Europara - bürokrácia, korrupció és Monsieur Paternoster
További Külföld cikkek
- Karácsonyfának öltöztettek egy BMW-t, a rendőrség kiszedte a forgalomból
- Ismeretlen törzset találtak az Amazonas mélyén, felvételek készültek róluk
- Elképesztő ígéretekkel fordult rá az ünnepekre Donald Trump
- Meghalt egy nő, miután felgyújtották a New York-i metróban
- 20 év börtönt kaphat egy orosz nő, aki a reptéren akarta hagyni az újszülött gyermekét
Ez a probléma annyira aggasztott néhány jelenlegi tagállamot (elsősorban Ausztriát és Németországot), hogy az Európai Unió a csatlakozási tárgyalások során átmeneti időszakot harcolt ki a munkaerő szabad áramlásának korlátozására. Elvileg ugyanis minden uniós állampolgárnak jogában áll bárhol letelepedni és munkát vállalni, de az újak esetén ezt a jogot időlegesen felfüggesztik, először két évre, aztán a munkaerőpiaci helyzettől és tagállamtól függően újabb három, vagy három plusz két évre. Biztos és teljes korlátozás tehát csak 2006-ig lesz. De még ez sem teljes: néhány tagállam ugyanis úgy döntött, hogy saját hatáskörben eltekint az átmeneti időszaktól: Írországba, Nagy-Britanniába, Dániába, Hollandiába és Svédországba a csatlakozás után rögtön elköltözhetünk. Számos egyéb ország még kérdőjeles.
Népvándorlás indul meg Magyarországra a szegényebb keleti
államokból, például Romániából vagy Szlovákiából (lásd még: román- és
szlovákveszély, Szarvas lesz az új Pozsony/Bratislava).
Ez a félelem valószínűleg legalább annyira alaptalan, mint a fenti.
Valójában a román vendégmunkások még a most érvényes évi nyolcvanezer fős
kvótát sem töltik be soha, amit a magyar állam megszab számukra. Románia
egyébként leghamarabb 2007-ben lehet tag, de a gyakorlatban csatlakozása
akár 2010-ig is eltolódhat. Ugyanígy attól sem kell igazán félni, hogy az
ideérkező nyugat-európaiak elveszik a magyarok elől a munkát. A jelenlegi
tagállamok között sincs igazán nagy munkaerő-áramlás.
Reális aggodalom: megnövekszik a határvédelemre nehezedő nyomás azokból
az országokból, ahol tényleg nagyon rossz a helyzet, és amiknek esélyük
sincs a csatlakozásra, például Ukrajna vagy Fehéroroszország. Az Európai
Unió ezért több mint egymilliárd euróval segíti az új tagokat határőrizeti
rendszerük megerősítésében, hiszen a lengyel, magyar, szlovák, balti határ
keleten 2004-től az egész unió keleti határa lesz.
Az Európai Unió ("Brüsszel") egy hatalmas bürokratikus vízfej.
A "bürokratikus" szót nehéz pontosan definiálni, az Index tudósítója
ezért a számokba menekül. A három legfontosabb EU-intézményben (Európai
Bizottság, Miniszterek Tanácsa, Európai Parlament) összesen körülbelül 25
ezer ember dolgozik. Ez rendkívül kevés. A brüsszeli "eurokrácia" egy 370
milliós államszövetség legfelsőbb szintű adminisztrációját végzi.
Összehasonlításul: egy átlagos méretű francia város, mondjuk Lyon,
nagyjából ennyi embert alkalmaz közigazgatásában, a francia
pénzügyminisztérium pedig csaknem 180 ezret. Méret szempontjából az EU-hoz
leginkább az Egyesült Államok áll közel: nos, az amerikai szövetségi
adminisztráció egyetlen hivatalában többen dolgoznak ennél.
A fojtogató brüsszeli túlszabályozás, reguláció ellehetetleníti a
vállalkozásokat, megnehezíti az üzletmenetet.
Nem igaz. Az Európai Unió egységes, belső piaca valóban megkövetel némi
- nem is olyan kevés - uniformizált szabályozást, amely az egész EU-ban
érvényes, hiszen enélkül az egységes piac nem volna működőképes. De éppen
ez a lényeg: az egységes európai szabályozás éppenséggel megkönnyíti a
vállalkozások dolgát, hiszen az Európa-szerte működő vagy több európai
országba is exportáló cégeket megkíméli attól, hogy minden egyes tagállam
szabályozására külön oda kelljen figyelniük. Valójában minél egységesebb a
szabályozás (adó, környezet- és fogyasztóvédelem stb.), annál könnyebb
dolguk van a vállalatoknak. A túlszabályozás Európában leginkább a
tagállamok bűne.
Az Európai Unió korrupt.
Noha a korrupciót pontosan nem lehet felbecsülni, az Európai
Számvevőszék adatai szerint a brüsszeli számlákban található hibák,
pontatlanságok és szabálytalanságok a 90 milliárd eurós EU-költségvetés 5
százalékát érintik. Ez elég rossz arány, bár nem tudni, hogy mekkora része
tudható be szándékosságnak, csalásnak. Látni kell viszont, hogy az
EU-támogatások 80 százalékát, vagyis túlnyomó részét nem Brüsszel, hanem a
tagállamok különböző ügynökségei osztják szét - tehát a felelősség a
korrupcióért, akármekkora is, jórészt nem az Uniót terheli.
Egységes európai CV-t (önéletrajzot) vezetnek be, ezentúl csak az
adott, Brüsszel által megszabott formátumot használhatják a munkakeresők.
Nem igaz.
Az EU-ban be van tiltva a páternoszter (az a vicces lift, amibe úgy
kell belépni, hogy közben nem áll meg).
Az Index tudósítója ezen a ponton kudarcról kénytelen beszámolni, ugyanis nemcsak hogy olyan illetékest nem sikerült találnia, aki ismerné az ügyet, de még olyat se, aki tudta volna, hogy mi az a páternoszter. Utoljára egy skót építkezésbiztonsági illetékes állította eskü alatt, hogy ő látott "olyan liftet, ami nem áll meg" Britanniában, de ez sajnos nem jelent semmit, mert a közösségi jog nem érvényes visszafelé, vagyis ha van tiltás, az legfeljebb az új páternoszterek építésére vonatkozhat. Cserébe egy vidám történet: mivel az Ön tudósítója egy napig nem merte zargatni az Európai Bizottságot ezzel az agyalágyult kérdéssel, ezért először rákeresett a Google-ön az EU-ra és a páternoszterre. A kereső talált is egy bizonyos Yves Paternostert, aki projektmenedzserként dolgozik az Európai Bizottságnál Brüsszelben. Az Index embere csak nehezen tudta legyűrni a késztetést, hogy M. Paternostert keresse meg problémájával.
Az EU francia összeesküvés a kontinens rabigába hajtására.
Az Európai Unió legalapvetőbb célja, létrehozásának legfontosabb oka,
hogy lehetetlenné tegye egy újabb európai háború kitörését. Ennek
érdekében a tagállamok vállalják, hogy lemondanak nemzeti önállóságukról
egy nemzetek feletti szervezet, az Európai Unió javára. Ez, valamint az
egyre nagyobb gazdasági egymásra utaltság megakadályozza, hogy még egyszer
egymás ellen tudjanak fordulni. Ami a francia összeesküvést illeti: mivel
az utolsó három európai háborút (1870, 1914-1918, 1939-1945) egytől egyik
Németország és szövetségesei kezdték Franciaország ellenében, a francia
külpolitika stratégiai célja Németország függetlenségének korlátozása oly
módon, hogy az európai intézményeken keresztül beleszólást engednek a
többi európai államnak Németország kormányzásába. Ez a gondolat szülte a
legelső európai megállapodást, a Szén- és Acélközösséget (1952), amely az
ipari termelés jelentős részét közösségi ellenőrzés alá helyezte, elejét
véve egy újabb német fegyverkezési programnak. És részben ez a gondolat
áll az euró bevezetése mögött is: Franciaország azzal a feltétellel
fogadta el a német újraegyesítést - amely újra Németországot tette a
legnagyobb és legerősebb európai országgá -, hogy Berlin cserébe lemond
önálló pénzügypolitikájáról - ily módon még szorosabban Franciaországhoz
és a többi európai államhoz láncolva magát.
Az Unió viszonylagos francia dominanciája egyébként az elmúlt
évtizedekben folyamatos csökkent, és még tovább csökken majd a keleti 10
állam csatlakozásával. Az új tagok többsége Amerika-barát, gazdaságilag
Németország a legfontosabb partnere, a francia helyett inkább az angolt
vagy a németet beszéli második nyelvként. Az EU hatalmi és földrajzi
középpontja a frankofón területekről keletre, Németországba kerül. A
franciák ezért sokáig ellenezték is a bővítést: politikai, gazdasági és
kulturális befolyásuk csökkenésétől tartva. Megakadályozni azonban nem
állt módjukban: De Gaulle tábornok még meg tudta vétózni a britek
csatlakozását a hatvanas években, Jacques Chirac már tehetetlen volt a kis
keleti országokkal szemben.