Politikai sci-fit írt az Európai Parlament
További Európai Parlament cikkek
- Az NVB megállapította az EP-választás végeredményét
- Nemzetközi sajtó: Orbánék kapták a legtöbb szavazatot, de új kihívójuk nagy győzelmet aratott
- Beszavazták az Európai Parlamentbe a budapesti antifa támadások olasz vádlottját
- Ursula von der Leyen bukását is okozhatja egy vizsgálat
- Gyurcsány Ferenc elárulta, együttműködne-e Magyar Péterrel
Három, jogilag nem kötelező állásfoglalással próbál irányt mutatni az EU-nak az Európai Parlament.
Az első a 2009-es lisszaboni reformszerződés jobb kihasználására buzdít és többek között azt javasolja, hogy:
- kétkamarás rendszert létrehozva alakítsák át a tagállami miniszterekből álló Tanácsot valós jogalkotó testületté, a tanácsi jogalkotási formációk pedig az európai parlamenti bizottságokhoz hasonlóan működjenek (magyarul a mostani Európai Parlament lenne a közvetlenül választott alsóház, a Tanács pedig ennek a felsőháza, amely a tagállamokat képviseli);
- növelni kellene az uniós kvázi-kormány, az Európai Bizottság elnökének függetlenségét oly módon, hogy minden tagállam mindkét nemből legalább három jelöltet állít (most csak egyet-egyet jelölnek, ami miatt egyrészt a testületben nagy a férfiak túlsúlya, másrészt nem feltétlenül fednek le minden szakterületet és nehéz kikombinálni, ki milyen témáért feleljen);
- a jogalkotási folyamat felgyorsítására a Tanács – ahol csak az alapszerződések engedik – teljes egészében áttérne az esetek többségében most is használt minősített többségi szavazásra;
- a tagállamok védelmi politikájának összehangolása érdekében álljon fel a Védelmi Miniszterek Tanácsa.
A második állásfoglalás a lisszaboni szerződés gazdasági kormányzással, külpolitikával, alapjogokkal és átláthatósággal kapcsolatos reformlehetőségeit vizsgálja. Javasolja például, hogy:
- legyen az euró övezetnek saját uniós pénzügyminisztere, a Bizottság dolgozzon ki egy közös uniós gazdaságpolitikát;
- ezt támassza alá egy közös euróövezeti költségvetés;
- az Európai Parlament hadd maradhasson végig Brüsszelben, ne kelljen szinte minden hónapban egyszer átingáznia Strasbourgba;
- csökkentsék az EU-biztosok számát, csak két alelnök legyen (most minden tagállamra jut egy biztos);
- a választók európai pártlistán keresztül szavazhassanak közvetlenül az európai politikai pártok listavezetőire és egyben bizottsági elnökjelöltjükre.
A harmadik állásfoglalásban az euróövezet gazdaságainak közeledésére tesznek javaslatot, valamint arra, miként legyen a zóna ellenállóbb a külső sokkokkal szemben.
- Külön, az euró zóna tagjai által biztosított költségvetést javasolnak. A fiskális rendszernek része lenne a gazdasági válság alatt kialakított, pénzügyi mentőöveket nyújtó Európai Stabilitási Mechanizmus (ESM) és egy külön kiegészítő euróövezeti fiskális rendszer, amelyet a tagok finanszíroznak;
- az ESM-et olyan európai valutaalappá kell továbbfejleszteni, amely hiteleket nyújthat és vehet fel, valamint egyértelmű megbízatása van a gazdasági megrázkódtatások kivédésére;
- egy konvergencia kódexre van szükség egy ötéves időszakban az adózásra, a munkaerőpiacra, a beruházásra, a termelékenységre, a szociális kohézióra;
- a megújult gazdasági kormányzásban az Európai Parlamentnek és a nemzeti parlamenteknek megerősített szerepet kell vállalniuk a demokratikus elszámoltathatóság érdekében;
- egyesíteni lehetne az eurócsoport elnökének, valamint a gazdasági és pénzügyekért felelős biztos pozícióját.
Az ötleteknek nagyrészt semmi esélye arra, hogy átmenjenek. Ahhoz először az Európai Bizottságnak javasolnia kellene, utána pedig az EP-nek és a tagállamoknak is meg kellene szavaznia. Ráadásul jónéhányhoz alapszerződést kellene módosítani, ehhez a tagállamok egyhangú beleegyezése és helyenként népszavazások kellenének.
Az Európai Parlament a tartalomért azonban nem vonható felelősségre.