A kiemelt európai közlekedési útvonalakat összefogó Transzeurópai Hálózatok (TEN) program listáján ez az út már korábban is rajta volt, de az Európai Parlament csütörtöki plenáris ülésén úgy döntött, hogy a Bécs-Pozsony-Zsolna-Parasapuszta-Budapest-Ivándárda útvonalat felveszi a "még jobban kiemelt" útvonalak harmincas listájára is.
"Örömteli, hogy a javaslatunk ilyen jelentős többséggel ment át az EP-n. Példa nélküli összefogás ez a négy [magyar] párt között" - mondta az Indexnek Gurmai Zita MSZP-s megfigyelő, aki a módosító indítványt a közlekedésügyi bizottságban még hetekkel ezelőtt benyújtotta.
Gurmai hangsúlyozta, hogy az eredmény a pártok összefogásának eredménye, és külön megköszönte Ékes József MDF-es és Bagó Zoltán fideszes megfigyelőknek, hogy segítettek az EP jobboldali képviselőinek meggyőzésében. A javaslatot támogatták a magyar és európai liberálisok is.
A dosszié első olvasatban ment át az Európai Parlamenten, ami azt jelenti, hogy még vissza kell küldeni a tagállamokat képviselő Tanács elé további megdolgozásra. Ha a hatos út a végső jóváhagyás után is benne marad a papírban, az azt jelenti, hogy a 240 km-es útszakasz fejlesztésére nagyobb eséllyel lehet majd uniós támogatást igényelni. Mivel azonban a közlekedésfejlesztésre való, úgynevezett kohéziós alapok a következő pénzügyi időszakra már le vannak osztva, erre leghamarabb 2007 után kerülhet sor.
Kedvezőtlenül módosult egy már korábban is kiemekt útvonal
Az örömbe ugyanakkor üröm is vegyült. Tagállami tisztviselők ellenezték, hogy az Európai Parlament módosítsa a beruházások listáját. Attól tartottak ugyanis, hogy ez ahhoz vezet majd, hogy a tagállamok képviselői által egyszer már összerakott dossziét szétcincálják. "A Tanácsban majd azt fogják mondani, hogy oké, akkor mi is módosítjuk ezt meg ezt meg ezt" - jósolta egy illetékes. Loyola de Palacio, közlekedésért felelős uniós biztos a szerdai plenáris vitán szintén arra figyelmeztette a képviselőket, hogy ne álljanak neki átírni a projektlistát, mert abból csak kavarodás lesz. "A tagállamok már politikai megállapodásra jutottak" - mondta.
Végül a Parlament kedvezőtlenül módosította az egyik magyar beruházást, ami már eleve rajta volt a listán. A képviselők úgy döntöttek, hogy a tervezett Ljubljana-Budapest vasútvonalba hatalmas vargabetűvel beiktatnak egy Maribor-Graz kitérőt, ami persze a magyaroknak a legkevésbé sem volt érdekük.
Egy, a témát közelről figyelő illetékes szerint a parlamenti módosítások - különösen a Ljubljana-Budapest útvonal módosítása - már csak azért is problémásak, mert egyáltalán nem biztos, hogy az érintett államok is egyetértenek. Márpedig az ő hozzájárulásuk nélkül nyilván nem lehet építkezni a területükön. (A Gurmai-féle projektre ez egyébként nem igaz, a Zsolna-Parasapuszta útszakasz révén szintén érintett szlovákok nem emelték fel szavukat a módosítás ellen.)
A kiemelt beruházások eredeti listája
| |
1. Alagút a Brenner-hágó alatt.
2. Liege-Köln nagysebességű vasútvonal.
3. Figueras-Perpignan és Lisszabon/Portó-Madrid nagysebességű vasútvonal.
4. Strasbourg-Appenweier nagysebességű vasútvonal.
5. Betuwe-vonal.
6. Mont-Cenis alagút (Alpok) és a Ljubljana-Budapest vasútvonal felújítása.
7. Athén-Szaloniki és Szófia-Kulata autópálya-szakasz.
8. Többszintű (vasút, autópálya stb.) közlekedési kapocs Portugália/Spanyolország és a kontinens belseje között.
9. Cork-Stanraer vasútvonal (készen van).
10. Malpensa repülőtér (készen van).
11. Vasút és autópálya Dánia és Németország közt (készen van).
12. Kerava-Vainikkala (Skandinávia) vasútvonal felújítása.
13. Malmö és Stockholm vasúti alagút.
14. Felixtowe (Írország) - Stanraer (Belgium) útépítés- és felújítás.
15. Nyugati-parti útvonal.
16. Sines-Madrid-Párizs tehervonat-vonal.
17. München-Mühldorf-Salzburg és Bécs-Pozsony vasútvonal felújítása.
18. Bécs-Pozsony Duna-szakasz és a Rajna-Meuse hajózhatóvá tétele.
19. Corredor Norte - Noroeste (Ibér-félsziget) nagysebességű vasútvonal kiépítése.
20. Fehrmarn-öv vasútvonal.
21. Tengeri autópályák (Balti-tenger, Nyugat és Délkelet-Európa).
22. Budapest-Sopron-Bécs vasútvonal felújítása.
23. Katowice-Breszlav és Katowice-Zsolna-Nove Mesto vasútvonal felújítása.
24. Dijon-Mulhouse-Mülheim és Bazel-Karlsruhe vasútvonal építése és Rheidt-Antwerpen vasútvonal felújítása.
25. Brno-Bécs autópálya.
26. Cork-Dublin-Belfast és Crewe-Holyhead vasútvonal felújítása.
27. Varsó-Kaunas-Riga-Tallinn vasútvonal.
28. Brüsszel-Luxembourg-Strasbourg vasútvonal (Eurocaprail).
29. A Ión- és az Adria-tenger partvidékén fekvő többszintű közlekedési vonal vasútrésze.
30. Galileo műhold-navigációs rendszer.
A beruházások költségének durván 60 százalékát közpénzből állnák, 40 százalék pedig magánbefektetőktől jönne. Ennek elősegítésére az Európai Befektetési Bank (EIB) kedvező, hosszúlejáratú kölcsönöket nyújtana (12-13 milliárd eurót a következő három évben). A közpénzek részben egyenesen az uniós büdzséből jönnének, részben a strukturális és kohéziós alapokból és az Európai Szociális Alapból, részben pedig az állami költségvetésekből. 2010-ig összesen 62 milliárd eurót költenének el a programra (ebbe beleszámítanak nem csak a közlekedési, de telekommunikációs és energetikai beruházások is).
(forrás: Bruxinfo)
|
|
Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.
MEGVESZEM
Kövesse az Indexet Facebookon is!
Követem!