További Külföld cikkek
-
Több mint 70 ember halt meg a jemeni Húszi lázadók elleni amerikai légicsapásokban
- Közelebb került a magyar nyelvű szakképzés lehetősége Ukrajnában
- Donald Trump kijelentette, az Egyesült Államok feladhatja béketörekvéseit Ukrajnában
- Diákok és újságírók állnak bíróság elé az isztambuli tüntetések miatt
- Kárpátaljaiak a háborúról: Az ukránok békére vágynak, és hogy hagyja őket mindenki békén
Most először vetik fel a szakértők annak a lehetőségét, hogy nem a hőpajzs egy darabjának elvesztése felelős a tragédiáért. A csütörtök délután nyilvánosságra hozott előzetes elemzés szerint a futóműakna hőmérséklete ahhoz ugyanis túl magasra szökött, mintsem hogy egyetlen hiányzó hővédő elem okozhatta volna.
Elolvadt
A beáramló felforrósodott levegő hőmérséklete elérhette akár az 1650 Celsius-fokot is. A futóműakna belső fala viszont alumíniumból készült, ami körülbelül 660 fokon olvad. A NASA folytatja az elemzéseket, és elsősorban arra keresi a választ, hogy mi okozhatta a sérülést, és pontosan hogyan áramolhatott a levegő a szárnyba.
A vizsgálatban résztvevő szakértők nem tartják valószínűnek, hogy egyetlen hőszigetelő elem elvesztése ilyen végzetes sérülést okozhatott. Lehetséges, hogy az aknaajtó körül több elem is leszakadt, vagy megrongálódott az ajtó és a gép teste közötti szigetelés. Olyan feltevések is vannak, melyek szerint űrszemét, esetleg jégdarab sértette fel az űrrepülő burkolatát.
A korábbi jelentésekben szerepelt az a feltételezés is, hogy a Columbia túl korán engedte ki bal futóművét. Erre azonban csak egyetlen műszer adatai utalnak, a többi érzékelő jelzései nem támasztják alá ezt a felvetést.
Legrosszabb esetben
A NASA szerdán nyilvánosságra hozott egy emailt, amit két nappal a tragédia előtt küldött a NASA egyik mérnöke, Robert Daugherty a kollégájának, David Lechnernek, aki az űrrepülő mechanikai rendszerén dolgozott. A levél azzal foglalkozott, hogy mik lehetnek a következményei annak a sérülésnek, amit 80 másodperccel a felszállás után szenvedett az űrsikló.
Mint ismeretes, a Columbia január 16-i indulásakor a hordozórakéta szigetelésének egy leszakadó darabja nekiütközött az űrrepülő bal szárnyának. A felszállásról készített videófelvétel alapos vizsgálata után a szakértők úgy vélekedtek, hogy bár a hőpajzs egy darabja leválhatott, ez nem jelent különösebb veszélyt a gépre. A január 30-án kelt levélben Daugherty ennek ellenére azt írta: a legrosszabb esetben megtörténhet, hogy a futóműakna ajtajának esetleges sérülése miatt a gép nem tudja majd kiengedni a futóművet leszálláskor.
A NASA ezzel kapcsolatban kijelentette: "Az ilyen üzenetváltás megszokott dolog. [..] A langley-i mérnök nem vetett föl semmi olyan új problémát, amit korábban ne vizsgáltak volna meg a Johnson űrközpont mérnökei és repülésirányítói" - idézte a Space.com a Florida Today-re hivatkozva.
A NASA csütörtök este bejelentette azt is, hogy DNS-elemzéssel azonosították a Columbia személyzetének földi maradványait, és nem folytatják tovább a keresést, írta a BBC. A űrhajósok temetéséről a családtagok gondoskodnak.