Vezeklés a decemberi nemért
További Külföld cikkek
- Több százezer dollárt utalt egy idős nő egy magát Elon Musknak kiadó férfinak
- Óriási meglepetés a szomszédban: nem várt jelölt győzött, rezeg a léc a miniszterelnöknél
- Megkongatták a vészharangot az ukránok, Oroszország elsöprő támadásra készülhet
- A rendőrségtől kért segítséget egy kisfiú, miután kifogott rajta a házifeladat matekból
- Marcel Ciolacu nyerhetett, Elena Lasconi lehet a második a román elnökválasztás első fordulójában
Valami nagyon csúnyát
A gyakorlott búcsújárók szerint ebben az évben minden eddiginél többen látogattak el a kegyhelyre, annak emlékére, hogy 1567-ben magyar vert magyart. A katolikus vallású csíki és gyergyói székelyek győzték le itt az unitárius János Zsigmond erdélyi fejedelem hittérítő csapatait. A mostani zarándoklat egyfajta engesztelés a kettős állampolgárságról szóló népszavazáson kimondott nemért. Már Király-hágón találkozunk IGEN-pólóban feszítő fiatalokkal, a magyar válogatott melegítőjébe öltözött családapákkal és Nagy-Magyarország térképén virító H-betűkkel az autók hátulján.
A Székelyföldön öt autóból négy magyar rendszámú, de a Ceausescu- és a közvetlenül azt követő időkből maradt hagyomány szerint a román rendszámú Daciákban ülő idősebb atyafiak is intenek felénk. Azoknak, akik kedvet kapnak Székelyföld felfedezéséhez, az E60-as utat ajánljuk, és csak Héjjasfalvánál forduljanak balra Székelykeresztúrnak. Ha nem erre jönnek, akkor készüljenek fel arra a pillanatra, amikor a gödrökkel (nem kátyúkkal) való hiábavaló küzdelem csúcspontján autójukat leállítják, biztonsági övüket kipattintják, kiszállnak és valami nagyon csúnyát mondanak.
Hajrá Steaua!
Székelyföld legmagyarabb városa Székelyudvarhely, itt 97 százalék a magyarság aránya, de csak a kátyúk miatt lassítunk, hogy úgy két óra múlva Balánbányába, Székelyföld legrománabb városába érkezzünk. Ceausescu idején tovább fejlesztették a 19. század elején nyílt rézbányát, és a néhány száz lelkes faluba négyemeletes tömbházak tucatjait húzták fel. A főként román bányászok az ország minden részéből jöttek a városba, aminek lakossága ma tízezer fő, hétezer román, háromezer magyar.
A település a napokban nyerte el a Hargita megye legtisztább városa címet, ami annak fényében meglepő, hogy a rablógazdálkodás miatt a bánya kiürült és bezárt, és néhány tömbház már üresen áll. A fő- és egyetlen utca december 1-jéről kapta a nevét, arról a napról, amikor Erdély egyesült Romániával. Hamarosan befejezik a díszkövezést, és a tiszta, rendezett városban még a kommunista rendszerre emlékeztető blokkházak sem megemészthetetlenek. Nemzeti villongások nincsenek és a románok egy része is beszél magyarul. Igaz, az étterem falán a Steaua játékosai néznek egy poszterről a vendégekre. Nos, a bukarestieken kívül egy nagycsapat van csupán az országban, történetesen a negyven kilométerre fekvő Csíkszeredáé, csupa magyar játékossal.
Bocs' december 5-ért
Az unitárius János Zsigmond hittérítő csapatai ellen vívott csata napján az öregek, az asszonyok és a gyerekek a csíksomlyói Mária-szobornál imádkoztak a győzelemért, így az erdélyi fejedelem legyőzését Mária csodatévő erejének tudták be. A csíksomlyói ferences kegytemplom 16. században készült Mária-szobra a zarándokok egyik célpontja, imádkoznak hozzá, megérintik és kívánságcédulákat helyeznek a lábához. Az Európai Idő című újság - fejlécén hirdeti, hogy többek között a Soros Alapítvány sem támogatja - közli Csiby Károly magyarországi főiskola docens, a lap publicistájának cédulaszövegét: "Boldogasszony Anyánk, Magyarok Nagyasszonya! Bocsáss meg nemzetünk azon tagjainak, akik 2004. december 5-én nem tudták, mit cselekszenek! Segítsd népedet, Bendegúznak vérét, hogy újra otthonra találjon örök hazájában, a Kárpát-medencében, az Aranyos Szegletben!"
A székelyföldi Polgári Élet sem engedi megfeledkezni olvasóit a december 5-én történtekről: "S e mostani évben talán még nagyobb szüksége van a magyarnak a feltöltődésre mint máskor, hiszen bár sok bánat járt már e vidéken, akkora talán soha, mint ami december 5-én érte a nemzetet, mert ellenségektől el lehet viselni a csapásokat, de olyanvalakiktől, akire édesanyaként tekintettünk egykor, soha. Ugyanakkor ne feledjük, Csíksomlyó kegyhely is egyben, ahol bocsánatot kaphat az ember, természetesen, ha megbánta a bűnöket."
Szószéken és kocsmában
A zarándoklatra azonban - megkockáztatjuk - szinte kizárólag azok vállalkoztak, akik igennel szavaztak. A búcsú napján a hegy lábánál polgári körösök keresik csoportjukat, vezetőik magasra emelik városuk tábláját. Az "Adjátok vissza hegyeinket" és az "IGEN" feliratú pólókat sem az erdélyiek, hanem a magyarországiak viselik, de vezeklésül népviseltes székely lányoktól lehet ilyen ereklyékhez jutni. Ötszáz forintért (vagy hetvenötötezer lejért) árulják a fóliába csomagolt Csíksomlyó című magazint, benne egy IGEN kitűzővel.
Szószéken és kocsmában éppúgy téma a népszavazás. "Az oldott kévét gyűjtsük össze, még akkor is, ha minden esztendőben megrendezik 2004. december 5-ét, amikor a nemzetet két részre szakították. Mindent elkövettek, hogy a többség letagadja azt az igazságot, hogy mi testvérek vagyunk. Nem győztek, mert a testvéreinket félrevezetőkkel szemben, másfél millióan vállalták az igent" - mondta ünnepi miséjén Hajdó István gyergyói főesperes. A csíkszeredai Tilos kocsmában lelkiismeret-dobozba vezekelhetnek a nemmel szavazók. "Kedves pannon testvéreink! - olvasható a pár száz forintot tartalmazó doboz falán. - Az NEM igaz, hogy mi NEM szeretünk téged. Az viszont igaz, hogy minket pénzzel NEM lehet megvásárolni. De az már NEM igaz, hogy ezt nem kell megpróbálni. Amennyiben december 5-én Te is eltévelyedtél, úgy most 100 magyar forintokért elhisszük neked, hogy de, IGEN, IGEN, IGEN.
Motorversennyel a búcsú ellen
A búcsú erdélyi közönségében nincs harag a népszavazás miatt. "Úgyse jönnek ide, akik nemmel szavaztak, ez már történelem" - mondja a székelyudvarhelyi Ambrus Ignác, aki kisgyermekkorától minden körmeneten részt vesz. A rendszerváltás előtti utolsó nagy búcsút 1949-ben rendezték, egy év múlva viszont motorversenyt és katonai felvonulást tartottak, hogy Csíksomlyó közelébe se lehessen menni. Ceausescu idején már nem akadályozták meg az embereknek, hogy eljöjjenek a Csíkszeredával összenőtt településre, de a körmenet továbbra is tiltva volt, a búcsú a templom területére korlátozódott. És Tavasz a Hargitán címmel államilag támogatott népünnepélyt tartottak a város másik végében. A hegyre azért fel lehetett menni a meredek kálváriaúton, de a stációknál az éneket és szónoklatot tiltották.
A székely falvakat képviselő keresztaljak 1990-ben vonulhattak újra gyalog Csíksomlyóra. Az érdeklődés évről-évre nőtt, 1992-ben a nagy tömeg például menet közben elakadt, ezért 1993-tól a hegy nyergében, a Makovecz Imre tervezte oltárnál tartják a szentmisét.
Nem tesznek különbséget
"Egyébként a búcsúk jelentőségét nem a tömeg határozza meg, hanem a lelkisége" - írja történeti visszatekintésében Márk József, aki a csíksomlyói ferencesek kolostorában él. Hát, ami a lelkiséget illeti, a bóvliárusok ugyanúgy uralják Csíksomlyót, mint bármelyik másik település búcsúját. Jól fogynak a csevapcsicsára emlékeztető micsek és a hosszú, vékony kolbászkák, az üdítők, a sörök és a rövidek. A pultokon fröccsöntött játékok, ördögszarvas hajráfok, olcsó ruhák, cipők kilométer hosszan, de a globalizáció annyiban még nem érintette meg Székelyföldet, hogy az árusok nem kínaiak, hanem zömmel románok.
Azért a székelyek is hasznot húznak a búcsúból. A templomhoz közeli családi házak udvarán van, hogy három-négy magyar rendszámú autó is parkol, és a kertbe még sátrakban is alszanak. Egy éjszakára két-háromezer forintért lehet szállást találni, ami egy jól felszerelt út menti panzió szobaárának felel meg.
Igennel és nemmel szavazók különbséget nem tesznek, és akkor sem adják olcsóbban a reggelit, ha autónk hátulját Nagy-Magyarország térképe díszíti.