtású eszközök elterjedtsége a légi közlekedésben növekszik, a szabályozó testületek és a repülésbiztonsági szakértők

fokozottan vizsgálják a lehetséges tűzveszélyeket.

Az Egyesült Államok Szövetségi Repülési Hivatala (FAA) a lítiumion-akkumulátorok túlmelegedésének jelentős növekedéséről számolt be. Csak 2023-ban az FAA kéthetente átlagosan három ilyen eseményt dokumentált, míg 2018-ban ez az arány kevesebb mint heti egy volt.

Felismerve ezeket a kockázatokat, a légitársaságok régóta tiltják a power bankok feladott poggyászban való tárolását. A közelmúltban történt Air Busan-incidens azonban arra késztette a hatóságokat, hogy további korlátozásokat vezessenek be azzal kapcsolatban, hogy az utasok hogyan szállíthatnak és használhatnak akkumulátoros eszközöket a járatokon.

Felülvizsgálták a légitársasági irányelveket

Az incidensre közvetlenül reagálva Dél-Korea március 1-jén felülvizsgált légi közlekedési szabályozást vezetett be az utasok biztonságának megerősítése érdekében.

Az ország előírta, hogy az utasoknak a hordozható akkumulátorokat és töltőket maguknál kell tartaniuk repülés közben, ahelyett, hogy a fej feletti fülkékbe helyeznék. Ennek az elővigyázatossági intézkedésnek az a célja, hogy csökkentse annak valószínűségét, hogy a légi jármű megközelíthetetlen részein észrevétlenül hőhatások keletkezzenek.

Ezenkívül a személyes elektronikus eszközök fedélzeti töltése szigorúan tilos.

Számos nemzetközi légitársaság hasonló politikai változtatásokat hajtott végre, korlátozva a power bankok repülés közbeni használatát, és megtiltva a fedélzeti USB-portokon keresztüli töltést. A szigorúbb intézkedéseket elfogadó légitársaságok között van a Singapore Airlines, a Scoot, a Thai Airways, az EVA Air és a China Airlines.

Ezeken a korlátozásokon túl a légitársaságok azt tanácsolják az utasoknak, hogy utazás előtt vizsgálják meg eszközeiket, ellenőrizzék, hogy nem változtatták-e meg alakjukat, nem szivárognak-e, vagy nem tapasztalnak-e más, az akkumulátor leromlására utaló jeleket, amelyek növelhetik a tűzveszélyt.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport