Reform nélkül újabb dízelbotrány jöhet
További Európai Parlament cikkek
- Az NVB megállapította az EP-választás végeredményét
- Nemzetközi sajtó: Orbánék kapták a legtöbb szavazatot, de új kihívójuk nagy győzelmet aratott
- Beszavazták az Európai Parlamentbe a budapesti antifa támadások olasz vádlottját
- Ursula von der Leyen bukását is okozhatja egy vizsgálat
- Gyurcsány Ferenc elárulta, együttműködne-e Magyar Péterrel
Az Európai Parlament kedden elfogadott bizottsági ajánlása sürgősen javítana az új autók tesztjein és ellenőrzésein. A típusjóváhagyással kapcsolatos másik szavazáson a képviselők a környezetvédelmi és biztonsági szabályokon szigorítottak.
Az EP azért foglalkozik az esettel, mert több dízelautó-gyártó cégről kiderült, csaltak a károsanyag-kibocsátási teszteken. A parlamenti ajánlások a gépjárműiparban alkalmazott kibocsátásméréssel foglalkozó vizsgálóbizottság februári zárójelentésén alapulnak. A testület szerint az uniós kvázi-kormány, azaz az Európai Bizottság, valamint a tagállamok egy évtizede tudják, hogy a tesztmérések eredménye és a tényleges nitrogén-oxid kibocsátás lényegesen eltérnek egymástól. Ennek ellenére nem léptek fel megfelelően a levegőminőség és közegészségügy védelmében.
Egyetlen uniós vagy tagállami hatóság sem keresett kiiktató eszközöket és rendszerint csak sztenderd típus jóváhagyási vizsgálatot végeztek. A Bizottság tudatában volt a gyártók által alkalmazott jogellenes gyakorlatoknak, mégsem kezdeményezett további műszaki vagy jogi vizsgálatot. A Bizottság az eset kivizsgálását a tagállamok kizárólagos feladatának tartotta és nem tett további intézkedéseket, de azok sem pénzügyi, sem jogi szankciókat nem alkalmaztak, illetve az autókat se hívták vissza.
Az ajánlások szerint:
- a levegő minőségére vonatkozó jogszabályokért és a szennyezőanyag-kibocsátás okaival foglalkozó szakpolitikákért egyetlen uniós biztos feleljen;
- haladéktalanul fogadják el a valós vezetési feltételek melletti kibocsátásról szóló törvénycsomagot, amelynek a vezetési körülmények széles skáláját és bizonyos fokú kiszámíthatatlanságot kell tartalmaznia a csalásra alkalmas eszközök kiszűrésére;
- az autógyáraknak pénzbeli kártérítési kellene fizetnie a fogyasztóknak;
- azonnal el kell fogadni a típusjóváhagyásról és piacfelügyeletéről szóló rendeleti javaslatot;
- újítsák meg a típusjóváhagyást a további botrányok megelőzésére.
A képviselők megszavazták a típusjóváhagyás reformját célzó javaslatok kiegészítését is, amelyek célja az, hogy a forgalomba kerülést felügyelő nemzeti hatóságok és műszaki állomások eredményesebb munkát végezzenek. Szigorúbb tesztekre van szükség, a Bizottságnak pedig nagyobb rálátást kell biztosítani a nemzeti hatóságok munkájára. A tagállamoknak az előző évben piacra kerülő autóknak legalább 20 százalékát rendszeresen ellenőriznie kell, a csaláson kapott gyártókat pedig autónként 30 ezer euróra kell büntetni - olvasható a javaslatban. A befolyt összeget a piacfelügyelet megerősítésére és környezetvédelmi célokra kellene fordítani.
Az elfogadott típus jóváhagyási javaslat nyomán az EP és a tagállamokat képviselő Tanács között megkezdődhetnek a tárgyalások, miután a Tanács is elfogadta a saját álláspontját.
(Európai Parlament)
Az Európai Parlament a tartalomért azonban nem vonható felelősségre.