További Külföld cikkek
- Katasztrófahelyzetet hirdettek az Egyesült Államokban a rendkívüli havazás miatt
- A georgiai államfő bejelentette, hogy nem távozik a hivatalából a mandátuma lejártakor
- Az AfD kiléptetné Németországot az Európai Unióból, és visszatérne a nemzeti valutához
- Kiderült, miért rettegnek az oroszok a „halál útjaként” emlegetett kurszki szakasztól
- Amerika kijátszhatja egymás ellen a két legnagyobb ellenségét
Rosszak a legénység esélyei?
A hajóban rekedt, több mint százfős legénység egyelőre életben van, mert a tengeralattjáró rendkívül gyors elsüllyedését követően visszahúzódtak a hátsó részekbe. Bár életben tartásukról búvárharang segítségével akár négy hónapig is lehet gondoskodni, egy brit katonai szakértő szerint a következő 48 óra kritikus lehet kimentésük sikere szempontjából. Szakértők szerint a tény, hogy a Kurszk ilyen gyorsan elsüllyedt, jelzi, hogy nagy a baj, mert a hajót úgy tervezték, hogy baj esetén a felszínen maradjon azért, hogy a mentés könnyebb legyen. Vlagyimir Kurojedov tengernagy, az orosz flotta főparancsnoka az orosz hírügynökségnek adott nyilatkozatában elismerte: kicsi az esély a legénység túlélésére.
A mentés részleteiről várhatóan csak ma döntenek, miután sikerült pontosan felmérni a sérüléseket. Az orosz flottaparancsnokság több mentőhajót is a térségbe irányított, de a rossz időjárás és erős hullámverés eddig megnehezítette a munkát. Oroszországnak amerikai, francia és brit részről is segítséget ajánlottak a mentéshez, de az orosz hadiflotta közleménye szerint minden szükséges eszközzel rendelkezik a haditengerészet a baleset helyszínén.
Szakértők szerint több lehetőség is kínálkozik a legénység felszínre juttatására. Egy CNN-nek nyilatkozó katonai tanácsadó szerint ebből a mélységből elvileg a felszínre úszás sem lehetetlen. A Népszabadságnak Sárhidai Gyula katonai szakértő elmondta, a legvalószínűbb mentési eljárás az a módszer, amikor kábelen bocsátanak alá egy búvárharangot, négyesével-ötösével juttatva így ki a hajózókat; nem lehetetlen azonban, bár bonyolultabb és veszélyesebb, a mini-tengeralattjárók vagy a búvárruhák alkalmazása sem.
Norvégiában eközben összehívták a nukleáris válságbizottságot, bár az orosz jelentések tagadták, hogy a Kurszk atomfegyvert szállított volna, és reaktorszivárgásról sem érkezett hír. A rádiókapcsolat megszakadta óta azonban nem sikerült felvenni a kapcsolatot a hajóval, így a pontos helyzetről senki nem rendelkezik megbízható információkkal.
A baleset okai homályosak
|
A Kommerszant Daily szerint robbanás történt a Kurszkon. Az orosz napilap szentpétervári hajós forrásokra hivatkozva arról számolt be, hogy az Északi Flotta gyakorlatain részt vevő hajókon vasárnap, röviddel dél előtt nagyobb víz alatti robbanást regisztráltak. Valószínűleg a Kurszk akkumulátorainál következhetett be a detonáció.
A Pentagon szerint egy amerikai megfigyelőhajó a közelben tartózkodott, amikor a baleset történt, de Washingtonban tagadták, hogy annak bármi köze lenne a Kurszk elsüllyedéséhez. A hétvégén két amerikai tengeralattjáró is volt a Barrents tengeren, és egyikük beszámolt egy szombaton hallott, vízalatti robbanásról. A Pentagon szóvívője ugyanakkor nem válaszolt arra a kérdésre, volt-e amerikai tengeralattjáró a térségben a Kurszk balesete idején.
Több atom-tengeralattjárót ért már baleset
Nem ez az első atom-tengeralattjáró, ami ilyen súlyos balesetet szenved. 1989-ben a szovjet Komszomolec gyulladt ki ugyanezeken a vizeken. A hajó teljes nukleáris arzenállal felszerelve süllyedt ezerhétszáz méter mélységbe, és máig is ott hever; védőburok veszi körül megakadályozandó a rádioaktív anyagok kiszivárgását. Stockholm kikötőjében szintén szovjet tengeralattjáró merült el. A Greenpeace zöldszervezet szerint több mint ötven nukleáris robbanófej hever a tengerek és óceánok fenekén, bár szakértők szerint ezek nem jelentenek komoly veszélyt a környezetre.