Újból utasokat szállít a Concorde

2001.11.07. 10:56
Helyi idő szerint reggel 9,47-kor indult el Párizsból az Air France Concorde-ja, és egy órával később a British Airways járata követi majd. A kereskedelmi járatok elindítását számos biztonsági újítás megelőzte. A múlt évi párizsi tragédia miatt a Concorde-ok 15 hónapos kényszerszünetet tartottak.

Az Air France gépe fizető utasokkal a fedélzeten reggel 9.47-kor indult el Párizsból, és a célállomás nem más, mint New York, ahol a polgármester, Rudolph Giuliani fogja a járat érkezését üdvözölni. A gép 17 perces késéssel indult el, útja a 2200 kilométeres óránkénti sebességgel 3 óra 55 percig tart majd.

Tony Blair is utazik a Concorde-dal

A British Airways járata helyi idő szerint 10.30-kor indul Londonból, a gép politikusokat (Tony Blair miniszterelnök vezetésével), üzletembereket, a repülőgépipar és média képviselőit szállítja. A BA hétfőtől péntekig rendszeres járatot indít New Yorkba november 9-től. Egy másik gép szombatonként Barbados szigetére fogja szállítani az utasokat.

Rudolph Giuliani, New York polgármestere előzetesen elmondta, hogy városa "húsz éve ad otthont a Concorde-nak, és nagy büszkeséggel üdvözöljük az Európa és Amerika közötti kereskedelem szimbólumát New Yorkban".

Száztizenhárom áldozat, tizenöt hónapos kényszerpihenő

A múlt évi, július 25-i párizsi repülőszerencsétlenségben 113 utas vesztette életét. A katasztrófa után a baleset okainak megtalálásáig a gépek nem repültek. A vizsgálatok szerint a balesetet egy 14 centiméteres vasdarab okozta, mely a kifutópályán volt. A vasdarab elszakította a futómű gumiabroncsát, majd kilyukadt az üzemanyagtartály, és felrobbant a kerozin.

A vizsgálat eredményei biztonsági módosítások sorozataira kényszeríttették a BA és az AF légitársaságokat. A BA 17 millió fontsterlinget költött a módosításokra: a szakértők ugyanis kevlárgumi borítású üzemanyagtartályt szereltek a gépre, ebből a kerozin akkor sem szivárog, ha a szárny borítása vagy a tartály megsérül. Ilyen és ehhez hasonló technológiákra épül egyébként a katonai helikopterek, valamint a Forma 1-es versenyautók üzemanyagtartálya is. Ugyanakkor kényelmi módosításokat is végrehajtottak: könnyebb bőrüléseket szereltek fel, és mesterszakáccsal látták el a gépet.

Idén többször is próbarepülésen vettek részt a Concorde-ok, és szeptemberre tervezték a kereskedelmi járatok újraindítását, ám érthető okokból ez elhalasztódott. A Concorde-járatok újraindítása a légiipar csődjének közepette szimbolikus, erősítő jelleggel is bír. A gépek tizenöt hónapot voltak kényszerpihenőn.

Csillagászati jegyárak a sztárok kedvenc járatán

A Concorde-ra nem minden halandó tudja kifizetni a jegyet. 1999-ben például egy menettérti jegy a BA New York-i járatára 6342 fontsterlingbe került (kb. két és fél millió forint), az AF csupán 4694 fontsterlinget (kb. kétmillió forint) kért el. A BA állandó utasai közé tartozik Paul McCartney, Madonna, Sting, Elton John, Phil Collins és Sir Cliff Richard.

Rekordösszegű kártérítés

A Concorde által megdöntött csúcsokhoz méltóan a kártérítések is rekordösszegűek voltak. Közvetlenül a tragédia után egyenként 42 ezer márkás gyorssegélyt kaptak a hozzátartozók. Egy évvel a tragédia után azonban kiderült, hogy a rokonok ügyvédei amerikai bíróságra vinnék az ügyet: a gép New Yorkba tartott, és a gép építésében amerikai cégek is részt vettek. Az amerikai bíróságok közismerten nagy összegű kártérítéseket ítélnek meg, és mivel az Air France ügyvédei el akarták kerülni ezt, a peren kívüli megegyezést választották.

A 96 utas rokona így 300 millió márkás kártérítést kap, ami családonként 3 millió márkát jelent. A felek megpróbálták titokban tartani a kártérítés összegét és annak szétosztási módját, ám ez nem járt sikerrel. A szakértők szerint a kártérítési összeget nem egyenlően osztják szét. A kártérítés megállapításánál esetről esetre megvizsgálják, hogy az áldozat milyen idős volt, mi volt a foglalkozása, várhatóan mennyi pénz kereshetett volna, mekkora vagyont gyűjtött eddig, és még mekkorára számíthattak volna az örökösök, ha nem következik be a tragédia.